Handlingsplan för lärverktyg i förskolan
Handlingsplan för lärverktyg i förskolan bygger på kommunens digitaliseringsstrategi och Lpfö 18 reviderad 2025.

Inledning
I Eskilstuna kommuns förskolor används olika lärverktyg – analoga och digitala – för att stödja barns lek, utforskande och lärande. Digitala verktyg är inte ett mål i sig utan en del av en bred pedagogisk verktygslåda, där valet alltid utgår från barns ålder, mognad och behov samt vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Syfte
Syftet med handlingsplanen är att säkerställa att barnen ges rika möjligheter att kommunicera, skapa, utforska och lära med stöd av relevanta lärverktyg. Handlingsplanen ska ge vägledning i hur personalen kan använda verktyg – digitala eller analoga – på ett medvetet och ansvarsfullt sätt som stärker barns språk, kreativitet, delaktighet och förståelse för omvärlden.
Förhållningssätt
Val av lärverktyg ska präglas av balans och medvetenhet:
- För barn under 2 år används i första hand analoga lärverktyg som stödjer lek, utforskande och kommunikation.
- Förskollärare har ansvar för att utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet göra medvetna val av arbetssätt och verktyg som bäst gynnar varje barns utveckling och lärande.
- Eventuell användning av digitala verktyg för yngre barn sker restriktivt och alltid med ett tydligt pedagogiskt syfte.
- För äldre barn kan digitala verktyg användas som en del av en varierad lärmiljö, där de kompletterar analoga arbetssätt.
- Verktygen ska stödja leken, kommunikationen och skapandet – inte ersätta dem.
Målområden
Skapande och utforskande
Barn ges möjlighet att skapa och gestalta med olika uttrycksformer – bild, drama, musik, dans, konstruktion – där digitala verktyg kan användas som ett komplement.
Kommunikation och språk
Barn ges möjlighet att kommunicera och uttrycka sig på många olika sätt, t.ex. genom språk, bild, ljud och drama. Digitala verktyg kan ibland användas som stöd för språk och berättande.
Dokumentation och reflektion
Barn och pedagoger dokumenterar och reflekterar över lärandeprocesser med hjälp av olika verktyg (foto, teckning, ljud, samtal, och vid behov digitala medier).
Problemlösning och logiskt tänkande
Barn får möjlighet att utforska mönster, instruktioner, problemlösning och teknik – både analogt och digitalt – för att utveckla logiskt och kreativt tänkande.
Kritiskt förhållningssätt
Barn ges möjlighet att utveckla en tidig förståelse för att information kan tolkas och representeras på olika sätt, och får reflektera kring bilder, berättelser och medier.
Ansvar och organisation
Förskollärare ansvarar för att välja lämpliga lärverktyg och arbetssätt utifrån barns behov samt vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Rektor har det övergripande ansvaret för att utbildningen vilar på vetenskaplig grund och att personal har rätt kompetens.
Arbetslaget reflekterar kontinuerligt kring användningen av olika verktyg och vad de tillför barnens lärande.
Uppföljning
Uppföljning fokuserar på vad barnen lär sig snarare än vilka verktyg som används.
Reflektionsfrågor för uppföljning
- Har verktyget bidragit till barns kommunikation, utforskande eller skapande?
- Är användningen åldersadekvat och balanserad med analoga aktiviteter?
- Har barnen fått vara delaktiga i valet av uttrycksformer?
Matris
Matrisen stödjer förskolläraren att välja av kommunen godkända digitala lärverktyg som kan stödja i undervisningen.