Eskilstuna kommun
Många lärare i aula. Texten Gymnasieskolan.

Att utveckla en hållbar bedömningspraktik i gymnasieskolan

Bedömning är en komplex del av undervisningen där styrdokument, professionella överväganden och känslor samspelar. Den här kursen tar ett helhetsgrepp om bedömningsfrågan med målet att utveckla likvärdig och hållbar bedömarkompetens. Vi följer bedömningens historiska utveckling, fördjupar förståelsen för styrdokumenten, utforskar hur progression kan synliggöras och hur återkoppling kan bli en aktiv del av lärandet. Vi arbetar med differentierade bedömningsformer, analyserar resultat för att planera nästa steg, och ser på bedömningens roll vid skolövergångar och i studie- och yrkesvägledning. Genom att väva samman teori, praktik och kollegial reflektion bygger vi en bedömningspraktik som är rättvis, tydlig och stödjer elevernas lärande över tid.

Moduler

Förberedelse inför utvecklingsarbete om bedömning

Två händer håller i dokumentet Planera utvecklingsarbetet.
Whiteboard med texterna Nuläget Enkät Observation Intervju Analys av pedagogisk dokumentation
Skrivbord med utskrift av översiktskartan
Skolverkets publikation "Bedömning för hållbart lärande".