Eskilstuna kommun
Många lärare i aula. Texten Grundskolan.

Att utveckla en hållbar bedömningspraktik i grundskolan

Bedömning är en komplex del av undervisningen där styrdokument, professionella överväganden och känslor samspelar. Den här kursen tar ett helhetsgrepp om bedömningsfrågan med målet att utveckla likvärdig och hållbar bedömarkompetens. Vi följer bedömningens historiska utveckling, fördjupar förståelsen för styrdokumenten, utforskar hur progression kan synliggöras och hur återkoppling kan bli en aktiv del av lärandet. Vi arbetar med differentierade bedömningsformer, analyserar resultat för att planera nästa steg, och ser på bedömningens roll vid skolövergångar och i studie- och yrkesvägledning. Längst ned på sidan hittar du som ska leda utvecklingsarbetet stöd för planeringen.

Moduler

Lärare som planerar eftertänksamt Text på bilden Bedömning enligt styrdokumenten Syfte Centralt Innehåll Kriterier Likvärdighet Progression Samsyn Betygskriterier

Förberedelse inför utvecklingsarbete om bedömning

Två händer håller i dokumentet Planera utvecklingsarbetet.
Whiteboard med texterna Nuläget Enkät Observation Intervju Analys av pedagogisk dokumentation
Dator och två papper med översiktskartor över bedömningsmodulerna.
Skolverkets publikation "Bedömning för hållbart lärande".