Årskurs 1-5
Så här arbetar vi med Vklass i årskurs 1-5. Här hittar du riktlinjer och tips som stöd i det dagliga arbetet.

Riktlinjer
- Information till grupper av elever och vårdnadshavare sker genom Vklass
- Alla lektioner ska närvaroföras i Vklass
- Planering av undervisningen ska dokumenteras och göras tillgänglig genom modulen pedagogisk planering i Vklass
- Lektionens innehåll ska presenteras kort i schemat
- IUP och omdöme dokumenteras i Vklass i slutet av varje termin
- Samtycken skickas digitalt via Vklass till vårdnadshavare
- Utvecklingssamtalet. Modulen för utvecklingssamtal samlar all dokumentation innan, under och efter samtalet. IUP:n består av efter-fliken i Utvecklingssamtalsmodulen.
Övriga användbara funktioner
- Läxor, prov och uppgifter
Information till grupper kan skickas som:
- Nyheter
- E-post
- Meddelande
Bifoga filer endast när det är nödvändigt. Skriv hellre nyheten direkt in i Vklass. Då blir det läsvänligare för mottagaren.
Vi närvaroför alla lektioner i Vklass samt all form av avvikelse från undervisningen genom giltig och ogiltig frånvaro, "annan aktivitet" eller "avvikelsetid". Vid användning av heldagsregistrering som klasslärare har skolan kompletterande rutiner för hur vi skyndsamt följer upp om elever saknas.
Närvaron avser fysisk närvaro. Om eleven är fysiskt närvarande, men inte deltar i undervisningen, hanteras detta utanför Vklass enligt rutiner för särskilt stöd etc.
När du vikarierar går du in på den ordinarie lärarens schema och registrerar närvaron där.
All undervisning ska vara planerad. Planeringen ska vara dokumenterad i Vklass. Det är nu upp till läraren att avgöra vilken form planeringen ska ha. Det är upp till läraren att avgöra vilka planeringar som publiceras synligt för vårdnadshavare och elev.
Läraren planerar lektionens syfte och innehåll och presenterar det kort i punktform i schemat. Utifrån ålder och mognad kan elever ta del av innehållet och förbereda sig inför lektionen. Vid elevs frånvaro kan eleven och vårdnadshavare ta del av lektionsinnehållet. Vid lärarens frånvaro kan vikarien se lärarens planering.
En IUP ska enligt skollagen innehålla:
- omdömen om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kriterierna för bedömning av kunskaper eller betygskriterierna
- en sammanfattning av vilka insatser som behövs för att eleven ska uppfylla kriterierna för bedömning av kunskaper eller betygskriterierna och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen
- en beskrivning av extra anpassningar om en elev är i behov av det.
Omdömet registreras i elevens IUP i slutet av varje termin. Skriftliga kommentarer skrivs vid behov. Alltid skriftlig kommentar när eleven är i behov av stödinsatser för att nå kriterierna. I övrigt följs rutiner som beslutas av rektor.
I samband med utvecklingssamtalet dokumenteras skolans insatser. Detta görs i utvecklingssamtalsmodulen. Om eleven har behov av extra anpassningar ska även dessa ingå i planen.
I Mall för IUP kan du läsa mer.
Skolan beställer samtycken efter behov som kan distribueras till olika grupper eller alla elever. Vårdnadshavare kan enkelt ändra sina samtycken och skolan får tillgång till uppdaterade listor vid behov. Samtycket sparas och arkiveras tillgängligt i Vklass.
Utvecklingssamtalsmodulen samlar allt arbete innan, under och efter samtalet. Det som står under fliken EFTER är det som utgör elevens IUP.
Allt som läraren vill dokumentera kan läggas in som en uppgift. Elev och vårdnadshavare får då information i schemat och i veckorapporten.