Eskilstuna kommun

Så vill vi bygga broar mellan förskola och förskoleklass

En trygg start i skolan börjar med igenkänning och tydliga rutiner. I Torshälla arbetar förskolor och skolor för att bygga broar genom gemensamma arbetssätt som gör övergången till förskoleklass mjuk och meningsfull.

En bok med bildstöd och en samtalsuppgift till boken.

Vad vill ni åstadkomma?

Vi vill hitta nya sätt att stärka tryggheten och skapa sammanhang för barnen som ska börja i förskoleklass. Kontinuitet i rutiner, vardagssituationer och regler är en viktig del av detta arbete eftersom den hjälper barnet att känna igen sig, förstå vad som förväntas och uppleva att det hör hemma i den nya verksamheten. När barnet känner sig kompetent i övergången växer både trygghet och nyfikenhet på lärandet.

Att arbeta i en övergångspraktik innebär att lärare i förskoleklass behöver kunskap om barnens tidigare erfarenheter och deras förväntningar på framtiden. En särskild utmaning är att skapa progression i lärandet, både på individnivå och gruppnivå, när barnen kommer från flera olika förskolor. Det kräver både tydliga rutiner för informationsöverföring och en lyhördhet för barnens upplevelser och tidigare erfarenheter.

I Torshälla har vi en gemensam röd tråd genom att alla kommunala förskolor är läscertifierade. Syftet är att öka barns lust att läsa, skapa goda förutsättningar för lärande och bidra till en höjd utbildningsnivå. Läscertifieringen stärker likvärdigheten mellan barns utbildning, oavsett vilken del av kommunen de bor i, och ger barnen en gemensam grund inför skolstart. Genom läsningen vill vi stärka barnens känsla av trygghet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga. Den här gemensamma grunden blev också en utgångspunkt för vårt val av aktivitet.

Vilka konkreta aktiviteter vill ni genomföra?

Vi har precis börjat komma igång med arbetet. På våra nätverksmöten mellan förskolor och grundskolor i Torshälla har vi börjat utforska hur vi tillsammans kan göra övergången till skolan mer begriplig och meningsfull för barnen. Ur dessa samtal växte idén fram att arbeta med boken Börja skolan av Anna Fiske.

Boken ger barnen möjlighet att känna igen sig, ställa frågor och samtala om det som väntar. Genom bilder och berättelser väcks både nyfikenhet och trygghet inför skolstarten, samtidigt som samtalen gör det möjligt för oss pedagoger att förstå hur barnen tänker och känner inför övergången.

Vårt syfte med att arbeta med boken är att fånga upp barnens tankar, funderingar och eventuell oro, så att vi kan arbeta vidare med dessa. Ett annat syfte är att barnen senare ska känna igen boken i förskoleklassen, vilket skapar ett sammanhang och en känsla av kompetens i en för dem ny miljö. Vi har skapat pratkartor som vi kan använda oss av i både samtal utifrån boken men även till att använda oss av när barnen sedan börjar i skolan för att underlätta för kommunikation.

Under vårterminen 2026 tänker vi oss att vi inleder arbetet i förskolorna genom att läsa boken Börja skolan. Vi dokumenterar barnens funderingar inför starten i förskoleklassen. På gruppbesöken, eller i början av skolstarten, arbetar sedan förskoleklasslärarna vidare med boken och jämför om barnen fått svar på sina frågor och funderingar. På så sätt hoppas vi att boken blir en gemensam berättelse som följer barnen mellan verksamheterna.

Vilka resultat hoppas ni på?

Vi hoppas att boken ska skapa en tydligare röd tråd mellan förskola och förskoleklass, där barnen känner igen både berättelsen och samtalen.

Vi hoppas med detta inlägg kunna inspirera andra att göra något liknande och det är ju genomförbart oavsett vilken förskola man går på och vilken skola man ska börja på. Hur det går för oss får vi vänta med att berätta om till nästa höst. Vilken cliffhanger va?

Uppdaterad: 31 oktober 2025