Systematiskt kvalitetsarbete: Kunskapsutveckling
Vi utvärderar området kunskaper en gång år i samband med läsårets slut. Under arbetet utvärderas och analyseras satta mål och nya mål sätts för kommande år. En plan för uppföljning av målen inom området upprättas.

Den nationella målsättningen är att varje elev ska få en utbildning av hög kvalitet som ger eleven goda möjligheter att inhämta och utveckla kunskaper och värden samt ger en god grund för fortsatt utbildning. Delmålet för området kunskaper är:
- Varje elev har de kunskaper den behöver för att vara väl förberedd för fortsatt utbildning.
- Varje elev fullföljer gymnasieskolan.
- Varje elev är väl förberedd för yrkesverksamhet eller för fortsatta studier.
Allmänna råd om betyg och prövning
Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning ska stödja huvudmän, rektorer och dig som lärare i arbetet med att sätta betyg och genomföra prövningar på ett rättvisande och rättssäkert sätt. De allmänna råden grundar sig på olika bestämmelser i skollag, förordningar och läroplaner.
Uppföljning av betyg och nationella prov
Huvudman och rektors uppföljning av betyg och betygssättning är ett led i det systematiska kvalitetsarbetet. Uppföljning av betyg och nationella provbetyg möjliggör insatser som skapar förutsättningar för mer rättvisande och likvärdiga betyg. Lärarna, rektorn och huvudmannen har ett delat ansvar för att följa upp betyg och betygssättning. På den här sidan beskriver Skolverket hur arbetet går till: