Eskilstuna kommun

Så här arbetar vi med Vklass i årskurs 6-9. Här hittar du riktlinjer och tips som stöd i det dagliga arbetet.

Bild på elever. I förgrunden en stor logo med Vklass.

Riktlinjer

  • Information till grupper av elever och vårdnadshavare sker genom Vklass
  • Alla lektioner ska närvaroföras i Vklass
  • Planering av undervisningen ska dokumenteras och göras tillgänglig genom modulen pedagogisk planering i Vklass
  • Lektionens innehåll ska presenteras kort i schemat
  • Kriteriematrisen används som stöd för lärarens summativa bedömning i samband med betygsättning. Kriteriematrisen är alltid dold för elev och vårdnadshavare.
  • Samtycken skickas digitalt via Vklass till vårdnadshavare
  • Utvecklingssamtalet. Modulen för utvecklingssamtal samlar all dokumentation innan, under och efter samtalet.

Användbara funktioner

  • Utvecklingssamtalet samlar all dokumentation innan, under och efter samtalet
  • Läxor, prov och uppgifter
  • Omdömen (fd hittills uppnådda mål)
  • Extra anpassningar

Information till grupper kan skickas som:

  • Nyheter
  • E-post
  • Meddelande

Bifoga filer endast när det är nödvändigt. Skriv hellre nyheten direkt in i Vklass. Då blir det läsvänligare för mottagaren.

Nyheter

Vi närvaroför alla lektioner i Vklass samt all form av avvikelse från undervisningen genom giltig och ogiltig frånvaro, "annan aktivitet" eller "avvikelsetid".

Närvaron avser fysisk närvaro. Om eleven är fysiskt närvarande, men inte deltar i undervisningen, hanteras detta utanför Vklass enligt rutiner för särskilt stöd etc.

När du vikarierar går du in på den ordinarie lärarens schema och registrerar närvaron där.

Eskilstunas rutin för närvaro i Eskilstuna

Uppföljning av närvaro

All undervisning ska vara planerad. Planeringen ska vara dokumenterad i Vklass. Det är nu upp till läraren att avgöra vilken form planeringen ska ha. Det är upp till läraren att avgöra vilka planeringar som publiceras synligt för vårdnadshavare och elev.

Läraren planerar lektionens syfte och innehåll och presenterar det kort i punktform i schemat. Utifrån ålder och mognad kan elever ta del av innehållet och förbereda sig inför lektionen. Vid elevs frånvaro kan eleven och vårdnadshavare ta del av lektionsinnehållet. Vid lärarens frånvaro kan vikarien se lärarens planering.

Kriteriematrisen i Vklass är lärarens arbetsverktyg och ska fungera som stöd vid betygssättning. Kriteriematriserna är dolda för elever och vårdnadshavare.

I vårt löpande arbete med bedömning av elevers enskilda uppgifter använder vi inte längre kriteriematrisen i Vklass. Kriteriematrisen används för summativ bedömning i samband med betygsättning. Kriteriematriser används inte som ett verktyg för återkoppling till elev och vårdnadshavare om hur det går i skolan.

Kriteriematrisen i Vklass

Skolan beställer samtycken efter behov som kan distribueras till olika grupper eller alla elever. Vårdnadshavare kan enkelt ändra sina samtycken och skolan får tillgång till uppdaterade listor vid behov. Samtycket sparas och arkiveras tillgängligt i Vklass.

Samtycken

Utvecklingssamtalsmodulen samlar allt arbete innan, under och efter samtalet.

Utvecklingssamtalet

Allt som läraren vill dokumentera kan läggas in som en uppgift. Elev och vårdnadshavare får då information i schemat och i veckorapporten.

Läxor, prov och uppgifter

Det som tidigare hette Hittills uppnådda mål heter nu Omdömen, och är en valbar funktion. Skolans egna rutiner formulerar hur och när omdömen registreras.

Extra anpassningar kan dokumenteras i Vklass. Till skillnad från årskurs 1–5, där extra anpassningar ingår som en del av den individuella utvecklingsplanen (IUP), är det inte obligatoriskt att dokumentera dessa anpassningar i årskurs 6–9. Många skolor väljer att göra det i åk 6-9, och då är det skolans egna rutiner som styr dokumentationen. Än så länge används det gamla gränssnittet.

Uppdaterad: 12 maj 2025