Frånvarotrappan
Frånvarotrappan innehåller Eskilstuna grundskolors gemensamma rutiner för att motverka oroande skolfrånvaro.

Vid första tillfället ogiltig frånvaro, vid två veckors sammanhängande frånvaro eller vid mer än 20% total frånvaro de senaste fyra veckorna.
- Mentor kontaktar vårdnadshavare för att ta reda på anledningen till frånvaron. Mentor för en dialog med ämneslärare om ev. extra anpassningar.
- Mentor gör en plan för att ta igen missad undervisning tillsammans med elev och vårdnadshavare.
- Mentor bokar in och genomför en uppföljning med elev och vårdnadshavare.
- Om mentor gör bedömningen att frånvaron är oroande kontaktas EHT.
Mentor är ansvarig i steg 1 och dokumenterar ärendet.
Vid upprepad ogiltig frånvaro.
Vid fortsatt hög oroande samlad frånvaro under ytterligare 2 veckor.
- Mentor kallar elev, vårdnadshavare och representant från EHT till ett möte. Mötet hålls enligt mallen “Enkel utredning av frånvaro” som ligger i Prorenata. Här informerar skolan om konsekvenser av hög frånvaro.
- Mentor följer upp med elev och vårdnadshavare inom 14 dagar efter mötet.
- Arbetslaget/berörda lärare informeras om vad som har framkommit.
- När den oroande frånvaron har upphört avslutas ärendet i Prorenata.
Mentor är ansvarig i steg 2. En enkel utredning och en handlingsplan upprättas i Prorenata.
Vid fortsatt upprepad ogiltig frånvaro.
Vid oroande samlad frånvaro under ytterligare 2 veckor.
- Mentor rapporterar ärendet till EHT, informerar rektor och kallar snarast möjligt till ett möte med elev och vårdnadshavare. Vid mötet görs en fördjupad utredning av frånvaro som ligger i Prorenata, med handlingsplan och plan för regelbunden uppföljning.
- Rektor fattar beslut om en utredning om särskilt stöd ska göras. •Rektor ansvarar för att rapportering av frånvaro till huvudman sker enligt gällande rutin.
Huvudansvar i steg 3 har rektor eller den som rektor har utsett som ansvarig. Mentor har fortsatt ansvar för kontakt med elev och vårdnadshavare.
Vid fortsatt upprepad ogiltig frånvaro.
Vid oroande samlad frånvaro under ytterligare 2 veckor.
Uppföljning och revidering av planen på steg 3 fortsätter.
- Mentor rapporterar ärendet till EHT, informerar rektor som kallar snarast möjligt till ett möte med elev och vårdnadshavare. En utvärdering av tidigare insatser görs och ytterligare insatser beslutas. Samverkan med socialtjänst och BUP har ofta inletts.
Huvudansvar i steg 4 har rektor eller den som rektor har utsett som ansvarig. Mentor har fortsatt ansvar för kontakt med elev och vårdnadshavare.
Skolans befintliga resurser behöver kompletteras ytterligare med intensifierat stöd. Eleven räknas som hemmasittare om den totala frånvaron överstiger 50% under en termin.
- Mentor och EHT har fortsatt kontakt med elev och vårdnadshavare.
- Rektor gör en ny anmälan om utredning av skolplikt till BUF.
- Rektor har ansvar att tillsammans med huvudman fortsätta att utreda frånvaron och sätta in åtgärder tills eleven fullgör sin skolplikt.
Huvudansvar i steg 5 har rektor eller den som rektor har utsett som ansvarig. Mentor har fortsatt ansvar för kontakt med elev och vårdnadshavare.
Att tänka på
- En god relation till elev och vårdnadshavare är en avgörande faktor för att främja närvaro.
- Det är skolans ansvar att se till att skolan är fri från mobbning och kränkande behandling.
- Om skolan får veta att en elev mobbas i skolan måste skolan utreda och åtgärda det.
- Skolans insatser ska dokumenteras i alla steg
- Om skolan anar att en elev befinner sig utomlands ska det rapporteras till BUFs skolpliktsbevakning.
- Utvecklingsenheten på BUF kan kontaktas för rådgivning i alla steg.
- Socialtjänsten kan kontaktas för rådgivning utan att uppge elevens namn.
- Vid oro att eleven far illa ska en orosanmälan till socialtjänsten göras omgående.
- Alla möten, dokumentation och insatser ska hanteras skyndsamt