Eskilstuna kommun

Kom igång med AI i anpassad grundskola

I anpassade grundskolan kan vi använda generativ AI för att effektivisera vårt arbete som lärare.

Bild på arbetsplats med böcker, kaffekopp, anteckningsbok och dator. På datorn står texten Anpassad grundskola.

Att ge en instruktion till AI brukar kallas för att prompta. Som man frågar får man svar brukar man säga, och det gäller även för AI. Ju tydligare du är i din prompt, desto bättre blir svaren. Det kan dock låta krångligare än vad det är. Om du inte får bra svar direkt kan du ställa följdfrågor och ge fler instruktioner tills du blir nöjd.

Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse. När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.

I rutan nedan kan du lära dig mer om hur man promptar.

När du använder AI för att få stöd i din undervisning kan du följa dessa steg för att skriva en tydlig och effektiv prompt.

Steg 1: Definiera din roll och ditt syfte

Börja med att tala om för AI vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Detta hjälper AI att förstå sammanhanget bättre.

Exempel:

  • "Ge mig en uppgift i NO." (För otydligt)
  • "Du är en speciallärare med erfarenhet av anpassad grundskola. Jag undervisar i NO och vill ha en laborationsuppgift som är lätt att förstå där eleverna får utforska hur vatten kan ändra form mellan fast, flytande och gas."

Steg 2: Ange målgruppen och kontexten

Beskriv vem undervisningen är för, till exempel vilken årskurs eller vilka elever som ska arbeta med uppgiften.

Exempel:

  • "Jag undervisar elever i anpassad grundskola i matematik. De har svårt med abstrakta begrepp, så jag behöver en konkret och praktisk övning om bråk i matematik."
  • "Mina elever behöver mycket repetition och tydliga instruktioner. Jag vill ha en uppgift i svenska där de tränar på att känna igen och skriva enkla meningar."

Steg 3: Beskriv vad du vill ha konkret

Skriv tydligt vilken typ av svar du förväntar dig. Vill du ha en lista? En steg-för-steg-instruktion? Ett färdigt lektionsupplägg?

Exempel:

  • "Ge mig tre praktiska övningar där elever får använda konkret material för att förstå multiplikation."
  • "Jag vill ha en tydlig steg-för-steg-instruktion för en bilduppgift där eleverna skapar en landskapsbild med olika färger och former."

Steg 4: Lägg till eventuella önskemål om anpassning

Elever i anpassad grundskola kan behöva extra stödstrukturer, såsom bildstöd, tydliga instruktioner och fler möjligheter till repetition.

Exempel:

  • "Uppgifterna ska ha tydliga steg och kunna genomföras med stöd av bilder."
  • "Ge mig en rörelsebaserad övning som hjälper elever att träna på att läsa och förstå enkla instruktioner."

Steg 5: Testa och justera

Om svaret du får inte är helt rätt, justera din prompt genom att lägga till mer information. AI kan också förbättra sitt svar om du ber om det.

Exempel:

  • "Kan du ge fler exempel som fungerar i en större grupp?"
  • "Förenkla instruktionerna så att även yngre barn kan förstå."

Exempel på en fullständig prompt

"Du är en speciallärare med erfarenhet av anpassad grundskola. Jag undervisar elever på mellanstadienivå och vill ha en laboration som är lätt att förstå där de får se hur olika material flyter eller sjunker i vatten. Beskriv experimentet i tydliga steg och föreslå några frågor som hjälper eleverna att reflektera över sina observationer. Övningen ska vara praktisk och kunna genomföras med enkla material."

Skärmklipp från Google Gemini där en lärare har skrivit en prompt och fått ett påbörjat svar.

Prova gärna att kopiera prompten och klistra in den i Google Gemini så får du se vilket svar du får.

10 sätt att använda AI som pedagog i anpassad grundskola

Elever i anpassad grundskola har olika utmaningar med abstrakt tänkande, arbetsminne, inlärningshastighet och språkförståelse. Undervisningen behöver därför vara konkret, strukturerad och tydlig, med upprepning och visuellt stöd. AI kan vara ett verktyg för att hjälpa lärare att skapa tillgängligt undervisningsmaterial, anpassa arbetsuppgifter och stärka elevernas förståelse.

1. AI som en reflekterande didaktisk vän

AI kan fungera som en samtalspartner för att utveckla undervisningen och hitta fler sätt att göra undervisningen tydlig, strukturerad och anpassad.

Användning: Be AI att analysera din undervisningsplanering och föreslå hur du kan göra instruktioner ännu mer konkreta, skapa fler möjligheter till repetition eller stärka elevernas begreppsförståelse genom multisensoriska metoder.

2. Skapa tydligt undervisningsmaterial med bildstöd och konkretisering

Elever i anpassad grundskola gynnas av undervisningsmaterial som är enkelt formulerat och innehåller bilder eller symboler för att förstärka förståelsen.

Användning: Be AI att skapa korta texter med enkla meningar, sammanfatta innehåll på lättläst svenska eller föreslå bildstöd och konkreta exempel.

3. Utveckla tydliga steg-för-steg-instruktioner

För elever med intellektuell funktionsnedsättning är tydliga instruktioner avgörande.

Användning: Be AI att formulera steg-för-steg-instruktioner för praktiska moment, till exempel hur man dukar ett bord i hem- och konsumentkunskap, hur man sorterar material i slöjd eller hur man följer en rörelsebana i idrott.

4. Skapa checklistor för att stärka elevernas självständighet

Strukturer och checklistor hjälper elever att organisera sitt arbete och förstå vad som förväntas.

Användning: Be AI att skapa enkla checklistor som elever kan använda för att följa upp sitt arbete, exempelvis en lista över moment som ska ingå i en uppgift i svenska eller steg att följa under en laboration i natur och miljö.

5. Få hjälp att skapa anpassade elevexempel

Att visa konkreta exempel på hur en uppgift kan genomföras hjälper eleverna att förstå förväntningarna.

Användning: Lägg in en uppgift och be AI att skapa tre elevexempel på olika nivåer. Använd dessa i klassen för att låta eleverna diskutera vad som gör en lösning tydlig och hur de kan förbättra sitt eget arbete.

6. Skapa samtalsstöd och kommunikationsmaterial

Många elever i anpassad grundskola behöver stöd för att uttrycka sig muntligt.

Användning: Be AI att skapa samtalskort med enkla frågor och svarsalternativ, exempelvis i samband med boksamtal i svenska eller reflektioner om mat och hälsa i hem- och konsumentkunskap. AI kan också hjälpa till att skapa sociala berättelser för att stärka elevernas kommunikation i vardagen.

7. Föreslå kooperativa uppgifter och lekar

Många elever i anpassad grundskola behöver öva på att samarbeta och delta i sociala interaktioner.

Användning: Be AI att skapa samarbetsövningar som passar olika ämnen, till exempel en enkel parövning i matematik där elever turas om att lösa uppgifter, en samarbetslek i idrott där alla måste bidra eller en gruppaktivitet i natur och miljö där eleverna får plantera tillsammans.

8. Skapa lärandemål och utvärderingsfrågor

AI kan hjälpa dig att formulera tydliga och enkla lärandemål samt skapa frågor som hjälper elever att reflektera över sitt lärande.

Användning: Be AI att formulera lärandemål med enkel svenska och tydliga exempel. Du kan också be om korta, konkreta utvärderingsfrågor, exempelvis "Vad lärde du dig om väder idag?" eller "Vad var roligast med uppgiften i idrott?"

9. Anpassa undervisningen utifrån specifika behov

Elever i anpassad grundskola har ofta varierande förmågor, och undervisningen behöver anpassas individuellt.

Användning: Be AI att ge förslag på hur du kan förenkla en uppgift, skapa mer utmanande moment för elever som behöver det eller föreslå alternativa sätt att arbeta med samma innehåll, exempelvis genom att använda taktila material i matematik eller digitala bilder i språk och kommunikation.

10. Skriva veckobrev och information till vårdnadshavare

Kommunikation med vårdnadshavare är en viktig del av arbetet i anpassad grundskola, och AI kan hjälpa till att formulera tydliga veckobrev.

Användning: Be AI att sammanfatta veckans aktiviteter och lärande och skriva ett kort och tydligt veckobrev till vårdnadshavare. AI kan också hjälpa till att anpassa informationen så att den är extra tydlig och lättläst, eller översätta till andra språk för vårdnadshavare med annat modersmål.

Uppdaterad: 23 april 2025