Eskilstuna kommun

Förhållningssätt till AI i skolan ska ge dig som arbetar i Eskilstunas kommunala skolor en vägledning i hur generativ AI kan integreras i undervisningen på ett positivt och utvecklande sätt. Här utgår vi från vad vi vet om generativ AI idag. Utvecklingen sker snabbt och verktygen blir alltmer kraftfulla. Vi behöver reflektera över hur AI kan förstärka lärandet utan att kompromissa med de etiska aspekterna.

Vad är AI?

AI är en förkortning för Artificiell Intelligens. Det är ett samlingsbegrepp för tekniker som gör att datorer kan bete sig mer som människor. Det handlar till exempel om att kunna tänka och planera, förstå och använda språk, lära sig från information, känna igen mönster och kombinera olika intryck för att dra slutsatser. Som lärare kan det vara bra att känna till att AI används i allt från stavningskontroller till avancerade verktyg för lärande och undervisning.

Generativ AI kan skapa nytt innehåll baserat på data som den har tränats på. Ordet ”generativ” kommer från att verktyget genererar nytt innehåll. Det kan vara text, bilder, musik, video eller kod. Generativ AI används exempelvis i verktyg som ChatGPT och Google Gemini.

Varför är AI viktigt för pedagoger?

AI har snabbt blivit en avgörande del av samhället, vilket gör det nödvändigt för alla som arbetar i skolan att förstå hur AI kan användas effektivt och utveckla ett kritiskt förhållningssätt till dess användning. När AI används på rätt sätt kan det, likt annan teknik, stödja och förbättra det pedagogiska arbetet, samtidigt som det ger eleverna de verktyg de behöver för att navigera i en värld där AI blir alltmer närvarande.

Om vi som lärare inte skulle lära oss om AI riskerar eleverna att använda teknologin utan det pedagogiska stöd och kritiska förhållningssätt de behöver. Detta kan leda till att AI används på ett sätt som hämmar snarare än stödjer deras lärande.

Hur kan AI användas i skolan?

AI kompletterar redan effektiva undervisningsmetoder. Det handlar inte om att ersätta, utan om att förstärka pedagogens roll och utöka den didaktiska verktygslådan. Det är förstås alltid du som lärare som är experten som ansvarar för undervisningen. Några möjliga användningsområden kan vara:

Som en digital lärarassistent

Det finns obegränsat med förslag på hur du som lärare, på ett medvetet sätt, kan använda en chattbot för att utveckla din undervisning. Här är några exempel:

  • Få tips om hur du kan göra din planerade undervisning mer engagerande, mer språkutvecklande, mer kooperativ, rörlig etc.
  • Få förslag på hur du kan differentiera lektionens aktiviteter så att alla elever får den ledning och stimulans de behöver.
  • Få stöd i hur du kan göra din undervisning mer tillgänglig.
  • Be en chattbot ta fram fiktiva elevexempel på olika nivåer – vilka du sedan kan samtala om med eleverna.
  • Skapa begreppslistor med definitioner.
  • Skapa lucktexter och annan typ av mängdträning.

Undervisa elever om studieteknik med AI

Lär eleverna att använda AI som ett stöd för sitt lärande. Undervisa om hur man formulerar sina instruktioner och frågor (promptar) till AI, då formuleringen kan påverka kvaliteten på svaret. Visa hur en chattbot kan användas som en egen studiecoach.

Undervisa elever om risker med AI

Gör eleverna uppmärksamma på att AI-texter kan innehålla felaktigheter även om texten låter säker, och att värderingar och fördomar kan spridas på ett negativt sätt.

Undervisa elever om källkritik och tillförlitlighet av AI-genererat innehåll

Undervisningen om källkritik behöver anpassas till att även gälla AI-genererade texter. De metoder som används för traditionella källor kan behöva utvecklas. AI-genererat innehåll saknar en tydlig upphovsperson och kan därför inte knytas till en specifik källa. AI-modeller, som ChatGPT, kan "hallucinera" genom att skapa påhittade fakta, eller ge vinklade eller partiska resultat. AI-teknologi kan manipulera bilder, ljud och videor på ett sätt som gör det svårt att avgöra vad som är äkta. Allt detta gör att elever bör tränas i att undersöka innehållet kritiskt, till exempel genom att jämföra flera olika källor.

Vad behöver jag som lärare tänka på?

När du börjar använda AI i undervisningen finns det flera etiska och praktiska överväganden du behöver ta hänsyn till:

Använd AI-verktyg själv först

Det är viktigt att du som lärare själv provar AI-verktyg för att förstå deras påverkan på undervisning och lärande. Detta hjälper dig att förstå både fördelarna och begränsningarna, samt att få insikt i hur elever använder de AI-verktyg de kan ha tillgång till utanför skolan.

Säkerställ en rättssäker och varierad bedömning

AI-teknologi som ChatGPT gör det svårare att upptäcka fusk när elever använder AI för att producera texter. Skolverket rekommenderar att undvika inlämningsuppgifter som betygsunderlag om du inte kan vara säker på att arbetet är elevens eget. För att få en rättvis och allsidig bedömning är det viktigt att variera bedömningsformerna. Enbart skriftliga prov, för hand eller i en låst digital provyta, riskerar att ge en alltför begränsad bild av elevens verkliga kunskaper. Muntliga uppföljningar, samtal, praktiska uppgifter och krav på källor kan däremot ge en bredare bild av elevernas kunskaper och säkerställa att de själva står bakom sitt arbete.

Informationssäkerhet, personlig information och integritet

Information som används är indelad i olika informationsklasser. Undvik att mata in personuppgifter eller känslig information. Använd bara information som tillhör informationsklass 0 när du promptar AI, alltså sådant som inte utgör några negativa konsekvenser.

Elevernas egna texter räknas som känslig information. Tänk på att ingen information som kan kopplas till en enskild elev får laddas upp i en AI-tjänst, inte heller i Gemini. Det gäller både elevens namn, namn på skolan och innehåll som indirekt kan leda till att en elev identifieras. Innan du använder elevmaterial i en AI-tjänst behöver du därför försäkra dig om att det är helt avidentifierat.

Informera också eleverna om att inte dela personlig information som namn, personnummer eller bilder i AI-verktyg.

Vilka verktyg finns att använda?

Inloggade verktyg för personal

För personal inom grundskola och gymnasiet finns i dagsläget två AI-verktyg som används genom inloggning med Google. Båda är säkra på så sätt att de bara använder användarens egna dokument och inte delar eller tränar AI:n med data från andra. Detta skyddar integritet och säkerhet:

  • Google Gemini: Googles AI-chattbot. Du når Gemini via apparna längst upp till höger när du är inloggad i Google.
  • Google NotebookLM: Google NotebookLM är ett AI-verktyg som hjälper dig att organisera och förstå information från dina egna dokument. Den kan producera sammanfattningar, studieguide, podcasts, vanliga frågor och tidslinjer. Du når NotebookLM via google.com.

Inloggade verktyg för elever

Elever inom grundskola och gymnasiet har också tillgång till Google NotebookLM.

För närvarande har Eskilstuna kommun inga övriga licenser för AI-verktyg som får användas med elever. Lärare får inte anvisa elever att skapa konton med användaruppgifter som tillhör Eskilstuna kommun. Det är viktigt att vara medveten om detta och agera försiktigt vid användning av AI i undervisningen tills mer klara riktlinjer och system är på plats. Däremot kan du inte hindra dem från att använda sina privata mejladresser. Många AI-tjänster kräver också vårdnadshavares samtycke.

Verktyg utan inloggning

För AI-verktyg som inte kräver inloggning gäller samma förhållningssätt som för övriga webbtjänster.

Läs mer

  • Råd om ChatGPT och liknande verktyg Skolverket
  • AI i skolan. Bok av Johan Falk.
  • AI i skolan – risker och möjligheterSkolverket
  • AI inom bedömning – förhoppningar och farhågor Skolverket
  • Etiska riktlinjer för lärare – Avseende användningen av AI och data i undervisning Europeiska Kommissionen.
  • EU's Landmark Artificial Intelligence Act – Trädde i kraft den 2 augusti 2024 – Europeiska Unionen

 

Samtala om förhållningssätt för AI

  1. Hur skulle vi kunna använda AI som en digital lärarassistent? Vilka möjliga användningsområden ser vi?

  2. Hur kan vi ta stöd av AI för att differentiera lektionens uppgifter?

  3. Hur kan AI hjälpa oss att göra vår undervisning mer tillgänglig?

  4. Vilka fördelar finns med att visa eleverna hur de kan använda AI i sin studieteknik? Hur kan vi göra det rent praktiskt i undervisningen?

  5. Hur kan vi medvetandegöra eleverna om riskerna med AI?

  6. Vilka strategier kan vi använda för att hjälpa elever att förstå och kritiskt granska AI-genererat material?

  7. Hur kan vi motverka fusk vid bedömningsuppgifter, men utan att hamna i fällan att det enbart är skriftliga prov som räknas? Hur kan vi variera bedömningsformerna?

  8. Vilka etiska överväganden bör vi ha i åtanke när vi använder AI?

  9. Hur tror du AI kommer att förändra undervisningen i framtiden? Vilka färdigheter behöver vi som lärare utveckla för att möta dessa förändringar?
Uppdaterad: 5 maj 2025