Om övergångar och överlämningar
Övergångar i gymnasiet kan handla om steget från grundskola till gymnasieskola, om att byta från introduktionsprogram till nationellt program eller att byta program eller skola under studietiden. I alla dessa skeden förändras relationer, rutiner, undervisning och bedömning. För elevernas trygghet och lärande spelar det också stor roll hur information överlämnas och tas om hand. Det här avsnittet ger en bakgrund till varför både övergångar och överlämning är centrala i gymnasieskolan.

Övergångar är kritiska skeenden i en elevs skolgång. Övergångarna blir mjukare med god förberedelse.
Vi känner igen början. En ny klass samlas för första gången, eleverna letar efter rätt sal och försöker förstå schemat. De bär med sig erfarenheter, styrkor och behov från tidigare skolår, samtidigt som de ska hitta sin plats i ett helt nytt sammanhang. Just där avgörs mycket. Att ta emot en elev som lämnat något invant bakom sig kräver både lyhördhet och professionell blick. Det handlar inte bara om att starta ett ämne, utan om att skapa en start som blir meningsfull.
Forskning och myndighetsrapporter beskriver övergångar som avgörande skeden. För gymnasieelever innebär de ofta nya lärare, en ny grupp kamrater och nya krav i undervisningen. Vardagens rutiner förändras, förväntningarna i klassrummet skiftar och sättet att visa sina kunskaper ser annorlunda ut. Om mottagandet sker utan tydlighet och struktur riskerar eleverna att lägga mer energi på att orientera sig än på att lära.
Det är här våra val gör skillnad. Genom att synliggöra lärstrategier och uppmuntra eleverna att reflektera över sina egna styrkor och behov, ger vi dem något värdefullt att bära med sig in i gymnasiet. När de förstår sig själva som lärande individer och får stöd i att ta ansvar för sitt arbete ökar förutsättningarna att landa tryggt i det nya sammanhanget.
Vad menar vi med övergångar?
Begreppet övergång används i utbildningssammanhang för att beskriva de förändringar som sker när en elev rör sig mellan olika delar av skolväsendet, till exempel mellan skolformer, program eller lärare. Övergångar handlar både om praktiska förändringar i miljö och organisation, och om psykosociala och pedagogiska processer som kan påverka elevens utveckling, trygghet och lärande.
Ordet övergång används också för att beskriva övergångar mellan aktiviteter, till exempel mellan rast och lektion eller mellan olika aktiviteter inom varje lektion. Den typen av mindre övergång är av stor vikt när vi pratar om trygghet, tydlighet och studiero. I den här modulen avgränsar vi dock övergång till att handla om de stora övergångarna när elever byter skolformer, program eller lärare.
Skolinspektionen beskriver övergångar som centrala händelser i en elevs skolgång. Att börja på gymnasiet, att gå från ett introduktionsprogram till ett nationellt program eller att byta program och skola under studietiden innebär ofta nya sammanhang som påverkar elevernas självbild, motivation och studieresultat. För elever i anpassad gymnasieskola kan dessa förändringar innebära särskilda utmaningar. I sådana fall blir behovet av trygghet, förutsägbarhet och god förberedelse extra viktigt.
Övergångar kan väcka oro, särskilt när de sker utan tydlig struktur, förberedelse och delaktighet. Elever kan känna osäkerhet inför nya krav, förändrade relationer eller otydliga rutiner. Det blir tydligt när det som tidigare fungerat tas bort utan att ersättas. En elev som är van vid tydliga instruktioner och ett högt vuxenstöd kan plötsligt förväntas planera själv, förstå nya normer och prestera i ett annat tempo.
I sådana situationer spelar igenkänning, relationer och kontinuitet en viktig roll. När dessa skyddsfaktorer rubbas påverkas inte bara elevens trygghet, utan också möjligheten att ta till sig undervisningen och känna sig hemma i det nya. För att den mottagande läraren ska kunna möta eleven på rätt sätt behöver det finnas kunskap om vad som tidigare har fungerat. Annars riskerar vi att feltolka signaler, sätta fel förväntningar och tappa värdefull tid under de första veckorna.
Mjuka och markerade övergångar
I många beskrivningar av skolövergångar används begreppen mjuka och markerade övergångar. De hjälper oss att förstå hur övergångar kan upplevas och vad de kräver.
En mjuk övergång är planerad med elevens behov i centrum. Den sker stegvis och bygger på igenkänning. I gymnasieskolan kan det till exempel handla om att elever på introduktionsprogram får prova ämnen inom ett nationellt program, att blivande ettor bjuds in till besök och gemensamma aktiviteter på vårterminen eller att arbetssätt och rutiner i början påminner om dem eleverna känner igen från grundskolan. När det nya bygger på igenkänning blir steget mindre och tryggheten större.
En markerad övergång innebär tydligare skiften. Det kan vara att börja i årskurs 1 på gymnasiet med nya kamrater, nya lärare och helt nya förväntningar. Det kan också vara att byta program där både ämnesinnehåll, tempo och arbetssätt skiljer sig mycket från det man lämnat. Sådana övergångar kan vara svåra att göra mjuka eftersom de innebär stora förändringar i både undervisning och social miljö. Just därför blir det avgörande hur vi förbereder och hur vi tar emot eleverna, så att de snabbt kan känna sig hemma i det nya.
Både mjuka och markerade övergångar är en del av gymnasiets vardag. Det viktiga är att vi planerar ur elevens perspektiv. När vi gör det, och skapar igenkänning, förståelse och stöd, blir också det nya en del av en sammanhängande skolgång.
Hängmatteeffekten
När vi följer elevgrupper över tid i Eskilstuna syns ett återkommande mönster. I samband med skolövergångar tenderar resultaten att sjunka något, för att sedan stiga igen. I linjediagram över resultaten blir det som en mjuk svacka. Formen påminner om en hängmatta och har därför fått smeknamnet” hängmatteeffekten”.

Bildtext: Kurvan illustrerar hur elevresultat ofta sjunker kraftigt vid en skolövergång. I takt med att läraren lär känna elevens styrkor och behov och eleven hinner vänja sig vid de nya relationerna, undervisningen, rutinerna och sätten att bedöma vänder kurvan och resultaten ökar.
Det här fenomenet syns i många skolor och kommuner. Övergångar till gymnasiet innebär ofta en fas där både känslan av trygghet och möjligheten att visa kunskaper påverkas. Det är sällan ett tecken på att eleverna har lärt sig mindre. Oftast finns kunskaperna kvar, men förändrade förutsättningar gör det svårare att visa vad man kan. Det som förändras är relationerna till lärare och kamrater, rutinerna i vardagen, undervisningens upplägg och de sätt vi använder för att bedöma. Därför behöver vi gymnasielärare möta eleverna där de befinner sig och skapa förutsättningar för att kunskaperna ska bli synliga i det nya sammanhanget.
När vi ser hur mycket som påverkas i samband med en övergång blir det tydligt varför överlämningar spelar en så stor roll. De kan göra vägen mjukare genom att knyta ihop det som varit med det som ska bli. När vi delar det som har fungerat i undervisning, rutiner, relationer och bedömning får nästa lärare bättre förutsättningar att bygga vidare.
Överlämning
När en elev börjar i en ny klass eller på ett nytt program underlättar det om vi som tar emot får veta vad som har varit betydelsefullt för lärandet hittills. Det kan handla om relationer, undervisningssituationer, rutiner eller sätt eleven har visat sina kunskaper. Det viktiga är att lyfta fram det som gör skillnad framåt.
Överlämningar är ett sätt att skapa kontinuitet i undervisningen. Informationen ska vara saklig och relevant och ge nästa lärare möjlighet att bygga vidare där eleven är. Det kan göras skriftligt, men också i samtal. Ofta är det just i samtalet som nyanser och sammanhang blir tydliga.
Våra ord formar förväntningar
I gymnasieskolan handlar överlämningar ofta om att ta emot elever från grundskolan eller från ett annat program. Ibland lämnar vi också själva över. Oavsett riktning spelar orden vi använder en avgörande roll. Ibland får en lärare höra i en överlämning att en elev har ”stora behov” eller att eleven ”inte kan” vissa saker, men så visar det sig att eleven faktiskt kan, bara inte i alla lärmiljöer. Det är en viktig påminnelse. Därför behöver vi vara särskilt varsamma när vi beskriver en elev för någon annan. Våra ord formar förväntningar. Om vi fokuserar för mycket på svårigheter, eller beskriver eleven genom personliga egenskaper, kan vi begränsa både synen på eleven och möjligheten att upptäcka styrkor.
Överlämningar ska vara sakliga. Det betyder att vi beskriver situationer, arbetssätt och undervisningssammanhang och inte personlighet eller tolkningar. Vi ska inte undvika att sätta ord på utmaningar, men vi kan beskriva dem på ett användbart sätt så att nästa lärare kan agera klokt. Jämför uttalanden i tabellen för att se hur skillnaden i språk påverkar vad som blir möjligt att förstå och vad som blir möjligt att göra.
| Värderande eller tolkande | Undervisningsnära, sakligt och användbart |
| ”Han är väldigt svag i matte.” | ”Han har haft svårt att lösa uppgifter på egen hand i matematik. Det har fungerat bättre när han fått modellstöd och fått tänka högt tillsammans med en kamrat.” |
| ”Hon har svårt att fokusera.” | ”Hon har haft lättare att komma igång när hon fått arbeta i tydliga steg, gärna med en checklista eller visuell instruktion.” |
| ”Han klarar inte att jobba i grupp.” | ”Han har ofta valt att arbeta enskilt. När han varit i grupp har det fungerat bättre med roller och tydlig förväntan.” |
| ”Hon har låg motivation.” | ”Hon visar mer engagemang när hon får arbeta praktiskt eller när uppgiften är kopplad till hennes intresseområden.” |
| ”Han är utåtagerande.” | ”Vid flera tillfällen har han reagerat starkt när något förändras utan förvarning. Det har hjälpt när vi varit tydliga med vad som ska hända.” |
| ”Hon har stora behov.” | ”Hon har haft behov av stöd i att strukturera sitt arbete och komma igång. Det har fungerat när hon fått tydliga startuppgifter och lärarstöd nära.” |
| ”Han är blyg och tyst.” | ”Han uttrycker hellre tankar i mindre grupp eller i skrift än i helklass.” |
Digitala överlämningar i Prorenta
I Eskilstuna används Prorenata för att skicka och ta emot digitala överlämningar mellan skolor. För gymnasiet gäller det framför allt elever som kommer från årskurs 9, elever som går från introduktionsprogram till nationellt program och elever som byter program eller skola under gymnasietiden.
Syftet är att nästa lärare snabbt ska få en saklig och användbar bild av vad som har fungerat hittills. På Pedagog Eskilstuna finns filmer som visar hur vi skapar ett överlämningsärende och hur vi tar emot information i systemet:
- skapar ett överlämningsärende
- läser och tar emot överlämningar
Skolverket. (2022). Positiva kamratrelationer är en skyddsfaktor vid skolövergångar.
Skolverket. (2022). Skolövergångar är kritiska steg för barn i behov av stöd. Skolverket.
Skolverket. (2024). Övergångar inom och mellan skolor och skolformer. Skolverket. (Hämtad 2025-06-10)
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2023). Lika värde, nr 2. Specialpedagogiska skolmyndigheten.56
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2023). Stadieövergångar och skolbyten. SPSM.
Från teori till praktik
Läs först den inledande texten här på sidan. Fundera på hur de överlämningar som du varit delaktig i har gått till.
Moment A: Ta del av Skolverkets riktlinjer
På Skolverkets webbplats finns en samlad sida med både regler, riktlinjer och konkreta exempel på hur övergångar och överlämningar kan organiseras inom och mellan skolformer.
Steg 1
Lyssna gärna på den här AI-genererade podcasten för att få en förförståelse innan du läser texten.

Steg 2
Ta del av Skolverkets text i sin helhet. Under läsningen markerar vi något som väcker tankar, bekräftar det vi redan gör eller får oss att fundera över hur vi formulerar oss.
Moment B: Reflektion i runda
Inledande runda
Vi turas om att svara på frågan nedan. Var och en får gärna dela en tanke, ett exempel eller en fundering som väckts av texterna vi tagit del av – både Skolverkets material och texten här på sidan. Det kan handla om övergångar, hängmatteeffekten eller erfarenheter av överlämningar.
- Vad fastnade vi för i texterna?
Fördjupning – fortsätt samtalet
Samtala vidare utifrån frågorna:
- Vad känner vi igen från våra egna erfarenheter av att ta emot elever i gymnasiet?
- Hur kan vi göra övergångar mjukare, både i våra klassrum och i skolans organisation?
- Hur kan vi använda överlämningar så att de hjälper oss att bygga vidare på styrkor och behov?
- Vilka ordval gör informationen användbar, och vilka riskerar att begränsa bilden av eleven?
- Hur kan vi göra elevernas egna röster om sitt lärande till en del av övergången?