Digital matris för förskolan
Digitalisering är ett naturligt verktyg i kommunen för att stödja barns nyfikenhet och lärande. I Eskilstunas förskolor främjas källkritik, likvärdighet och utforskande i en digital lärmiljö med fokus på jämställdhet och mångfald.

Matrisen hjälper förskolan att planera, genomföra och utvärdera arbetet, anpassat efter barns ålder och intresse.
Digitalt skapande
För yngre barn | För äldre barn | |
---|---|---|
Digitalt skapande
| Få möjlighet att utforska och leka i digitala och interaktiva lärmiljöer där flera sinnen utmanas. Få möjlighet att utforska olika digitala verktyg i sin lek och lärande. | Få möjlighet att utforska och leka i digitala och interaktiva lärmiljöer där flera sinnen utmanas. Få möjlighet att använda digitala verktyg för kreativt skapande till exempel genom film, foton, QR-koder och Greenscreen. |
Användbara verktyg: | Projektor, förstoringverktyg, webbkamera, iPad. | |
Användbara appar: | Puppet Pals, Garageband, Ellou- barn rita och måla. | Puppet Pals, iMovie, Stop Motion, Greenscreen, Garageband, BookCreator. |
Användbara websidor: | Pixabay.com | Pixabay.com |
Kommunicera
För yngre barn | För äldre barn | |
---|---|---|
Kommunicera | Få möjlighet att använda olika digitala verktyg för att utforska och utveckla sina förmågor i sin kommunikation t.ex. genom bild, form, drama, rörelse, sång och dans. Få möjlighet att uppleva digitala böcker. | Få möjlighet att använda olika digitala verktyg för att utforska och utveckla sina förmågor i sin kommunikation t.ex. genom bild, form, drama, rörelse, sång och dans. Få möjlighet att kommunicera digitalt. Få möjlighet att uppleva digitala böcker. |
Användbara verktyg: | PenPal, Berättarpanel, QR-koder, Ljudknappar, iPad, projektor. | Dator, PenPal, QR-koder, Berättarpanel, Ljudknappar, iPad, projektor. |
Användbara mjukvaror: | Polyglutt, TAKK, MusikA, Teckenspråk, Widgit Online. | Polyglutt, BookCreator, TAKK, MusikA, Teams, Widgit Online. |
Användbara websidor: |
Dokumentera
För yngre barn | För äldre barn | |
---|---|---|
Dokumentera | Få möjlighet att reflektera och dokumentera sitt lärande på flera olika sätt med digitala verktyg, såsom foto, film, ljud, text med mera. Få möjlighet att reflektera utifrån gemensamma upplevelser genom foto, film och ljud. | Få möjlighet att använda digitala verktyg för att dokumentera sitt lärande. Till exempel med hjälp av IMovie eller PowerPoint. Få möjlighet att reflektera utifrån gemensamma upplevelser genom foto, film, ljud, text med mera. |
Användbara verktyg: | Digitalkamera, iPad, ljudknappar, webkamera. | |
Användbara mjukvaror: |
| iMovie, Officepaketet, BookCreator. |
Användbara websidor:
|
|
|
Datalogiskt tänkande
För yngre barn | För äldre barn | |
---|---|---|
Datalogiskt tänkande | Få möjlighet att genom lekar följa instruktioner. Få möjlighet utveckla förståelse för tecken och symboler. Få möjlighet att förstå och upptäcka egenskaper med mönster. | Få möjlighet att lösa problem genom samarbete, logiskt och kritiskt tänkande. Få möjlighet att följa instruktioner. Få erfarenhet av såväl analog som digital programmering. Få möjlighet att se mönster. |
Användbara verktyg: | Blue-Bot, programmering, Widgit Online. | Blue-Bot, programmering, Pärlor, Widgit Online, kartor. |
Användbara mjukvaror: |
|
|
Användbara websidor: |
| Google Earth, Eniro.se |
Digitalt förhållningssätt
För yngre barn | För äldre barn | |
---|---|---|
Digitalt förhållningssätt | Få möjlighet att undersöka och leka i digitala miljöer, där barnen ges möjlighet att få uppleva bilder och projiceringar. | Få möjlighet att grundlägga ett källkritiskt förhållningssätt som handlar om att bli medveten om att allt man ser och hör inte är verkligt. Få erfarenhet av att ställa kritiska frågor från tidig ålder. Få möjlighet till att grundlägga ett källkritiskt förhållningssätt till exempel genom att få göra egna manipulerade bilder, arbeta med Greenscreen. |
Användbara verktyg: | ||
Användbara mjukvaror: | ||
Användbara websidor: | Pixabay.com |