EGOS 2.0 - Från ensamhet till gemenskap och framtidstro
Att våga ta plats, hitta vänner och känna sig betydelsefull – det är något av det EGOS 2.0 har gett de ungdomar som deltagit i projektet på Rinman 3 i Eskilstuna. Anna-Karin Nordstrand fick träffa Sitri och Lina, två av eleverna som berättar om sina erfarenheter och hur projektet förändrat deras syn på sig själva och framtiden.

Lina och Sitri berättar om sina erfarenheter från EGOS 2.0.
Från ensamhet till nya vänskaper
– För mig har EGOS varit helt magiskt, berättar Sitri. Jag brukade alltid vara ensam – jag gick till skolan, sen hem, och satt mest för mig själv. Tack vare EGOS har jag fått riktiga vänner, sådana man träffar i verkliga livet, inte bara online.
Lina håller med:
– Jag trodde inte andra elever skulle vilja hänga med mig. Jag hade inget självförtroende alls. Men genom EGOS fick jag prata med fler och förstod att jag faktiskt har vänner.
En trygg plats att vara på
När de beskriver projektet är det tydligt att EGOS 2.0 handlar om mer än aktiviteter och scheman – det handlar om trygghet, tillhörighet och att våga.
– EGOS handlar om att skapa en plats för elever att vara på, en trygghet, säger Sitri. Innan visste jag inte att jag kunde göra något efter skolan. Men här fick jag prova nytt, prata, delta och känna att det var okej att göra något bara för min egen skull.
Lina fyller i:
– Det blev som ett andningshål i vardagen. Istället för att bara gå mellan skolan och hemmet fick jag något meningsfullt att se fram emot. Jag trodde det bara var sport man kunde gå på.
Att påverka och bidra
Båda berättar hur viktigt det känts att få vara med och påverka, inte bara delta.
– Det känns som att jag lär mig jättemycket, säger Sitri. Det här är inget som alla i vår ålder får uppleva, och det känns bra att kunna bidra med mina erfarenheter. Jag trodde aldrig att jag skulle få vara med och göra något viktigt.
Lina berättar att det också handlar om att skapa en annan sorts delaktighet:
– Ibland vill man bara sitta tillsammans, virka och prata. Det måste inte alltid bli något resultat. Att bara få vara, utan krav på prestation, har varit jätteviktigt.
Stolthet och nya möjligheter
Mycket av stoltheten handlar om personlig utveckling.
– Jag gick knappt i skolan i åttan och nian, berättar Lina. Jag klarade inte av det då. Men jag klarade av gymnasiet, har struktur, klarar uppgifter och har nu kommit in på universitetet.
Sitri nickar instämmande:
– Jag hade streck i nästan alla ämnen i grundskolan. Nu har jag betyg i nästan allt, och det känns otroligt. Jag läste in högstadiets matte på 1 termin. Jag har gjort ett jäkla jobb, och det började med att jag kom till EGOS.
Sitri Ånedal, ambassadör EGOS2.0
"Tack så oerhört mycket för allt stöd, alla roliga minnen, skratt, kunskap, glädje, gemenskap, utflykter, möjligheter och vänner som jag funnit i min tid med er. 1 år gick alldeles för fort!
Ni kommer alltid finnas i mitt hjärta."
En skillnad som märks
På frågan om hur projektet gjort skillnad, både för dem själva och för andra, kommer svaren snabbt.
– Jag ser det på mig själv och på andra. Folk är gladare, säger Sitri. Förut gick jag bara hem och satte mig vid datorn, men nu längtar jag efter att träffa kompisar.
– Ensamhet är inte bra för någon, säger Lina. EGOS visar att det finns så mycket roligt att göra och leva för, bara man får chansen.
Framtidstro och engagemang
Båda är nu engagerade i att ta fram ansökan till nästa projekt, EGOS 3.0.
– Jag känner mig jättepeppad, säger Sitri. Det känns fint att få vara med och skapa något som kan hjälpa andra.
Lina hoppas att fler yngre ska få upptäcka gemenskapen tidigare:
– Om man kan nå elever redan i mellanstadiet tror jag att man kan förebygga mycket. Det är lättare att bygga upp självkänsla tidigt än att försöka reparera den senare.
Shiraz Sanar Khaja, projektledare EGOS2.0 och Halina Sundqvist, rektor Rinman 3
”Vi som arbetar inom Eskilstuna Kommun delar ett gemensamt ansvar för framtidens samhällsbärare – våra barn och unga. De är vår framtid, och vårt uppdrag är att ge dem de bästa möjliga förutsättningarna att växa, utvecklas och bidra till ett hållbart och inkluderande samhälle. Detta ansvar är särskilt stort för de barn och unga som inte har samma möjligheter från början. För dem behöver vi vara extra närvarande, stödjande och engagerade.”
"Någon som tror på mig"
När de båda reflekterar över hur EGOS påverkat dem som personer blir det tyst en stund.
– En av handledarna var den första vuxna i mitt liv som verkligen trodde på mig, berättar Sitri. Det gjorde all skillnad. Man behöver någon som tror på en innan man kan tro på sig själv.
Lina fyller i:
– Jag tror inte det hade gått lika bra för mig utan EGOS. Nu vågar jag mer och ser fram emot framtiden. Jag känner mig mer som mig själv än jag gjorde förut.