Formulera och förankra lärandemål
I detta avsnitt utforskar vi hur lärandemål kan bli ett konkret stöd för både undervisning, lärande och bedömning. Att formulera tydliga, begripliga och relevanta mål är en viktig del av det formativa arbetet i klassrummet. Det är också en fråga om likvärdighet. Elever ska ges samma möjlighet att förstå vad de ska lära sig, oavsett vilken lärare de har.

När vi formulerar lärandemål stakar vi ut vägen framåt i lärandet. AI-bild.
Att formulera och förankra lärandemål
Vi vet att lärandemål:
- ökar elevernas motivation när de förstår vad och varför de lär sig något.
- hjälper lärare att planera, undervisa och bedöma med tydlig riktning.
- skapar struktur och förutsägbarhet i klassrummet.
Från praktik till teori och tillbaka till praktik
Avsnittet bygger på modellen Från praktik till teori för att sen återgå till praktik – en process i fyra steg som börjar i ditt klassrum och leder till gemensam reflektion och utveckling i kollegiet:
Moment A – Enskild förberedelse
Aktivitet: Så här gör jag
Inför den första kollegieträffen, fundera på om och i så fall hur du presenterar lärandemål för dina elever i din undervisning.
- Har du lärandemålen visuellt i klassrummet (t.ex. på tavlan eller en digital presentation)? Ta ett foto eller en skärmbild och sätt in det på ett A4-ark.
- Har du inte något visuellt men presenterar målen muntligt?
Skriv kort ned de begrepp eller formuleringar du brukar använda på ett A4-ark. - Har du inte arbetat med att synliggöra lärandemål än?
Det är också värdefullt i kommande arbete. Ta med ett tomt A4-ark.
Tanken är att få syn på hur vi faktiskt gör idag, det är vår gemensamma utgångspunkt som är viktig idag.

Moment B - Sortering och jämförelse: Så här gör vi nu
När ni träffas i kollegiet:
- Lägg ut era A4-presentationer på bordet eller sätt upp på en vägg.
- Sortera dem tillsammans: Vad finns det för likheter? Vad skiljer sig åt?
- Exempel på frågor att resonera om:
- Vilka olika sätt att synliggöra lärandemål ser vi?
- Vilka syften uppfyller de?
- Vilka för- och nackdelar ser ni med de olika alternativen?
- Hur kan olika arbetssätt påverka elevernas förståelse och lärande?
Motivera era tankar för varandra, det viktiga är samtalet, inte att enas.
Moment C – Vad säger forskning?
Läs text om lärandemålens betydelse för undervisning och lärande. Texten finns att ladda hem i PDF nedan. Där finns även en källförteckning om ni vill fördjupa er ännu mer.
- Läs individuellt eller i par där ni samtidigt kan diskutera innehållet.
- Skriv ned reflektioner under läsningen:
Förslag på tankar:
- Vad bekräftas i det du redan gör?
- Vad utmanar dig?
- Vilka frågor väcks?
- Vad skulle ditt nästa steg kunna vara?

Fyll i din e-postadress så hamnar texten strax i din inkorg.
Moment D – Utveckling framåt: Vad blir vårt nästa steg?
Samtala i grupp och dela era reflektioner från läsningen.
Fundera tillsammans
- Kan vi formulera en gemensam syn på hur lärandemål kan synliggöras på vår skola?
- Hur kan vi skapa ökad likvärdighet utan att begränsa den professionella friheten?
Formulera gemensamt i er grupp
- Ett eller flera förslag på nästa steg på er skola (t ex gemensam struktur/mall, testperiod, fortsatt kolleialt lärande kring detta).
- Lämna in era förslag till ansvarig utvecklingsgrupp på er skola.
Syftet med uppgiften är att samla in gruppernas tankar kring lärandemål i undervisningen. Skolutvecklingsgruppen sammanställer underlagen för fortsatt gemensamt arbete. För att underlätta arbetet, använd gärna en gemensam mall som stöd för diskussion och dokumentation.

Fyll i din e-postadress så hamnar mallen strax i din inkorg.