Eskilstuna kommun

Kom igång med AI i gymnasieskolan

I gymnasieskolan kan vi använda generativ AI för att effektivisera vårt arbete som lärare.

Bild på arbetsplats med böcker, kaffekopp, anteckningsbok och dator. På datorn står texten Gymnasieskolan.

Att ge en instruktion till AI brukar kallas för att prompta. Som man frågar får man svar brukar man säga, och det gäller även för AI. Ju tydligare du är i din prompt, desto bättre blir svaren. Det kan dock låta krångligare än vad det är. Om du inte får bra svar direkt kan du ställa följdfrågor och ge fler instruktioner tills du blir nöjd.

Som pedagog är du expert på att förklara saker. Varje dag möter du utmaningen att förmedla komplexa koncept till elever med olika bakgrunder och förkunskaper. Du vet att tydlighet är nyckeln till förståelse. När du interagerar med en chattbot är situationen faktiskt inte så olik. Precis som med en elev behöver du vara tydlig, specifik och strukturerad i din kommunikation för att få bästa möjliga resultat. Din pedagogiska erfarenhet ger dig en fördel i att formulera effektiva prompter.

I rutan nedan kan du lära dig mer om hur man promptar.

Börja med att beskriva vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Detta gör att AI bättre kan anpassa sitt svar utifrån elevernas kunskapsnivå och ämnets krav.

Steg 1: Definiera din roll och ditt syfte

Börja med att tala om för AI vad du vill ha hjälp med och vilken roll AI ska inta. Detta hjälper AI att förstå sammanhanget bättre.

Exempel:

  • "Ge mig en uppgift i naturkunskap." (För otydligt)
  • "Du är en biologilärare på gymnasiet. Jag undervisar i Biologi 2 på Naturvetenskapsprogrammet och vill ha en laborationsuppgift där eleverna undersöker enzymers aktivitet under olika temperaturer."

Steg 2: Ange målgruppen och kontexten

Beskriv vilket program och vilken kurs uppgiften är för, samt elevgruppens nivå och eventuella behov av anpassningar.

Exempel:

  • "Jag undervisar i Samhällskunskap 2 på Samhällsvetenskapsprogrammet. Mina elever ska analysera hur politiska ideologier påverkar nutida samhällsfrågor. Jag behöver en uppgift där de jämför liberalism och socialism utifrån aktuella exempel."
  • "Mina elever går Hotell- och turismprogrammet och läser Service och bemötande 1. Jag vill ha en rollspelsövning där de tränar på att hantera klagomål från gäster i en hotellreception."

Steg 3: Beskriv vad du vill ha konkret

Var tydlig med vilken typ av svar du förväntar dig – en diskussionsfråga, en steg-för-steg-instruktion, en analysuppgift eller en praktisk övning.

Exempel:

  • "Ge mig tre korta case som elever i Vård- och omsorgsprogrammet kan analysera för att träna på etiska dilemman inom vården."
  • "Jag vill ha en detaljerad laborationsbeskrivning där eleverna i Fysik 1 undersöker rörelse och acceleration med hjälp av lutande plan och mätningar med fotoceller."

Steg 4: Lägg till eventuella önskemål om anpassning

I gymnasieskolan kan det finnas behov av att anpassa uppgiften för olika nivåer, arbetsformer eller kursmål.

Exempel:

  • "Uppgiften i Historia 1b ska vara utformad så att elever får hjälpas åt att reflektera tillsammans i grupp innan de ska arbeta med den individuella uppgiften."
  • "Jag undervisar i Svenska 2 och vill att mina elever ska analysera litterära verk, men flera av dem behöver tydliga stödstrukturer för att förstå vad de ska göra. Några har svårt att ta till sig skriftlig information och behöver kunna lyssna på texterna. Vilka stödstrukturer kan jag använda för att hjälpa eleverna att analysera litteratur och skriva egna texter? Jag funderar på någon form av VENN-diagram, men vad kan jag mer tänka på?"

Steg 5: Testa och justera

Om svaret du får inte är helt rätt, justera din prompt genom att lägga till mer information. AI kan också förbättra sitt svar om du ber om det.

Exempel:

  • "Kan du utveckla debattfrågorna så att de kopplas till aktuella nyhetshändelser?"
  • "Förenkla instruktionerna så att de passar för elever som behöver stöd i att strukturera texter."

Exempel på en fullständig prompt

"Du är en sjuksköterska med erfarenhet av etiska dilemman i vården. Jag undervisar i Vård och omsorg 1 och vill ha tre realistiska patientfall där eleverna får diskutera etiska frågor, t.ex. självbestämmande kontra vårdbehov. Beskriv varje fall och ge förslag på diskussionsfrågor."

Skärmklipp från Google Gemini där en lärare skrivit en prompt och fått ett påbörjat svar.

Prova gärna att kopiera prompten och klistra in den i Google Gemini så får du se vilket svar du får.

10 sätt att använda AI som pedagog i gymnasieskolan

1. AI som en reflekterande didaktisk vän

Gymnasieelever befinner sig på olika kunskapsnivåer och har olika behov. AI kan fungera som en samtalspartner för att utveckla undervisningen och skapa en lärmiljö där alla elever får ledning och stimulans.

Användning: Be AI att analysera din undervisningsdesign och ge förslag på hur du kan variera arbetsformer, aktivera elevernas förförståelse eller stärka kopplingen till kursens mål. AI kan också ställa frågor som hjälper dig att reflektera över hur väl din undervisning möter olika elevgrupper.

2. Strukturera innehåll till en PowerPoint eller digital presentation

AI kan hjälpa dig att lyfta fram centrala begrepp och skapa en tydlig struktur för genomgångar.

Användning: Ge AI en text eller en lektionsplanering och be om en punktlista med nyckelinnehåll som du kan använda i en PowerPoint, Google Presentation eller liknande. Du kan också be om en logisk ordning för att bygga upp ett resonemang, till exempel vid en genomgång av nationalekonomiska teorier eller litteraturhistoriska epoker.

3. Utveckla din planering genom nya infallsvinklar

Gymnasieundervisning kräver en balans mellan ämnesdjup och tillgänglighet. AI kan hjälpa dig att fördjupa, förenkla eller bredda din planering.

Användning: Lägg in din lektionsplanering och be AI att föreslå alternativa sätt att presentera innehållet, exempelvis en mer vardagsnära ingång till en fysiklektion eller fler verklighetsbaserade exempel i en samhällskunskapsdiskussion.

4. Få förslag på kooperativa strukturer som passar din undervisning

Gymnasieelever behöver träna på att argumentera, samarbeta och förklara tankegångar för varandra. AI kan ge förslag på kooperativa strukturer som stärker dessa förmågor.

Användning: Beskriv ett undervisningsmoment och be AI att föreslå hur eleverna kan arbeta i par eller grupper för att lösa en uppgift, exempelvis en strukturerad debatt i samhällskunskap, en gruppdiskussion i filosofi eller ett problemlösningsmoment i matematik.

5. Generera elevexempel på olika nivåer

För att hjälpa elever att förstå vad som utmärker olika nivåer av prestation kan AI skapa exempel på elevsvar.

Användning: Lägg in en uppgift och be AI att generera tre elevsvar med olika grad av analys, argumentation och språklig precision. Använd dessa exempel i klassrummet för att låta eleverna identifiera kvalitetsskillnader och diskutera vad som gör en text eller lösning starkare.

6. Skriva tydliga instruktioner och checklistor för längre uppgifter

Många gymnasieuppgifter kräver planering och självständigt arbete. AI kan hjälpa dig att bryta ner uppgifter i tydliga steg och skapa checklistor som stöttar elevernas arbetsprocess.

Användning: Be AI att omvandla en komplex uppgift till en steg-för-steg-guide eller skapa en checklista som hjälper elever att säkerställa att de har uppfyllt alla delar av en laborationsrapport i kemi eller en utredande text i svenska.

7. Formulera lärandemål och skapa exit tickets

Gymnasieelever gynnas av tydliga målsättningar och strukturerad uppföljning. AI kan hjälpa dig att formulera lärandemål och skapa exit tickets som fångar upp elevernas förståelse.

Användning: Be AI att formulera lärandemål på olika nivåer, från grundläggande förståelse till avancerad analys. Be också om exit tickets, exempelvis "Vad var det mest intressanta med dagens genomgång?" eller "Vilken del av uppgiften var svårast och varför?"

8. Skapa riktigt bra provfrågor

AI kan hjälpa dig att skapa varierade och genomtänkta provfrågor som prövar olika förmågor.

Användning: Be AI att skapa en uppsättning provfrågor som kombinerar faktakunskaper, analytiska resonemang och källkritisk granskning.

9. Skapa stödstrukturer, exempelvis bildstöd

Alla elever behöver olika typer av stöd för att utvecklas optimalt. AI kan hjälpa dig att justera en uppgift eller ett upplägg för att inkludera fler elever.

Användning: Be AI att anpassa en svår text genom att föreslå alternativa sätt att presentera innehållet, skapa stödfunktioner som begreppslistor eller generera extra utmaningar för elever som behöver mer stimulans.

10. Koppla ämnesinnehållet till framtida yrkes- och studieval

Gymnasieelever är på väg ut i arbetslivet eller vidare studier. AI kan hjälpa dig att konkretisera och koppla ämnesinnehållet till framtida möjligheter.

Användning: Be AI att föreslå hur du kan synliggöra ämnets relevans för olika yrkesområden. Exempelvis kan AI hjälpa dig att formulera reflektionsfrågor där elever får tänka kring hur kunskaper i matematik används i olika tekniska yrken, hur litterär analys kan vara en fördel i kommunikationsyrken eller hur kunskap om klimatförändringar i geografi är central för framtidens miljöjobb. Du kan också be AI att skapa case-uppgifter där elever får lösa verkliga problem kopplade till branscher och högskoleutbildningar.

Uppdaterad: 22 april 2025