Eskilstuna kommun

Kom igång med AI i anpassade gymnasieskolan

I anpassade gymnasieskolan kan vi använda generativ AI för att effektivisera vårt arbete som lärare.

Bild på arbetsplats med böcker, kaffekopp, anteckningsbok och dator. På datorn står texten Anpassad gymnasieskola.

Att ge en instruktion till AI brukar kallas för att prompta. Som man frågar får man svar brukar man säga, och det gäller även för AI. Ju tydligare du är i din prompt, desto bättre blir svaren. Det kan dock låta krångligare än vad det är. Om du inte får bra svar direkt kan du ställa följdfrågor och ge fler instruktioner tills du blir nöjd.

Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse. När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.

I rutan nedan kan du lära dig mer om hur man promptar.

Börja med att ange vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Det gör att AI kan anpassa sitt svar efter elevernas behov.

Steg 1: Definiera din roll och ditt syfte

Börja med att tala om för AI vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Detta hjälper AI att förstå sammanhanget bättre.

Exempel:

  • "Ge mig en uppgift i matematik." (För otydligt)
  • "Du är en speciallärare i anpassad gymnasieskola. Jag undervisar i Matematik och vill ha en praktisk övning där eleverna får träna på att räkna med pengar i vardagliga situationer."

Steg 2: Ange målgruppen och kontexten

Beskriv vilken kurs och elevgrupp uppgiften är för samt eventuella behov av anpassningar.

Exempel:

  • "Jag undervisar i Hem- och konsumentkunskap och vill ha en uppgift där eleverna tränar på att planera och laga en enkel måltid utifrån en budget."
  • "Mina elever läser Svenska som andraspråk och behöver stöd i att träna på vardagsdialoger. Jag behöver en interaktiv övning där de får öva på att beställa mat på en restaurang."

Steg 3: Beskriv vad du vill ha konkret

Var tydlig med vilken typ av svar du förväntar dig – en praktisk övning, en steg-för-steg-instruktion, ett rollspel eller en samarbetsövning?

Exempel:

  • "Ge mig tre praktiska övningar där elever i Idrott och hälsa får träna på samarbete genom lekfulla rörelseaktiviteter."
  • "Jag vill ha en tydlig steg-för-steg-instruktion för en uppgift i Estetisk verksamhet där eleverna får skapa en bild med enkla material och reflektera över sina val. Det är vårvärme ute idag."

Steg 4: Lägg till eventuella önskemål om anpassning

Elever i anpassad gymnasieskola kan behöva extra stödstrukturer, såsom bildstöd, tydliga instruktioner och fler möjligheter till repetition.

Exempel:

  • "Jag undervisar i Samhällskunskap. Vilka olika slags stödstrukturer kan jag använda för att förklara hur ett val genomförs i Sverige?
  • "Gör övningen i Natur och miljö mer konkret genom att låta eleverna undersöka olika typer av skräp i sin närmiljö och diskutera återvinning. Uppgiften ska gå att göra utomhus."

Steg 5: Testa och justera

Om svaret du får inte är helt rätt, justera din prompt genom att lägga till mer information. AI kan också förbättra sitt svar om du ber om det.

Exempel:

  • "Kan du skriva om instruktionerna så att de bara innehåller korta, enkla meningar?"
  • "Ge förslag på hur jag kan komplettera uppgiften med visuellt stöd, t.ex. genom att använda bilder eller konkreta föremål."

Exempel på en fullständig prompt

"Mina elever läser Språk och kommunikation och behöver träna på att föra enkla samtal. Jag vill ha en uppgift där de övar på att presentera sig själva och svara på frågor om sin dag. Ge en tydlig struktur för samtalsövningen."

Ett skärmklipp från Google Gemini där en lärare har skrivit en prompt och fått ett påbörjat svar.

Prova gärna att kopiera prompten och klistra in den i Google Gemini så får du se vilket svar du får.

10 sätt att använda AI som pedagog i anpassad gymnasieskola

1. AI som en reflekterande didaktisk vän

AI kan fungera som en samtalspartner och hjälpa dig att utveckla undervisningen utifrån elevernas behov.

Användning: Be AI att analysera din lektionsplanering och föreslå fler praktiska moment, tydligare strukturer eller visuella stöd för att stärka elevernas förståelse.

2. Skapa undervisningsmaterial med bildstöd och konkretisering

Elever i anpassad gymnasieskola kan behöva lättläst, visuellt och verklighetsnära material.

Användning: Be AI att sammanfatta texter i korta, enkla meningar eller att ta fram bildstöd till ämnen som Individ och samhälle, Natur och miljö eller Språk och kommunikation.

3. Generera elevexempel på olika nivåer

Att se konkreta exempel hjälper eleverna att förstå vad som förväntas.

Användning: Lägg in en uppgift och be AI att skapa tre elevsvar på olika nivåer. Använd dessa för att diskutera vad som gör en text eller lösning tydlig och hur eleverna kan utveckla sitt eget arbete.

4. Skapa checklistor för att stärka elevernas självständighet

Checklistor ger elever en tydlig struktur och hjälper dem att följa steg i en uppgift.

Användning: Be AI att skapa enkla checklistor för uppgifter, till exempel en lista över steg i ett köksarbete i Hem- och konsumentkunskap eller en struktur för en träningsrutin i Idrott och hälsa.

5. Planera och stötta yrkesförberedelse och APL

Många elever i anpassad gymnasieskola har praktik eller arbetsplatsförlagt lärande (APL), vilket kräver tydliga instruktioner och stöd.

Användning: Be AI att skapa handledningsmaterial för elever och arbetsgivare, ta fram enkla instruktioner för arbetsmoment eller föreslå samtalsstöd för sociala situationer på en arbetsplats.

6. Stöd för kommunikation och social träning

Många elever behöver träna på att tolka och hantera sociala situationer.

Användning: Be AI att skapa samtalskort och rollspelsövningar där elever får träna på att hälsa, be om hjälp eller lösa en konflikt i arbetslivet eller vardagen.

7. Få hjälp att skapa anpassade kooperativa uppgifter

Elever i anpassad gymnasieskola kan behöva öva på att samarbeta och lösa uppgifter tillsammans.

Användning: Be AI att skapa gruppövningar där eleverna tillsammans planerar en veckobudget i Individ och samhälle, samarbetar i en rörelsebana i Idrott och hälsa eller planerar en måltid i Hem- och konsumentkunskap.

8. Skapa lärandemål och utvärderingsfrågor på rätt nivå

Tydliga och enkla mål hjälper elever att förstå vad de ska lära sig och varför.

Användning: Be AI att formulera lättförståeliga lärandemål och utvärderingsfrågor, till exempel "Vad lärde du dig om pengar idag?" eller "Hur kändes det att jobba tillsammans i grupp?"

9. Skapa stödstrukturer, exempelvis bildstöd

AI kan hjälpa till att skapa material som stöttar elevers lärande genom tydliga instruktioner och visuella stödstrukturer. AI kan också hjälpa till att justera uppgifter och undervisningsmoment så att de blir mer inkluderande och anpassade efter olika elever.

Användning: Be AI att anpassa en text så att den blir mer lättläst, skapa förklaringar med exempel och bilder, eller ta fram extramaterial för elever som behöver mer utmaning.

10. Skriva veckobrev och anpassad information till vårdnadshavare

Kommunikationen med vårdnadshavare är viktig, och AI kan hjälpa dig att skapa tydliga veckobrev.

Användning: Be AI att sammanfatta veckans aktiviteter och lärande och skriva ett kort och tydligt veckobrev. Du kan också be AI att anpassa informationen till lättläst svenska eller översätta den till olika språk.

Uppdaterad: 6 maj 2025