Eskilstuna kommun

Frånvaro kan påverka elevers lärande och utveckling negativt, och det är därför viktigt att arbeta förebyggande för att skapa goda förutsättningar för närvaro. Våra skolor har en aktiv roll i att tidigt identifiera och hantera riskfaktorer.

Bild på ledsen tonåring som sitter på en soffa med huvudet i händerna. En bokhylla syns i förgrunden. AI-genererad bild.

Barnet eller ungdomen

  • visar motstånd till att gå till skolan
  • har svårigheter på morgonen, t ex bråk, svårigheter att göra saker i tid
  • är uppe sent på kvällarna
  • visar tecken på negativa relationer till lärare och personal
  • har svårigheter att nå målen i skolan
  • har svårigheter att göra skolarbete hemma, t ex läxor och öva inför prov
  • har fysiska symtom som försvinner när barnet får vara hemma. T ex huvudvärk, ont i magen
  • vill ha återkommande kontakt med föräldrarna under skoldagen
  • berättar ofta om dåliga upplevelser i skolan
  • är ängslig för att gå till skolan p g a mobbning eller otrygga relationer
  • har ströfrånvaro t ex sena ankomster, avviker från lektioner, går hem tidigare
  • har frånvaro vid vissa typer av skoldagar eller aktiviteter. T ex idrottsdagar, prov eller andra förhör, dagar med ett särskilt skolämne.
  • har återkommande besök hos skolhälsovården

Vad vårdnadshavare kan göra

  • Var på ett positivt sätt tydlig med att skolan är viktig och att det är viktigt att vara där varje dag.
  • Prata positivt om skolan
  • Ge ditt barn uppmärksamhet och beröm för positivt skolbeteende
  • Beröm ditt barn för sin insats istället för sina resultat
  • Hjälp ditt barn att förbereda sig för skolan. T ex att ha rätt material med sig, har gjort läxor, har fått frukost, att komma i tid till ev skolskjuts mm.
  • Upprätta och håll dagliga rutiner

Att förebygga frånvaro handlar om att skapa en skola där elever känner sig trygga, motiverade och delaktiga. Våra kommunala grundskolor arbetar systematiskt för att identifiera tidiga tecken på frånvaro och sätta in insatser innan problemen växer. Genom samarbete med vårdnadshavare, elevhälsa och externa aktörer kan vi skapa ett stödjande nätverk kring varje elev och motverka de faktorer som kan leda till frånvaro. Här kan du läsa mer om vårt arbete och hur vi strävar efter att ge alla elever bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan.

Eleven

  • kommer sent eller går tidigare från lektioner
  • lämnar skolan innan skoldagens slut
  • har en ovilja att gå in i skolan på morgonen
  • vill ofta besöka skolsköterska och/eller kurator
  • har frånvaro från vissa dagar eller lektioner
  • visar svårigheter med relationer till lärare och skolpersonal
  • visar svårigheter med kamratrelationer
  • har en ovilja att umgås i grupp, drar sig undan och är för sig själv

Vad lärare och skolpersonal kan göra

  • Visa intresse och empati: Ha en enskild och respektfull dialog med eleven för att förstå deras situation och känslor.
  • Skapa en trygg miljö: Visa att du är tillgänglig och vill hjälpa utan att döma.
  • Bekräfta elevens känslor: Visa att deras oro eller bekymmer är viktiga och tas på allvar.
Uppdaterad: 22 april 2025