Eskilstuna kommun

En trygg skolmiljö är en grundläggande rättighet, och utbildningen ska utformas så att eleverna alltid känner sig trygga och kan koncentrera sig på sina studier. Den här perioden ägnar vi vårt systematiska kvalitetsarbete åt trygghet och studiero. På den här sidan hittar du stödmaterial och inspiration för arbetet.

Grön bild med texten Trygghet och studiero.

Skolornas insatser för att säkerställa trygghet hänger nära samman med de normer och värderingar som råder, samt de gemensamma åtgärder som vidtas mot kränkande behandling. Studieron påverkas av hur undervisningen är upplagd, tillgången till stöd och stimulans, samt lärarnas ledarskap och klassrumsmiljö.

Den nationella målsättningen är att varje elev ska få en utbildning av hög kvalitet som ger eleven goda möjligheter att inhämta och utveckla kunskaper och värden samt ger en god grund för fortsatt utbildning. Delmål för arbetet med trygghet och studiero lyder:

Varje elev får en utbildning som präglas av trygghet och en undervisning som präglas av studiero.

Två övergripande rekommendationer

Skolinspektionens tematiska granskning om kvaliteten i skolors arbete med trygghet och studiero beskriver vad som kännetecknar skolor som lyckas bra respektive mindre bra med arbetet. De ger två övergripande rekommendationer för ökad studiero:

  • Håll isär begreppen "trygghet" och "studiero" och arbeta lika systematiskt med studieron som med tryggheten.
  • Säkra systematik i arbetet med studiero. Genom att utveckla undervisningen, ge stöd och stimulans till alla elever och klargöra vad som är lämpligt agerande hos lärare behöver mindre tid och kraft läggas på att åtgärda ordningsstörningar.

Läs mer i publikationen:

Få koll på arbetet med trygghet och studiero

Hur ser kvaliteten ut i vårt arbete med trygghet och studiero, och hur vet vi det? Vilka styrkor och utvecklingsområden kan vi identifiera? Skolverkets material kan utgöra ett stöd för att undersöka detta tillsammans. Tolv områden behandlas.

  • Vi arbetar för att bygga tillitsfulla relationer till alla elever i skolan
  • Vi arbetar för att stärka relationerna mellan elever, både inom och mellan klasser och årskurser
  • Vi arbetar för att utveckla ledarskapet
  • Rektor följer upp undervisningen och lärarnas ledarskap
  • Vi skapar en tydlig struktur för lärmiljön utifrån alla elevers behov
  • Vi planerar och genomför lektioner på ett sätt så att alla elever förstår vad de ska göra och kan delta utifrån sina förutsättningar
  • Vi gör eleverna delaktiga i planeringen och uppföljningen av undervisningens innehåll och utformning
  • Vi skapar samsyn kring skolans ordningsregler
  • Vi gör eleverna kontinuerligt delaktiga i utarbetandet och uppföljningen av skolans ordningsregler
  • Vi arbetar för att integrera värdegrundsarbetet i undervisningen och i skolans dagliga verksamhet
  • Vi arbetar för att göra elever och personal insatta i skolans arbeta att förebygga och motverka diskriminering och kränkande behandling
  • I verksamheten finns förutsättningar för att lärare och elevhälsopersonal att samarbeta kring det främjande elevhälsoarbetet

Varje område innehåller material i form av text, ljudfil och diskussionsfrågor.

Skapa trygghet för lärande - Om skolors arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling

I serien Forskning för skolan ingår kunskapsöversikten Skapa trygghet för lärande - Om skolors arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling (2022) som riktar sig till alla som arbetar i skolan.

Bild på kunskapsöversikten Skapa trygghet för lärande.

Elevers skolprestationer påverkas av skolklimat, klassrumsklimat, relationer med skolpersonal och lärarens ledarskap. Dessa faktorer är också kopplade till elevers utsatthet för mobbning och deras psykiska hälsa. För att främja ett positivt skolklimat och effektivt motverka mobbning, bör skolor systematiskt arbeta utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt kontinuerligt kartlägga situationen. I den här kunskapsöversikten sammanfattas nationell och internationell forskning som stöd för skolors arbete mot kränkningar.

Fler tips för att utveckla arbetet med trygghet och studiero

Skolinspektionens temasida om trygghet och studiero samlar rapporter, resultat från Skolenkäten, intervjuer och poddavsnitt.

Skolverkets sida om att främja trygghet och studiero samlar länkar till egna sidor och egna och andras rapporter.

Uppdaterad: 17 april 2025