Modul 1: Bakgrund
Tillgänglig undervisning med hjälp av digitala lärresurser, hur kommer vi dit? I den här föreläsningen sätter Annika Christensen och Cecilia Jalkebo den här modulserien i ett sammanhang.


Skriv ut stödstruktur för anteckningar
Fyll i din e-postadress så får du strax en stödstruktur att skriva ut.

Se film
Se filmen aktivt med pennan i handen.
Dela tankar efter filmen
- Vad är ni redan på väg med?
- Vad vill ni utveckla?
- Vad såg ni som tänkvärt?
- Övriga tankar?
Frågor för att ringa in nuläget
Hur ser nuläget ut på er skola? Använd till exempel frågorna här för att ringa in nuläget. Det ger er en möjlighet att också kunna utvärdera vad arbetet har gett er när ni är klara med alla moduler. Om ni vill kan ni skapa ett eget Google Formulär eller Microsoft Forms av frågorna.
Inledning
Målet med användningen av de digitala lärresurserna är att de ska vara integrerade i all undervisning. Integrerade betyder att de ska användas varje gång som eleverna har behov av det.
Text till tal
- AppWriter används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Talsyntesen i NE och/eller andra digitala läromedel används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Talsyntesen i iPad/iPhone används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Vad behöver jag för att öka användningen av digitala lärresurser inom området text-till-tal?
Tal till text
- Googles röstinmatning används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Microsofts röstinmatning används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Röstinmatning i iPad/iPhone används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Vad behöver jag för att öka användningen av digitala lärresurser inom området tal till text?
Lyssna titta lär
- Polylino används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Begreppa används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Inlästa läromedel används integrerat i all min undervisning
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Vad behöver jag för att öka användningen av digitala lärresurser inom området Lyssna titta lär?
Digitala läromedel
- Vilka digitala läromedel använder du idag?
- Hur integrerar du de digitala läromedlen i din undervisning?
- De inbyggda funktionerna i mitt digitala läromedel används på ett medvetet sätt
Inte tillämpbart | Stämmer inte | Stämmer delvis | Stämmer nästan | Stämmer helt |
- Vad behöver jag för att öka användningen av digitala lärresurser inom området Digitala läromedel?
Multimodalt skapande
1. Mindomo används i min undervisning
Inte tillämpbart | Aldrig | Ibland | Ofta |
2. Cartoonist används i min undervisning
Inte tillämpbart | Aldrig | Ibland | Ofta |
3. AudioEditor används i min undervisning
Inte tillämpbart | Aldrig | Ibland | Ofta |
4. Vad behöver jag för att öka användningen av digitala lärresurser inom området Multimodalt skapande?
För dig som vill läsa fler artiklar, forskning och stödmaterial finns tips här.
En förändrad undervisningspraktik
I filmen resonerar professor Christina Olin-Scheller kring hur digitalisering kan påverka undervisningen. Filmlängd: 06.43. Producent: Skolverket.
Differentierad undervisning för alla elevers lärande - Hedeskolan
I filmen beskriver skolans rektor och två lärare arbetet med att utveckla en mer differentierad undervisning. Filmen används i modulen Inkludering och delaktighet på Lärportalen. Filmlängd: 9:51. Producent: Skolverket.
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
Läs gärna artikeln i tidskriften Utbildning och Lärande där Johanna Lundqvist, Margareta Sandström, Karin Franzén, Gun-Marie Wetso, Ulrika Larsdotter Bodin, Petra Runström Nilsson & Ann-Charlotte Munter från Mälardalens universitet beskriver hur digitala verktyg används i förskolan och skolan. Flera av våra grundskolor medverkade i studien.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1622410/FULLTEXT01.pdf