Eskilstuna kommun

Bedömningens utveckling över tid

Varför bedömer vi som vi gör? I den här modulen får vi ta ett steg tillbaka och titta på hur bedömning har vuxit fram över tid, från husförhör och standardprov till dagens målrelaterade betyg. När vi förstår de idéer och värderingar som har format skolans sätt att bedöma kunskap, kan vi också bättre förstå vår egen praktik. Vad har vi med oss i ryggsäcken som elever och som lärare? Och hur påverkar det hur vi ser på lärande och bedömning idag?

Tidslinje över bedömningens historia från husförhör till AI

Bedömningens utveckling över tid. AI-bild.

Varför ser bedömningen ut som den gör idag? Vilka tankar och beslut har format den undervisning vi möter i klassrummet? Vad har påverkat synen på kvalitet, rättvisa och kunskap?

Bedömning är en viktig del av skolans uppdrag. Det handlar om att synliggöra lärande, tolka prestationer och stödja elevernas utveckling. Samtidigt bär varje bedömningssituation spår av något mer. Genom historien har synen på elever, lärare och kunskap förändrats. Bedömningens former har vuxit fram ur dessa förändringar, steg för steg.

Den här modulen bjuder in till en resa genom några viktiga skiften i bedömningens historia. I fokus står texten Bedömningens rötter, som du laddar ner och läser tillsammans med dina kollegor. I texten får du följa hur samhällsförändringar, styrdokument och pedagogiska ideal har påverkat skolans sätt att värdera kunnande.

Att läsa om bedömningens bakgrund är ett sätt att förstå mer om den praktik vi befinner oss i varje dag. Det blir lättare att sätta ord på de val vi gör i undervisningen. Det blir också tydligare varför vissa frågor väcker så starka känslor, både hos oss själva och hos eleverna.

Från teori till praktik

Moment A – Läsning med reflektion

Ladda ned dokumentet Bedömningens rötter – från husförhör till skriftliga prov genom att skriva in din e-postadress. Texten landar strax i din inkorg.

Läsinstruktion

  • Läs hela dokumentet, eller fokusera på den skolform du själv arbetar i.
  • Läs gärna med penna i handen.
  • Stanna upp vid de infogade reflektionsfrågorna. De hjälper dig att koppla innehållet till din egen praktik.

Moment B – Workshop: Min egen bedömningshistoria

Steg 1: Skapa din egen bedömningstidslinje

Gör en enkel tidslinje, på papper eller digitalt. Markera viktiga händelser och minnen kopplade till bedömning från din skolgång och ditt lärarliv. Här är ett enkelt exempel:

År / Period

Viktigt minne eller händelse kring bedömning

Hur påverkade det mig? (känslor, tankar, erfarenheter)

Hur påverkar det mig idag i min lärarroll?

Exempel: 1985

Jag visste aldrig vad som krävdes för att få en fyra.

Kände mig osäker och jämförde mig alltid med andra.

Jag försöker vara tydlig med mål och kriterier för mina elever.

 

Några röster att inspireras av:

"Jag visste aldrig riktigt vad som krävdes för att få en fyra. Det kändes alltid som att jag jämfördes med andra, aldrig med mig själv." – Elev, 1985

"När Lpo94 kom kändes det både som frihet och ensamhet. Ingen sa riktigt hur jag skulle tolka målen." – Lärare, 1996

"Jag fick ett D, men läraren sa att jag låg nära C. Jag förstod inte vad det betydde och vågade inte fråga." – Elev, 2013

"Jag ger mycket återkoppling, men ibland känns det som att det drunknar i stressen inför nästa prov." – Lärare, 2022

Reflektionsstöd:

  • Vad är ditt första minne av bedömning?
  • Hur har din syn på bedömning förändrats under åren?
  • Hur påverkar dina erfarenheter hur du agerar som lärare idag?

Steg 2: Dela era berättelser

Samlas i par, smågrupper eller helgrupp och dela några av era tankar och erfarenheter. Diskutera:

  • Vad kände du när du tittade tillbaka?
  • Blev du överraskad av något minne eller mönster?
  • Ser du spår av dina erfarenheter i hur du bedömer idag?

Steg 3: Reflektera tillsammans – vad tar vi med oss?

Diskutera i grupp:

  1. Vilka delar av våra berättelser är personliga och vilka kommer från tiden eller skolans kultur?
  2. Hur kan vi bli bättre på att förstå vad som påverkar vår bedömning?
  3. Vad kan vi ta med oss in i klassrummet för att utveckla vår bedömningspraktik?
  4. Hur kan vi använda denna förståelse för att hantera balansen mellan våra egna värderingar och de krav som finns från skolans styrning?

Fördjupande workshop

Nyfiken på mer? Här är ett bonusförslag på fördjupande workshop.

Bedömningens historia – Reflektion över den egna praktiken

Syfte: Att ge oss lärare möjlighet att utforska och reflektera över hur historiska och samhälleliga perspektiv har påverkat vår syn på bedömning och hur detta manifesteras i vår dagliga undervisning.

Se filmen Lärandets idéhistoria: Vad är skolans roll i samhället? | UR Play

Filmen är gammal, men ger en översikt över skolans utveckling och dess roll i samhället, med fokus på hur idéer om lärande och bedömning har förändrats över tid.

EPA

1. Individuell reflektion: Hur speglas de historiska perspektiven som visas i filmen din nuvarande undervisningspraktik?

2. Par/ smågruppsdiskussion: diskutera era reflektioner med fokus på:

  • Likheter och skillnader i erfarenheter av bedömning.
  • Hur historiska synsätt på bedömning påverkar dagens klassrum.

3. Helgruppsdiskussion: dela insikter från diskussionerna. Varje grupp sammanfattar en ny insikt de fått om bedömningens historia kopplat till den egna bedömningspraktiken.

Uppdaterad: 15 oktober 2025