Eskilstuna kommun

Möjligheter för undervisning, bedömning och betygssättning i grundskolan

När de nya kursplanerna och betygsreglerna för grundskolans skolformer började gälla 2022 väcktes många frågor om hur förändringarna skulle märkas i praktiken. I den här föreläsningen, som är en del av Skolverkets serie Läroplanerna i fokus, delar Anna Karlefjärd med sig av sina insikter – och lyfter hur vi med stöd i styrdokumenten kan skapa en mer undervisningsnära och tillitsfull skolkultur.

Liten sjö med skog runt. En person ligger mitt i sjön. AI-genererad bild.

När Anna Karlefjärd, forskare vid Karlstads universitet, föreläser i Skolverkets serie Läroplanerna i fokus riktar hon strålkastaren mot det många lärare redan känner: att undervisningen har fått stå tillbaka för bedömning.

Med ny betygsreglering och reviderade kursplaner vill Skolverket nu vända utvecklingen – och ge lärarna tillbaka kraften att undervisa.

En yrkeskår som kippar efter andan

Bilden av läraryrket som en sjö, där det finns ett handlingsutrymme inom styrdokumentens ramar, är central i föreläsningen. Men idag upplever många lärare att friutrymmet snarare blivit en vattenpöl. Trycket att göra rätt och samla bevis har lett till att undervisning blivit ett bockande i rutor.

Det som var tänkt som professionell frihet har blivit en jakt på exakthet.

Revidering med ett syfte

De nya kursplanerna syftar till att minska detaljstyrningen och ge mer fokus åt syfte och innehåll. Värdeord har minskats, kriterier ersätter kunskapskrav, och lärare ges större frihet att göra sammantagna bedömningar.

”Det är ett sätt att påminna om att styrdokumenten inte är recept. De är ramar – och det är ni som levandegör dem”, säger Anna.

Tillbaka till undervisningen

Med färre punkter att bocka av hoppas man på mer plats för reflektion, nyfikenhet och fördjupning. Målet är att undervisning åter ska väga tyngre än bedömning, att lärare ska känna sig betrodda – och att elever inte ska fastna i en avtestande skola.

Förändringarna innebär också ett ansvar: att tolka styrdokumenten klokt, tillsammans.

”Det handlar inte om att ni gjort fel – det handlar om att vi nu skapar bättre förutsättningar att göra rätt.”

Se hela föreläsningen

Du får veta mer både om bakgrunden till ändringarna och om de nya möjligheter som öppnas i undervisningen.  Filmen är 43 minuter.

  • Var det något i föreläsningen som ni tyckte var särskilt intressant eller som ni reagerade på?
  • Hur upplever ni ert professionella friutrymme?
  • Känner ni igen den problembild som Anna Karlefjärd tar upp som bakgrund till ändringarna?
  • Hur kan ni bidra till bättre balans mellan bedömning och undervisning?
  • Anna Karlefjärd tar upp att olika saker väger olika tungt i ämnena. Vad väger extra tungt i era ämnen och varför?
  • Vilka öppningar ser ni för en mer allsidig bedömning i era ämnen?
  • Vilka farhågor och förhoppningar har ni inför att ni ska börja använda kursplanerna och tillämpa de nya bestämmelserna om betygssättning?
Uppdaterad: 17 april 2025