Stärka tilltro till elevens egen förmåga
Tilltro till den egna förmågan är avgörande för lärande. Elever som tror att de kan utvecklas vågar ta sig an utmaningar och anstränga sig mer. Men självförtroende skapas inte genom att säga "Du klarar det!", utan genom en undervisning där elever ser sin egen progression, får rätt stöd och lär sig att ansträngning lönar sig.

Många elever tvekar inför nya uppgifter och behöver en undervisning som hjälper dem att se sin egen progression och förstå att kunskap byggs över tid. Stöd elevernas utveckling genom att uppmärksamma deras lärande och bemöta osäkerhet med uppmuntrande formuleringar som:
”Tidigare sa du att du inte kunde, men titta hur långt du har kommit nu!”
”Kom ihåg att det här är nytt, det är okej att tycka det är svårt i början.”
”Förra veckan kändes det svårt, men hur känns det nu?”
Istället för att låta eleverna fastna i tankar som:
”Jag är dålig på det här.”
”Jag kan inte.”
Tydliga mål och konkret återkoppling
Elever behöver veta vad de förväntas lära sig och hur de kan ta sig dit. När läraren visar på framsteg blir det lättare för eleverna att förstå att ansträngning ger resultat. Gör elevernas utveckling synlig genom uppmuntrande återkoppling som:
”Titta, för några veckor sedan kämpade du med det här, men nu går det bättre.”
”Du har verkligen använt bra strategier idag, som att först samtala med en kompis innan du skrev.”
”Jag märker att du har lagt ner mycket arbete på detta och det syns i resultatet.”
På så sätt blir det tydligt för eleverna vad de har gjort bra och vad de kan fortsätta utveckla.
Utmaningar på rätt nivå
Tilltro till den egna förmågan växer när elever får uppgifter som är utmanande men möjliga att lösa med rätt stöd. Om nivån är för låg uteblir känslan av framsteg, och om den är för hög riskerar eleven att ge upp. Strukturerad undervisning med tydliga instruktioner och stöd i processen gör att fler vågar försöka.
Lärarens förväntningar spelar roll
Elever påverkas av hur vi pratar om lärande. Att höga förväntningar har en positiv effekt är välkänt, men förväntningarna behöver också vara rimliga utifrån elevens förutsättningar. När vi visar att vi tror på elevernas utvecklingsförmåga skapar vi en mer konstruktiv inställning till lärande. Undvik att säga "Du klarar det här" utan att ge eleven tydlig vägledning i hur:et. Använd gärna uppmuntrande formuleringar som:
”Testa den här lösningen och se vad som händer.”
”Jag tror du kan klara detta om du provar igen.”
”Vad händer om du tänker så här istället?”
Normalisera osäkerhet
Många elever tolkar svårigheter som ett tecken på att de saknar förmåga, men det är en naturlig del av lärande. Att lyfta fram att det är vanligt att känna sig osäker i början av en process, och att vi lär oss genom att testa olika lösningar, kan sänka tröskeln för att våga försöka.
Att stärka elevernas tilltro till sin egen förmåga handlar alltså inte om att peppa dem med tomma ord, utan om att skapa en undervisning där de får syn på sin utveckling, får rätt stöd och lär sig att ansträngning leder framåt.
Lärarhandlingar för att stärka tilltron till elevens egen förmåga
En lärare som stärker tilltro till elevens egen förmåga:
- Visar höga förväntningar
- Uppmuntrar till fortsatt ansträngning
- Uppmuntrar eleven att stanna upp, tänka efter och ta egna beslut
- Bekräftar elevens uttalanden och handlingar
- Sprider acceptans för att vi kan olika mycket
- Fångar upp och förtydligar elevers uttalanden och hjälper dem att bli förstådda
- Vägleder eleverna till att ta ”rätt beslut”
- Förbereder eleverna inför gemensamma aktiviteter så att de kan vara säkra på att de ska lyckas
Från teori till praktik
Moment A: Läs igenom sidan
Läs igenom texten om att stärka elevernas tilltro till sin egen förmåga noga. Tänk särskilt på varför tydliga mål, konkret återkoppling och en undervisning där eleverna kan se sin egen progression är avgörande för att eleverna ska våga anta nya utmaningar.
Reflektera under läsningen över följande:
- Hur kan du tydligt visa eleverna deras progression i lärandet?
- Varför räcker det inte att bara säga ”Du klarar det”?
- Vad betyder det i praktiken att normalisera osäkerhet?
Moment B: Samtala tillsammans och reflektera
Diskutera tillsammans i gruppen med utgångspunkt i följande frågor:
- Vilka situationer känner ni igen där eleverna tvekat inför nya uppgifter? Hur brukar ni hantera dessa situationer idag?
- Hur kan vi arbeta med att förbereda eleverna inför gemensamma aktiviteter så att de kan känna sig säkra på att lyckas?
- Hur hänger höga förväntningar ihop med ett högt stöd? Vad händer om elever möts av höga krav utan att samtidigt få det stöd de behöver?
- På vilka konkreta sätt kan ni synliggöra elevernas progression i er undervisning?
- Vilka av de lärarhandlingar som nämns i texten använder ni redan? Vilka skulle ni vilja prova framöver?
Moment C: Välj något att prova
Planera en aktivitet eller en konkret lärarhandling som du vill testa i din undervisning, där syftet är att stärka elevernas tilltro till sin egen förmåga. Du kan exempelvis prova att:
- Utveckla en tydligare återkoppling där du explicit synliggör elevens progression.
- Aktivt använda formuleringar som normaliserar osäkerhet och tydliggör att det är naturligt att känna sig osäker inför nya moment.
- Anpassa en uppgift så att den ger eleverna en lagom utmaning, där de kan känna att ansträngning ger resultat.
Planera tydligt när och hur du ska genomföra aktiviteten.
Moment D: Dela erfarenheter
Träffas igen efter att ni provat era aktiviteter och samtala om era erfarenheter:
- Vilken aktivitet valde du och hur gick genomförandet?
- Vad märkte du för skillnad hos eleverna – hur påverkades deras inställning eller arbete av aktiviteten?
- Vilka delar fungerade särskilt bra? Finns det något du vill justera eller förbättra nästa gång?
- Vad tar du med dig för nya insikter kring att stärka elevernas tilltro till sin egen förmåga i framtiden?