Eskilstuna kommun

Den andra modulen i webbkursen om tillgänglig undervisning med hjälp av digitala lärresurser handlar om hur vi på olika sätt kan få text att bli till tal.

Grafik som visar ett dokument och ett par hörlurar.
Grafik som visar förloppet för att se film, lära dig verktyget, använda i undervisning och dela kollegialt.

AppWriter

Du ska kunna:

  1. Logga in (0,11)
  2. Lyssna på text i dokument online (2,27)
  3. Ställa in språk 7,50)
  4. Lyssna på texter på internet (10,46)
  5. Lyssna på texter i dator (pdf och Word) (11,42)
  6. Spara text som ljudfil (16,36)
  7. Ordprediktion (17,59)
  8. Ordförklaringar (20,20)
  9. Matematiska symboler och skärmklipp (21,37)

iPad som talsyntes

Du ska kunna:

  1. Aktivera "Läs upp" (0,09)
  2. Använda (1,30)

Nu är det dags att använda verktygen i undervisningen.

Steg 1

Nu är det dags att testa verktygen i din undervisning. Har eleverna aldrig mött verktyget behövs tid att utforska och pröva.

Steg 2

När eleverna väl behärskar verktyget planerar du en aktivitet där verktyget är integrerat i undervisningen.

Samlas och delge varandra hur det har gått.

Erfarenhetsrunda

  1. Ta 2-3 minuter till enskild förberedelse.
  2. Gå varvet runt. En i taget berättar om hur verktyget har använts, i vilket sammanhang och hur det gick.
  3. Avsluta med att sammanfatta tillsammans:
    • Hur kan verktygen i den här modulen användas för att stärka elevernas lärande?
    • Vad ska vi arbeta vidare med?
Uppdaterad: 17 april 2025