Eskilstuna kommun

Mångfaldens förskola - när språk, identitet och framtidstro vävs samman

Vad betyder det egentligen att arbeta med mångfald som norm? Hur ser vi på språk i relation till barns delaktighet, utveckling och lärande? I Eskilstunas kommunala förskolor pågår ett långsiktigt förbättringsarbete som söker svar på just dessa frågor.

Förskolebarn ligger i en hög på golvet och skrattar mot kameran

Bild: Canva.

Arbetet bygger på boken Mångfaldens förskola - Flerspråkighet, omsorg och undervisning som är skriven av Anniqa Sandell Ring. Till boken finns ett utbildningsmaterial som alla förskolor har tillgång till. Arbetet med boken och utbildningsmaterialet riktar fokus mot språkets roll i barns lärande och identitetsskapande. Men det handlar också om våra gemensamma förhållningssätt, undervisningens innehåll och hur vi förstår mångfald i praktiken.

Förbättringsarbetet är flerårigt och syftar till att skapa en gemensam riktning i kommunen. Genom kollegiala samtal, uppföljning och erfarenhetsutbyte formas ett gemensamt professionellt språk och ett gemensamt förhållningssätt.

Visionen – framtidstro för varje barn

Visionen är tydlig. Alla barn som växer upp i Eskilstuna ska ges förutsättningar att skapa sig en framtidstro. Den utbildning de möter i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Barnen ska få utveckla den språkliga kompetens som behövs för att ta del av gemenskap, utbildning och arbetsliv. De ska också ges möjlighet att påverka sitt eget liv och delta aktivt i samhället.

Språket som demokratifråga

I Mångfaldens förskola ses språk inte bara som ett mål i sig, utan som en nyckel till delaktighet och inflytande. Språket gör det möjligt att uttrycka tankar, förstå andra och påverka sin situation. Det är genom språket vi formar vår identitet och bygger relationer. Därför är det viktigt att både svenska språket och barnens modersmål ses som resurser för utveckling och lärande och inte som något som står i vägen.

Barnens liv, erfarenheter och språk utgör grunden för undervisningen. Vårdnadshavare ses som viktiga resurser och samarbetet med hemmet är en självklar del i utbildningen. Flerspråkighet och kulturell variation betraktas som tillgångar som berikar hela verksamheten. Det är inte något vi ska hantera vid sidan av, utan något vi bygger undervisningen på.

Förväntat resultat

Målet är att alla barn ska få utveckla ett språk som fungerar i många sammanhang. De behöver kunna kommunicera i vardagen men också tänka, förstå, lära och uttrycka sig i mer komplexa situationer. Det handlar om att kunna leka med ord, formulera egna tankar och förstå andras perspektiv. När barn känner att deras identitet bekräftas och deras erfarenheter värderas, stärks också deras motivation att utvecklas och lära.

Lpfö 18 som grund

Utvecklingsarbetet utgår från förskolans läroplan. Enligt Lpfö 18 ska varje barn få möjlighet att utveckla ett nyanserat språk och ett rikt ordförråd. De ska kunna leka med ord, ställa frågor, berätta, argumentera och lyssna på andra. De ska också få ett intresse för skriftspråk och symboler, kunna uttrycka sig på olika sätt och samtala om innehåll i olika medier. Dessa mål genomsyrar arbetet med Mångfaldens förskola.

Rektors och pedagogernas ansvar

För att arbetet ska få genomslag är vi alla inom organisationen viktiga. Rektor ansvarar för att skapa strukturer och förutsättningar för utvecklingsinsatsen, följa upp den systematiskt och planera för kompetensutveckling. Förskollärare och pedagoger ansvarar för att omsorg och undervisning planeras utifrån ett språkutvecklande perspektiv. Det innebär att se hela dagen som en plats för språk, från måltider och påklädning till lek och temaarbete. Att vara språklig förebild blir ett medvetet och aktivt val.

Utbildningsmaterialet

Boken och det tillhörande utbildningsmaterialet ger stöd i det här arbetet. Men det är i mötet mellan barn och pedagoger, och i samtalen mellan kollegor, som förändringen verkligen sker.

Boken Mångfaldens förskola av Anniqa Sandell Ring.

Utbildningsmaterialet ligger bakom inloggning. Du hittar det här:

Lärdomar och erfarenheter

På utbildningssidan finns också reflektioner att läsa från deltagare som har arbetat med Mångfaldens förskola i andra kommuner. Där beskrivs både utmaningar och framgångar, och det finns många konkreta exempel på hur arbetssättet har påverkat undervisningen och barns lärande. Kanske kan vi hitta något där som inspirerar oss vidare i vårt eget arbete.

Tillsammans bygger vi kunskap

Tillsammans lär vi mer. Dela gärna med er av hur arbetet med Mångfaldens förskola utvecklas hos er. Vad har ni upptäckt längs vägen? Vilka insikter har ni fått i arbetslaget? Kanske har ni stött på frågor som väckt nya tankar eller gjort justeringar som gjort skillnad i vardagen?

På Pedagog Eskilstuna vill vi lyfta lärdomar från olika förskolor i kommunen. Fyll i formuläret och bidra till det fortsatta utvecklingsarbetet i Eskilstuna.

Uppdaterad: 26 maj 2025