Eskilstuna kommun

Till dig som ska planera för utvecklingsarbete om bedömning

På den här sidan hittar du som ska leda utvecklingsarbetet stöd för att planera arbetet.

Två händer håller i dokumentet Planera utvecklingsarbetet.

En översiktskarta och en planeringsmall ger stöd i planeringen av utvecklingsarbetet.

Steg 1 - Hitta nuläget

Ett systematiskt utvecklingsarbete bygger på att vi arbetar långsiktigt, steg för steg och med gemensamma mål. En viktig startpunkt är att ta reda på nuläget för att få en tydlig bild av hur bedömningspraktiken fungerar idag och vilka behov som finns. Metoder för att ta reda på nuläget finns beskrivna på den här sidan:

Steg 2 - Teoretisk bakgrund

När vi leder ett utvecklingsarbete är det viktigt att ta oss tid att landa i gemensamma tankar och perspektiv. I utvecklingsgruppen behöver vi bli samspelta innan vi möter våra kollegor i samtalsgrupper, så att vi kan prata i samma riktning utifrån skolans behov och ge ett tydligt stöd genom hela processen.

Kapitel 5 i Bedömning för hållbart lärande ger en fördjupning i hur skolor kan utveckla en bedömningspraktik som är både kunskaps- och hälsofrämjande. Här lyfts principer för ett långsiktigt arbete, kopplingar till styrdokumenten och hur professionellt lärande kan organiseras för att skapa verklig förändring.

Läs och diskutera kapitlet i utvecklingsgruppen för att få en gemensam utgångspunkt vilket stärker förutsättningarna för ett fokuserat och hållbart utvecklingsarbete.

Samtala om kapitlet

Skolverket ger dessa samtalsfrågor som förslag för gemensam bearbetning av kapitlet:

  1. Om bedömningskulturen ska utvecklas – vilka i er organisation behöver vara
    delaktiga?
  2. Vilka möjligheter har ni i er organisation att diskutera er skolkultur och
    bedömningskultur?
  3. Vilka kontextuella faktorer (skolkultur, vårdnadshavare, resurser/stöd för lärare
    och elever) påverkar ert arbete med en bedömning som kan bidra till hållbart
    lärande? Vad kan ni själva påverka?
  4. På vilket sätt arbetar ni i er organisation för ett hela skolan-perspektiv när det
    gäller bedömning, lärande och hälsa?

Steg 3 - Planering utifrån översiktskarta

Materialet i Att utveckla en hållbar bedömningspraktik innehåller nio olika moduler och rymmer många möjligheter. För att utvecklingsarbetet ska ge bäst resultat behöver det ta avstamp i skolans inringade behov.

Översiktskartan ger en samlad bild av hela modulkursen. Den visar varje modul med övergripande ingress och antal avsnitt, vilket gör det enklare att se innehåll, omfång och hur modulerna kan kombineras. Kartan fungerar både som en första introduktion och som ett verktyg att återvända till under arbetets gång.

Planeringsmallen är ett verktyg för att omsätta översikten till en konkret plan. Här finns utrymme att anteckna kort utifrån insikterna från nulägesanalysen, markera prioriterade moduler och avsnitt och kanske bestämma ordning eller tidsplan. På så sätt blir mallen en gemensam arbetsyta för hela utvecklingsgruppen.

Skriv in din epost här så landar strax översiktskartan och planeringsmallen i din inkorg.

Uppdaterad: 6 oktober 2025