Eskilstuna kommun

Förstoringsägg och Mikroskop Puck är två bra verktyg att arbeta med i förskolan när man undersöker olika material och föremål. Eller använd iPadens inbyggda zoomfunktion. Upptäck världen i detalj!

Bild på iPad och förstoringsägg i skogen.

Förstoringsägg och Mikroskop Puck

Förstoringsägg och Mikroskop Puck är utmärkta verktyg för att väcka nyfikenhet och främja utforskande i förskolan. Med dessa kan barn och pedagoger undersöka material och föremål på nära håll, vilket skapar en spännande inlärningsmiljö.

Vad skiljer verktygen åt?

Den huvudsakliga skillnaden mellan Förstoringsägget och Mikroskop Puck är deras tekniska funktioner och förstoring:

Mikroskop Pucken erbjuder en förstoring på upp till 80x och är utrustad med autofokus, vilket gör att bilden snabbt och enkelt blir skarp.

Förstoringsägget ger en förstoring på upp till 40x, och fokus justeras manuellt genom att vrida på ägget.

Gemensamma funktioner

Båda verktygen är trådlösa och kopplas enkelt till en iPad via wifi, vilket ger stor flexibilitet i undervisningen. De är smidiga att använda och perfekta för små händer som vill utforska omvärlden på nära håll.

Använda dessa verktyg för att låta förskolebarnen utforska naturmaterial, insekter, tygstrukturer eller andra föremål på ett nytt och fascinerande sätt!

Använd iPadens inbyggda zoomfunktion

Förutom att använda externa förstorningsverktyg som Förstoringsägg och Mikroskop Puck, finns det också en inbyggd zoomfunktion i iPad som kan vara ett stöd för både barn och pedagoger i det utforskande arbetet.

Så här aktiverar du zoomfunktionen på iPad

  1. Gå till Inställningar
  2. Välj Hjälpmedel
  3. Tryck på Zoom
  4. Aktivera reglaget för att slå på funktionen

När funktionen är aktiverad kan du dubbeltrycka med tre fingrar var som helst på skärmen för att zooma in. Du kan sedan dra med tre fingrar för att flytta runt på skärmen eller dubbeltrycka igen för att zooma ut.

Tips för att utforska tillsammans i förskolan

När vi använder Förstoringsägg, Mikroskop Puck eller iPadens inbyggda zoom öppnar vi upp en värld av detaljer som annars är svåra att upptäcka. Tillsammans med barnen kan vi utforska, samtala och skapa på sätt som knyter an till flera mål i förskolans läroplan.

  • Vi undersöker världen på nära håll
    Tillsammans går vi ut och samlar naturmaterial – löv, pinnar, småkryp eller stenar – och använder verktygen för att se sådant vi annars inte ser. När vi fördjupar oss i detaljer utvecklar barnen både sin nyfikenhet och förståelse för naturvetenskap och teknik.
  • Vi pratar om det vi ser
    Förstorade bilder väcker frågor: Vad är det där? Ser du mönstret? När vi samtalar om det vi ser sätter vi ord på tankar och bygger begrepp tillsammans. Vi kan dokumentera våra upptäckter och låta barnens funderingar leda vidare i undervisningen.
  • Vi jämför och sorterar
    Vi kan jämföra olika material – tyg, jord, växtdelar – och prata om likheter och skillnader. Det tränar barnens förmåga att observera och sortera, något som lägger grunden för både matematiskt och naturvetenskapligt tänkande.
  • Vi skapar utifrån det vi upptäckt
    Det vi ser i förstoringen kan inspirera till måleri, mönster, digitalt skapande eller bildspel. När barnen får uttrycka sig utifrån sina egna upptäckter kopplar vi samman estetiska uttrycksformer med ny teknik.
  • Vi gör lärmiljön mer tillgänglig
    Ibland behöver vi se något lite tydligare. Då kan vi använda zoom för att förstärka det vi vill visa så att alla kan delta.
Uppdaterad: 9 maj 2025