Eskilstuna kommun

Google NotebookLM är ett nytt AI-verktyg som hjälper både elever och lärare att bearbeta och förstå texter. Genom att ladda upp egna dokument, artiklar eller anteckningar kan du använda AI för att ställa frågor, sammanfatta innehåll, förklara begrepp och skapa struktur i ditt tänkande.

Logo Notebook LM.

Google NotebookLM fungerar som en personlig assistent med fokus på innehållet du själv arbetar med. Det är ett kraftfullt stöd för läsning, informationsbearbetning och skrivande.

Hur fungerar NotebookLM?

NotebookLM låter dig skapa en anteckningsbok där du lägger in dina egna källor (t.ex. PDF:er, Google Dokument eller kopierad text). AI:n tränas endast på de dokument du själv lagt till, vilket gör svaren mer relevanta och källkritiska.

Du kan sedan:

  • Ställa frågor till texten, som “Vad är huvudbudskapet?” eller “Vilka är de viktigaste begreppen?”
  • Få sammanfattningar, begreppsförklaringar och punktlistor
  • Skapa diskussionsfrågor eller skrivstöd baserat på materialet
  • Få hjälp att jämföra texter eller se samband mellan olika delar
  • Skapa en podcast på svenska och andra språk utifrån materialet

Pedagogiska användningsområden

NotebookLM fungerar lika bra för elever som för lärare och kan användas i flera ämnen:

  • Elever kan använda verktyget som ett läshjälpmedel, särskilt när de arbetar med längre eller svårare texter. De får stöd att förstå, sammanfatta och diskutera innehåll.
  • Lärare kan ladda upp arbetsmaterial och snabbt generera frågor, sammanfattningar eller begreppsförklaringar. Det kan också fungera som stöd i planering eller bedömning.

Ett verktyg för att utveckla studieteknik och kritiskt tänkande

NotebookLM hjälper elever att ta ansvar för sitt lärande och att ställa frågor till texten. Det uppmuntrar till ett aktivt läsande och bidrar till att utveckla strategier för informationsbearbetning, vilket är centralt för den digitala kompetensen.

Google Support om NotebookLM

På Googles supportsida kan du läsa mer om hur du kommer igång med NotebookLM.

Uppdaterad: 5 maj 2025