InClubIT
Med hjälp av InClubIT kan elever som av olika skäl inte kan vara fysiskt närvarande i skolan ändå delta i lektioner i realtid – med en starkare känsla av närvaro än traditionella digitala lösningar.

Eskilstuna och Kungsbacka kommun har tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden) utvecklat Inclubit-360 för att förbättra elevhälsan och öka delaktigheten i undervisningen.
Genom 360-graders video får eleverna en mer verklighetstrogen upplevelse av klassrummet och undervisningen. Detta kan vara särskilt värdefullt för elever med psykisk ohälsa, långvarig sjukdom eller annan problematisk skolfrånvaro.
Kommunikationen sker direkt mellan klassrummet och eleven, inga molntjänster används, ingen data lagras.
Genom att använda den här tekniken skapar vi nya möjligheter för inkluderande undervisning och säkerställer att fler elever får tillgång till en likvärdig utbildning – oavsett var de befinner sig.
Forskning visar att elever kommer tillbaka snabbare om de upplevt att de redan varit med i undervisningen, det blir en lägre tröskel. Det finns stora värden att spara in, exempelvis för stödresurser, utanförskap, elevhälsa, och sämre utbildning för berörda elever.
Inclubit har också använts till att observera lärarstudenter samt gjort det möjligt att besöka museer som inte geografiskt varit tillgängliga. Tjänsten fungerar på dator där eleven enkelt kan panorera i undervisningsmiljön, eller på VR-glasögon.
Så går det till
Kameran står i klassrummet som via lärarens dator är inloggad på Inclubit. Eleven som är hemma har ett headset på sig och ansluter till InClubIT via webbläsaren. Användaren möter då en 360-graders bild av klassrummet och kan se och höra vad som sägs, och via mikrofon även själv kommunicera med läraren och med klasskamraterna.
Intresseanmälan
Är ni på skolan intresserade av att testa verktyget i ett inkluderande syfte har vi här ett intresseformulär som skolledare kan besvara: