Eskilstuna kommun

Aktionsforskning som drivkraft för utveckling på Gökstenskolan

På Gökstenskolan är aktionsforskning en central del av det kontinuerliga skolutvecklingsarbetet. Med utgångspunkt i utmaningarna från Lgr22 samarbetar lärarna för att utveckla undervisningen och stärka dess vetenskapliga grund.

Bild på Gökstenskolan.

Vad ville ni åstadkomma?

Syftet med vårt arbete är att förbättra undervisningen och skapa en djupare förståelse för utmaningarna i Lgr22. Genom aktionsforskning och casebaserat utvecklingsarbete vill vi utveckla både undervisningen och skolans systematiska kvalitetsarbete, samtidigt som vi stärker det kollegiala lärandet.

Vilka konkreta aktiviteter gjorde ni?

Vi använder oss av aktionsforskning. Vi arbetar i ämnesgrupper med lärare från olika stadier, vilket skapar en bredare samsyn och samarbete kring undervisningens utveckling. Pedagogiskt forum är en viktig del av vårt arbete, där vi träffas varje månad för att diskutera, reflektera och dela erfarenheter.

Förstelärarna leder grupperna och driver arbetet framåt. Arbetet inleds med pedagogiska årsplaneringar, och därefter fokuserar vi på aktionsforskning där grupperna identifierar och genomför aktioner i undervisningen. På en studiedag fick vi också inspiration från Åsa Hirsch, som föreläste om casebaserat utvecklingsarbete. Det gjorde oss intresserade och vi vill gärna komma dit, men först behöver vi bli lite mer insatta i hur:et. Vi har istället använt oss av aktionsforskningsmallen som vi lärde oss genom Ifous.

Just nu för vi dialog med Anette Olin som också höll i Ifous. Hon jobbar nu på MDU och vill träffa oss för att hjälpa oss vidare i hur vi kan få till aktionsforskning i vardagen.

Varje år avslutas processen med att grupperna presenterar sina resultat och insikter, vilket bidrar till både kollegial utveckling och skolans övergripande kvalitetsarbete.

Hur gick det? Vilka eventuella resultat kan ni se?

Arbetet med aktionsforskning och casebaserat utvecklingsarbete har hjälpt oss att koppla forskning och praktik på ett sätt som ger både djup och bredd åt vår undervisning. Vi hoppas att resultaten kan bidra mycket till det systematiska kvalitetsarbetet. Vi tycker att vi får till en beprövad erfarenhet och att arbetet vilar på vetenskaplig grund, samtidigt som pedagogiskt forum och redovisningar har stärkt det kollegiala lärandet.

Vilka lärdomar har ni dragit som ni tror kan vara värdefulla och inspirerande för andra?

  • Kollegialt lärande är en tillgång. Pedagogiskt forum och aktionsforskning främjar delande av erfarenheter och skapar en kultur av gemensam utveckling.
  • Systematisk metodik ger hållbar utveckling. Att samla in och analysera data gör att resultaten kan integreras i skolans övergripande kvalitetsarbete.
  • Kontinuerlig reflektion stärker praktiken. Regelbundna diskussioner och redovisningar leder till att lärarna ständigt utvecklar sin undervisning.

Hur tänker ni framåt?

Under det här året har vi ett "pilotprojekt" med läsning i alla ämnen från F-6 där man jobbat intensivt med läsning, alltifrån träning till lästester. På 7-9 har vi jobbat teamvis med ämnesövergripande arbete under läsåret och samtliga grupper är nu igång med planering av dessa projekt.

Tanken är att vi under studiedagen i mars ska koppla på aktionsforskningen igen på båda projekten (läsning och ämnesövergripande). Då kommer vi också bjuda in föreläsare kopplat till läsning och aktionsforskning för att få mer tyngd i arbetena och inspirera kollegorna. Vi kommer ha presentationer i juni och där får vi ta del av varandras arbeten. I nästa steg blir F-6:s upptäckter något som vi önskar koppla på i undervisningen i 7-9 och vice versa. Det blir då beprövad erfarenhet och något som testats och utvärderats.

Uppdaterad: 23 april 2025