Kom igång med AI i 4-6
I årskurs 4-6 kan vi använda generativ AI för att effektivisera vårt arbete som lärare.

Att ge en instruktion till AI brukar kallas för att prompta. Som man frågar får man svar brukar man säga, och det gäller även för AI. Ju tydligare du är i din prompt, desto bättre blir svaren. Det kan dock låta krångligare än vad det är. Om du inte får bra svar direkt kan du ställa följdfrågor och ge fler instruktioner tills du blir nöjd.
Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse. När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.
I rutan nedan kan du lära dig mer om hur man promptar.
När du använder AI för att få stöd i din undervisning kan du följa dessa steg för att skriva en tydlig och effektiv prompt.
Steg 1: Definiera din roll och ditt syfte
Börja med att förklara för AI vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Då kan den anpassa svaret bättre till dina behov.
Exempel:
- "Ge mig en uppgift i matematik." (För otydligt)
- "Du är en matematiklärare. Jag undervisar i årskurs 5 och vill ha en problemlösningsuppgift om bråk där eleverna får använda konkret material."
Steg 2: Ange målgruppen och kontexten
Beskriv vilka elever uppgiften är för och hur den ska användas i undervisningen.
Exempel:
- "Jag undervisar i engelska i årskurs 6 och vill ha en dialogövning där eleverna får träna på att beställa mat på en restaurang."
- "Mina elever i årskurs 4 arbetar med vattnets kretslopp i NO och jag vill ha en övning där de får skapa egna illustrationer och förklara stegen."
Steg 3: Beskriv vad du vill ha konkret
Skriv tydligt vilken typ av svar du förväntar dig. Vill du ha en lista? En steg-för-steg-instruktion? Ett färdigt lektionsupplägg?
Exempel:
- "Ge mig tre experiment där elever i årskurs 5 får undersöka ljud, ljus och rörelse på ett praktiskt sätt."
- "Jag vill ha en skrivövning där eleverna i årskurs 6 får skriva en egen fantasyberättelse med tydlig struktur och stödfrågor."
Steg 4: Lägg till eventuella önskemål om anpassning
Om du har specifika krav, till exempel att uppgiften ska kunna göras utomhus eller anpassas för olika nivåer, kan du lägga till det.
Exempel:
- "Uppgiften i historia ska vara lättläst och innehålla stödfrågor så att alla elever kan delta."
- "Skapande uppgiften i bild ska kunna genomföras med material som finns i klassrummet och passa olika svårighetsnivåer."
Steg 5: Testa och justera
Om svaret du får inte är helt rätt, justera din prompt genom att lägga till mer information. AI kan också förbättra sitt svar om du ber om det.
Exempel:
- "Kan du ge fler exempel på hur jag kan göra övningen mer interaktiv?"
- "Förtydliga instruktionerna så att även elever med lässvårigheter kan förstå dem."
Exempel på en fullständig prompt
"Du är en slöjdlärare med fokus på språkutvecklande undervisning. Jag undervisar i årskurs 5 och vill att mina elever ska få stöd i att utveckla sitt ämnesspråk under slöjdlektionerna. Ge mig förslag på tre aktiviteter där eleverna får arbeta med muntliga och skriftliga instruktioner, samt träna på att använda ämnesspecifika ord på ett naturligt sätt. Uppgifterna ska vara tydliga och anpassade för elever med olika språkliga förutsättningar."

Prova gärna att kopiera prompten och klistra in den i Google Gemini så får du se vilket svar du får.
10 sätt att använda AI som pedagog i årskurs 4–6
1. AI som en reflekterande didaktisk vän
AI kan fungera som en didaktisk samtalspartner för att utveckla dina tankar om undervisning, lektionsupplägg och elevengagemang.
Användning: Be AI att ställa frågor som får dig att reflektera över din undervisning, föreslå alternativa arbetssätt eller hjälpa dig att analysera vilka undervisningsstrategier som bäst gynnar olika elever.
2. Skapa stödstrukturer, exempelvis bildstöd
AI kan hjälpa till att skapa material som stöttar elevers lärande genom tydliga instruktioner och visuella stödstrukturer.
Användning: Be AI att generera mallar för textstruktur i svenska, bildstöd till NO-begrepp eller checklistor för att hjälpa elever att följa en arbetsgång i SO.
3. Planera för aktiv läsning av ämnestext
AI kan generera frågor och övningar för att stärka elevernas läsförståelse och koppla det till ämnesinnehåll. AI:n är insatt i vad lässtrategier är och kan hjälpa dig att utforma uppgifter utifrån olika läsförståelsestrategier.
Användning: Be AI att skapa frågor på olika nivåer till en faktatext i NO eller SO, generera uppgifter för att träna på att hitta budskap i skönlitterära texter eller skapa samtalskort för boksamtal.
4. Göra undervisningen mer tillgänglig och elevaktiv
AI kan hjälpa till att skapa uppgifter som är anpassade för olika lärstilar och behov.
Användning: Be AI att föreslå sätt att göra en matematikuppgift mer interaktiv, ge exempel på hur elever kan arbeta praktiskt med begrepp i NO eller skapa en SO-uppgift där eleverna får spela roller i en historisk händelse.
5. Skriva veckobrev och anpassad information till vårdnadshavare
AI kan underlätta kommunikationen genom att skapa tydliga sammanfattningar av undervisningen.
Användning: Be AI att sammanfatta veckans undervisning och anpassa texten så att den är lättläst för alla vårdnadshavare.
6. Generera kooperativa övningar och diskussionsuppgifter
AI kan hjälpa till att skapa elevaktiva moment och strukturer för samarbete i klassrummet.
Användning: Be AI att föreslå par- eller gruppuppgifter i matematik där eleverna får resonera och argumentera, skapa strukturer för EPA-övningar i SO eller utveckla en skrivuppgift i svenska där elever samarbetar kring en berättelse.
7. Utveckla lektionsdesign utifrån fysisk lärmiljö
AI kan ge inspiration till hur lärmiljön kan anpassas för att stötta lärande och fokus.
Användning: Be AI att föreslå hur klassrummet kan möbleras för att främja samarbete, ge idéer på hur stationsundervisning kan organiseras i NO eller skapa rörelsebaserade övningar i engelska för att kombinera språk och fysisk aktivitet.
8. Differentiera uppgifter för att möta alla elevers behov
AI kan hjälpa till att skapa uppgifter där tempo, nivå, metod och stöd anpassas för att inkludera alla elever.
Användning: Be AI att skapa en matematikuppgift i flera nivåer, ge förslag på skrivuppgifter där elever kan välja svårighetsgrad eller föreslå hur ett SO-arbete kan anpassas för både fördjupning och extra stöd.
9. Utveckla samtalskort och muntliga övningar
AI kan hjälpa till att skapa frågor som utvecklar elevernas resonemangsförmåga och språkliga säkerhet.
Användning: Be AI att generera samtalskort för en klassrumsdebatt i SO, ge förslag på muntliga presentationsuppgifter i engelska eller skapa diskussionsfrågor för gruppsamtal i svenska.
10. Strukturera innehåll för en powerpoint
AI kan hjälpa dig att ta fram förslag på punkter att inkludera i en powerpoint om ett ämnen. Vissa AI-verktyg kan också skapa den färdiga powerpointen.
Användning: Be AI att sammanställa punkter till en powerpoint. Låt den börja från noll, eller lägg in nyckelord som du själv vill få med. Du kan också utgå från en färdig text som du ber att få i punktform så att den passar en presentation.