Eskilstuna kommun

Planering som stödjer bedömning

Genomtänkt planering lägger grunden för lärande som håller i längden. När bedömning vävs in redan från början skapas en tydlig röd tråd där undervisning och bedömning tillsammans driver elevernas utveckling framåt.

Person som sitter vid ett bord och skriver på en laptop.

Bedömningen startar redan i planeringen. AI-bild.

Planering som stödjer bedömning

Som lärare planerar vi varje dag för att våra elever ska få bästa möjliga förutsättningar att lära och utvecklas. När planeringen också bygger in möjligheter till bedömning för lärande, blir den ett kraftfullt verktyg, inte bara för att strukturera undervisningen utan också för att stärka elevernas förståelse för sitt eget lärande.

Att planera med bedömning i fokus innebär att vi tydliggör vad eleverna ska lära sig, varför det är viktigt och hur de kan visa vad de kan. Det gäller oavsett årskurs och program. Genom att knyta samman årsplanering, arbetsområdesplanering och lektionsplanering får vi en helhet där både undervisning och bedömning drar åt samma håll.

I en sådan planering bygger vi in formativa strategier, till exempel att ge eleverna tydliga mål, att synliggöra deras lärande längs vägen, att ge återkoppling som hjälper dem framåt och att skapa tillfällen för självvärdering och kamratrespons. Det gör bedömning till något som stödjer lärandet.

Samtidigt vet vi att det är svårt att bära detta uppdrag ensam. Samplanering med kollegor är därför en viktig del i arbetet. Genom att tillsammans formulera mål, resonera kring undervisning och bedömning och analysera elevexempel bygger vi en gemensam förståelse och stärker vår profession.

Att utveckla planering som stödjer bedömning är inte en snabb lösning, utan en långsiktig satsning på att förbättra undervisningen. Det är ett sätt att skapa struktur, tydlighet och kvalitet för oss själva som lärare och för våra elever.

Att tänka bedömning redan i planeringen – varför det gör skillnad

Bedömning är inte något som ska ske efter undervisningen. Det är en integrerad del av planeringen från allra första början. När bedömning ses som en naturlig del av undervisningsdesignen, förändras både undervisningens kvalitet och elevernas lärande.

Genom att använda begreppskartor, låta eleverna vara med och skapa provfrågor, samt ge dem möjlighet till muntliga analyser och diskussioner, flyttas fokus från att mäta kunskap till att utveckla den.

Denna typ av planering bygger på principen om baklängesplanering: Det innebär att först identifiera vilka långsiktiga mål som undervisningen ska leda till, sedan bestämma hur eleverna ska visa att de nått dit och därefter utforma undervisningen. Det skapar en samstämmighet mellan mål, aktiviteter och bedömning, vilket gör det lättare för eleverna att förstå vad som förväntas och varför.

I kontrast till detta visar forskning att traditionella, isolerade prov ofta leder till ytlig inlärning som snabbt glöms. Elever ser provet som slutpunkt och inte som del i en lärprocess. Dessutom riskerar provet att missgynna elever som har kunskap, men inte presterar just i det formatet.

När bedömningen däremot är genomtänkt från början:

  • vet eleverna vad de ska lära sig och varför.
  • kan bedömningsuppgifter spegla komplexa förmågor, inte bara återgivning av fakta.
  • stärks elevernas motivation, eftersom de får möjlighet att förstå och påverka sitt lärande.
  • kan läraren ge meningsfull återkoppling som leder till utveckling.

Att tänka bedömning redan i planeringen handlar därför om att skapa undervisning för lärande – inte bara undervisning för bedömning. Det är ett arbetssätt som kräver medvetenhet och struktur, men som ger stor utdelning både i kvalitet och i elevernas engagemang.

En genomtänkt årsplanering skapar struktur och riktning för gymnasieundervisningen. Genom att utgå från kursplanens centrala innehåll och kunskapskrav ges eleverna möjlighet att successivt fördjupa och bredda sitt kunnande. När lärandemål och bedömningspunkter planeras in redan från början blir sambandet mellan undervisning, lärande och bedömning tydligt.

En välgjord årsplanering synliggör när olika förmågor ska tränas, när formativ återkoppling är mest värdefull och när det är lämpligt att genomföra mer sammanfattande examinationsuppgifter. Den hjälper läraren att skapa balans mellan genomgångar, fördjupningsarbeten, reflektion och repetition – och ger samtidigt flexibilitet att möta elevernas olika behov under kursens gång.

Exempel 1: En gymnasielärare i svenska 1 planerar in återkommande moment där eleverna får visa sin förståelse i diskussioner, skriftliga analyser och muntliga framställningar. Mellan dessa tillfällen varvas lärarledda genomgångar, kamratrespons och individuella handledningssamtal. På så sätt blir planeringen ett stöd för både progression och likvärdig bedömning.

Exempel 2: En gymnasielärare i matematik 2b strukturerar kursen så att eleverna får återkommande möjligheter att visa sin förståelse på olika sätt. I början av varje område används diagnostiska uppgifter för att synliggöra förkunskaper. Under arbetets gång följs progressionen upp med digitala quiz, kamratdiskussioner och problemlösningsuppgifter. I slutet av varje delmoment genomförs sammanfattande uppgifter – både skriftliga prov och öppna tillämpningsuppgifter – som knyter ihop kursens innehåll och tränar eleverna i att resonera, analysera och använda matematiska begrepp i nya sammanhang.

I varje lektion finns möjlighet att stärka elevernas lärande genom att synliggöra var de befinner sig och vart de är på väg. Lektionsplanering som stödjer bedömning handlar om att tydliggöra lärandemål, välja aktiviteter som ger eleverna möjlighet att visa vad de kan och att ge återkoppling som för dem framåt.

Formativa inslag som frågor med djup, observationer, självvärderingar eller korta skriftliga uppgifter gör att läraren kan fatta informerade beslut om nästa steg. När eleverna vet vad de ska lära sig och får återkoppling under tiden, ökar deras engagemang och ansvar för lärandet.

Exempel: En lärare i svenska börjar lektionen med att visa målet på tavlan, låter eleverna arbeta med en skrivuppgift, ger återkoppling med hjälp av en kamratbedömningsmall och avslutar med att eleverna får reflektera i loggboken. På så sätt planeras lektionen för lärande – inte bara aktivitet.

Att planera tillsammans med kollegor skapar en gemensam grund för undervisning och bedömning. När flera lärare diskuterar mål, aktiviteter och elevexempel tillsammans blir undervisningen mer likvärdig och professionellt grundad. Samplanering minskar det ensamma ansvaret och öppnar för kollegialt lärande där erfarenheter och idéer delas.

Genom att formulera gemensamma lärandemål, utveckla uppgifter tillsammans och prata om bedömningsaspekter skapas en starkare samsyn. Det ger trygghet – både för elever och lärare – och gör det lättare att systematiskt arbeta med formativ bedömning och säkerställa en rättvis summativ bedömning.

Exempel: Ett arbetslag planerar en gemensam kurs i samhällskunskap 1b. De tar fram gemensamma mål för ett moment om demokrati och hållbar utveckling, utvecklar ett casearbete där eleverna ska analysera olika perspektiv, och en gemensam bedömningsmatris. Under arbetets gång samlas lärarna regelbundet för att granska elevexempel, diskutera återkoppling och justera undervisningen. På så sätt skapas både samsyn och progression i hela kursen.

Förslag på centrala forskare och teorier att sätta sig in i:

Dylan Wiliam & Paul Black – Formativ bedömning

Deras arbete är grundläggande för hela tankesättet bakom formativ bedömning.

Wiliam beskriver fem nyckelstrategier för formativ bedömning, t.ex.:

  • Tydliggöra mål och kriterier för framgång.
  • Skapa aktiviteter som synliggör lärande.
  • Ge återkoppling som leder vidare.
  • Aktivera elever som läranderesurser för varandra.
  • Aktivera elever som ägare av sitt eget lärande.

Relevans: Ger en vetenskaplig grund till hur planering kan byggas upp kring dessa strategier.

John Hattie – Synligt lärande (Visible Learning)

  • Betonar vikten av att eleverna förstår vad de lär sig och varför.
  • Formativ återkoppling och tydliga lärandemål har mycket högt "effektvärde".
  • Relevans: Stöd för att planering bör utgå från tydliga mål och evidens på lärande.

Lorrie Shepard – Bedömning och undervisning integrerat

  • Förespråkar att undervisning och bedömning inte ska vara separata processer.
  • Lyfter vikten av att bedömning sker kontinuerligt och är integrerad i undervisningen.
  • Relevans: Underbygger varför planering och bedömning bör gå hand i hand.

Helen Timperley – Kollegialt lärande och utvärderingsinformerat utvecklingsarbete

  • Fokuserar på hur lärare kan använda information om elevers lärande för att utveckla undervisningen.
  • Viktig för samplanering och kollegial analys av undervisning och bedömning.
  • Relevans: Teoretiskt stöd för varför samplanering är ett professionellt utvecklingsverktyg.

Shirley Clarke – Elevaktiva klassrum och bedömning för lärande

  • Praktisk tillämpning av formativ bedömning i klassrummet.
  • Fokus på elevdelaktighet, självbedömning, kamratbedömning.
  • Relevans: Stöd för hur lektionsplanering kan utformas för att aktivera elever i bedömningsprocessen.

Williams, D. Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning, strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur.

S.Pihlgren, A. (2013). Det tänkande klassrummet. Liber.

Timperley, H. (2013, 2019) Det professionella lärandets inneboende kraft. Studentlitteratur.

Från teori till praktik

Moment A – Diskussion i par eller grupp

  • Hur ser vår egen planeringsprocess ut idag?
  • När och hur kommer bedömningen in i våra planeringar?
  • Känner våra elever till vilka mål vi arbetar mot – och varför dessa mål är viktiga?
  • Hur tydliggör vi målen och bedömningen för dem?
  • Vilka effekter kan det få för elevernas lärande om bedömningen planeras från början?
  • Har vi exempel där det fungerat särskilt väl eller mindre bra?
  • I vilken grad använder vi varierade bedömningsformer som speglar komplexa förmågor?
  • Vad skulle kunna komplettera eller ersätta våra prov?
  • Hur skapar vi samstämmighet mellan mål, undervisningsaktiviteter och bedömning?
  • Finns det en röd tråd som eleverna kan följa?
  • Vilka förutsättningar behöver vi i arbetslaget/skolan för att arbeta mer systematiskt med baklängesplanering?
  • Hur kan vi stötta varandra i det arbetet?
Illustration över ett skrivbord med papper, pennor, kaffekoppar och två händer.

Inför nedanstående praktiska moment finns stödmallar och uppgiftsbeskrivningar att beställa.

Moment B – Utveckla bedömarkompetens i planering

Här finns några olika aktiviteter att välja för att tillsammans utveckla bedömarkompetens i planeringen:

Syfte: Säkerställa en tydlig röd tråd i undervisningen genom att koppla samman mål, bedömning och undervisningsaktiviteter.

Uppgift:

  1. Välj ett centralt område ur din kursplan.
  2. Följ trestegsmodellen:
  • Önskade resultat: Vad ska eleverna förstå, kunna och kunna använda i nya sammanhang?
  • Bevis på lärande: Hur vet vi att eleverna nått dit? (formativa uppgifter, examinationsuppgifter + kriterier kopplade till kunskapskraven)
  • Lektionsaktiviteter: Vilka moment, övningar och resurser behöver vi för att bygga mot målen?

Presentera din planering för en kollega och be om feedback, med fokus på röd tråd, tydlighet och likvärdighet.

Här finns uppdraget att ladda ner:

Två händer som håller i ett dokument.

Fyll i din e-postadress så hamnar texten strax i din inkorg.

Ladda ned dokumentet Elevcase och dilemman längre ned på sidan.

Förberedelse

Ladda ner exempel på dilemman genom beställning nedan.

Genomförande

  • Gå två och två.
  • Välj ett dilemma att diskutera under promenaden.
  • Efteråt: kort återsamling där ni delger varandra era tankar.

Syfte: Värderingsövning som öppnar för olika perspektiv på planering och bedömning.

Förberedelse

Ladda ner exempel på elevcase genom beställning nedan.

Aktivitet

Jobba i grupper om 3–4. Varje grupp väljer ett case Diskutera:

  • Hur skulle ni planera och bedöma för att stödja just denna elev bättre?
  • Vad säger detta om våra uppgifter och våra förväntningar?

Uppföljning: Gemensam insamling av idéer på whiteboard eller digital anslagstavla.

Ett dokument, en mugg och två pennor på ett bord.

Elevcase och dilemman för gymnasieskolan.

Fyll i din e-postadress så hamnar dokumentet strax i din inkorg.

Elevcase och dilemman för anpassade gymnasieskolan.

Fyll i din e-postadress så hamnar dokumentet strax i din inkorg.

Elevcase och dilemman för dig som jobbar i anpassad grundskola:

Här finns ett dokument med stödfrågor för planering att inspireras av.

Händer som håller i ett dokument och penna över ett bord. På bordet finns även en laptop.

Här finns en checklista för planering som stödjer bedömning.

Händer som håller i ett dokument och penna över ett bord. På bordet finns även en laptop.

Moment C – Summering och framåtblick

  • Individuell reflektion: Vad tar du med dig?
  • Liten skrivövning: ”Något jag vill prova i min nästa planering är…”
  • Delge varandra.
Uppdaterad: 13 oktober 2025