Studiecirkel om pojkars lärande på Skiftingehus
På Skiftingehus skola har man under en termin arbetat med Fredrik Zimmermans bok "Vad alla pedagoger och andra vuxna behöver veta för att alla pojkar ska lyckas i skolan". Här delar de med sig av hur de arbetat och vilka insikter det gav dem.
-2_servicewebb.webp)
Vad ville ni åstadkomma?
Vi såg ett behov av att förbättra förutsättningarna för våra pojkar att lyckas i skolan, samtidigt som vi ville lyfta våra flickor. Redan när vi deltog i IFOUS-projektet Datadriven skolförbättring identifierades ett mönster där många pojkar tog mycket av talutrymmet och där det behövdes ett tydligare fokus på att ge alla elever lika möjligheter att utvecklas och lyckas.
Vilka konkreta aktiviteter gjorde ni?
Arbetet utgick från Fredrik Zimmermans bok, som vi läste och diskuterade i tvärgrupper. Läsningen var strukturerad med planerade lästillfällen och tillhörande diskussionsfrågor.
Förutom att läsa boken fick kollegorna specifika uppgifter att undersöka och testa i sin undervisning. Erfarenheterna från dessa uppgifter togs sedan upp i diskussioner i tvärgrupperna, där vi delade reflektioner och exempel från klassrummet.
Hur gick det? Vilka eventuella resultat kan ni se?
Arbetet med boken har varit mycket givande. Diskussionerna i tvärgrupperna har skapat en större förståelse för hur vi som pedagoger kan arbeta för att ge både pojkar och flickor lika möjligheter i skolan.
Många lärare har reflekterat över sitt eget bemötande och sin undervisning och har aktivt testat nya strategier i klassrummet. Det har också lett till att vi i större utsträckning tänker på hur vi kan balansera talutrymmet och lyfta flickorna i undervisningen.
Vilka lärdomar har ni dragit som ni tror kan vara värdefulla och inspirerande för andra?
- En gemensam bok ger struktur och riktning: Att arbeta med samma material skapar en gemensam förståelse och gör det lättare att diskutera och reflektera.
- Konkret koppling till undervisningen är avgörande: Att ge kollegor uppgifter att testa i sin egen undervisning gör det möjligt att omsätta teori till praktik.
- Reflektion i grupper förstärker lärandet: Diskussionerna i tvärgrupperna gav nya perspektiv och idéer som lärare kunde ta med sig tillbaka till sina klassrum.
- Små förändringar gör stor skillnad: Genom att reflektera över talutrymmet och medvetet lyfta alla elever kan vi skapa en mer jämlik och inkluderande undervisning.