Satsningar och fokus på läsfrämjande insatser
16 april 2025
Barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna kommun fortsätter att satsa på läsning för att höja elevers läsförmåga.

– Pisa-resultaten visar tydligt att läsning måste ges utrymme både i skolan och på fritiden, genom hela livet. Vi har målsättningen att vi ska vara bäst i klassen på läsning. Läsningen ska aldrig få vara ett hinder som begränsar Eskilstunas elever att delta fullt ut i samhällslivet, klara framtida studier och verka som demokratiska medborgare, säger Lina Axelsson Kihlblom, förvaltningschef Barn- och utbildningsförvaltningen.
Text i alla ämnen
Nytt för i år är initiativet "Text i alla ämnen" där grundskolan satsar stort på att skapa en likvärdig och högkvalitativ undervisning. Text i alla ämnen omfattar all form av textbearbetning oavsett elevernas ålder och ämne. För att se till att varje elev utvecklas testas läsförmågan kontinuerligt från förskoleklass till årskurs 3. Resultaten från dessa tester används för att sätta in intensiva insatser på grupp- och individnivå. På mellanstadiet förstärks fokus – från att lära sig läsa till att läsa för att lära. Den gemensamma och aktiva läsningen fortsätter ända upp till årskurs 9 så att alla elever får det stöd de behöver för att klara målen för läsning och därmed få goda förutsättningar att klara studierna i gymnasieskolan.
Digitala lärresurser och nytt digitalt bibliotekssystem
Digitala lärresurser ska fortsätta integreras i undervisningen för att göra den mer tillgänglig och inkluderande så att alla ska få bästa möjliga stöd i sin läsutveckling.
Ett nytt digitalt bibliotekssystem införs där skolbiblioteken lättare kan samarbeta med Eskilstuna bibliotek.
Läscertifiering skapar lust att läsa i förskolan
Förskolornas satsning på läscertifiering i samarbete med Eskilstuna bibliotek fortsätter. Syftet är att öka barns lust att läsa, samt skapa bra förutsättningar för barnen, och på så sätt bidra till en höjd utbildningsnivå. Läscertifieringen har inneburit att läsningen fått en mer framträdande roll i undervisningen och utbildningen inom förskolan. Litteratur finns numera tillgänglig i många olika miljöer på förskolorna och det finns en förväntan hos barnen att bli lästa för.
Fokus på elevers förmåga att bearbeta komplexa texter på gymnasiet
Även gymnasieskolan gör nu en utbildningsinsats för läsningen. Lärare i gymnasieskolan möter idag elever som inte har tillräcklig läsförmåga för att klara av att läsa de texter som hör till undervisningen. Därför gör även gymnasieskolan en utbildningsinsats för att främja läsningen. Fokus läggs på att stärka elevernas förmåga att bearbeta och analysera komplexa texter och att digitala lärresurser ska vara integrerade i undervisningen.
Läsa Äger även 2025
Förra årets lyckade satsning på feriearbetare som läser högt på sommarfritids kommer att fortsätta med full styrka. Satsningen, som görs tillsammans med Kultur- och fritidsförvaltningen och Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen, syftar till att se till att elever håller i gång och inte tappar läsförmåga under sommarlovet.