Eskilstuna kommun

Den tänkande läsarens hjul är en modell som hjälper elever att bli medvetna om sitt eget tänkande när de läser. Modellen används som ett didaktiskt stöd i undervisningen om läsförståelsestrategier och gör det möjligt för lärare och elever att prata om hur man förstår, tolkar och bearbetar texter.

Händer som håller i en bild med en cirkel med fält på

"Den tänkande läsarens hjul" är en modell att använda för att aktivera elevers läsförståelsestrategier.

Ett didaktiskt stöd i undervisning om läsförståelsestrategier

Den tänkande läsarens hjul utvecklades av Barbro Westlund som ett stöd för oss lärare i arbetet med att undervisa i hur elever tänker när de läser och inte bara att de läser. Modellen växte fram ur forskning om läsförståelseundervisning och lärarens roll i att göra de dolda tankeprocesserna under läsning synliga och begripliga för eleverna.

Syftet med hjulet är att ge både lärare och elever ett gemensamt språk för läsningens strategier. Det hjälper oss att visa eleverna att god läsförståelse inte sker automatiskt, utan är ett resultat av medvetet tänkande och strategier som samverkar före, under och efter läsningen.

När vi arbetar med hjulet i undervisningen kan vi modellera hur en tänkande läsare gör: hur man förutspår, ställer frågor, reder ut oklarheter och sammanfattar. Eleverna får samtidigt verktyg att reflektera över sitt eget läsande och utveckla sin metakognitiva medvetenhet, det vill säga att tänka om sitt eget tänkande.

Den tänkande läsarens hjul synliggör hur läsare använder olika strategier för att skapa mening i text. Det kan fungera som ett gemensamt stöd i undervisningen, där vi tillsammans med eleverna sätter ord på det tänkande som sker före, under och efter läsningen. Genom att arbeta med modellen utvecklar eleverna en medvetenhet om hur de själva tänker när de läser och blir mer aktiva, reflekterande och självständiga läsare.

Hjulet kan med fördel användas som en del av undervisningen i lässtrategier och fungera som ett nav för samtal om hur vi förstår, tolkar och bearbetar texter tillsammans med eleverna.

Ladda ned hjulet

Ladda ned Den tänkande läsarens hjul som är skapat utifrån Westlunds modell. Den lilla pilen kan klippas ut och fästas i mitten av hjulet med en liten pappersklämma eller jungfruben. På så sätt kan den vridas till den strategi som används för stunden. Laminera gärna hjulet för att göra det mer hållbart.

Så här kan du använda hjulet i undervisningen

Före läsningen

Använd hjulet för att aktivera elevernas förkunskaper, väcka nyfikenhet och skapa förväntningar. Låt eleverna fundera över vad de redan vet om ämnet, förutsäga vad texten kan handla om och samtala om varför de ska läsa just den här texten.

Under läsningen

Stanna upp vid olika ställen i texten och låt eleverna tänka högt. Uppmuntra dem att ställa frågor, reda ut ord och uttryck de inte förstår, göra kopplingar till egna erfarenheter och skapa inre bilder. Läraren kan modellera hur en tänkande läsare resonerar och låta eleverna pröva själva i par eller grupp.

Efter läsningen

Använd hjulet för att sammanfatta och fördjupa förståelsen. Eleverna kan reflektera över vad de har lärt sig, vad som var nytt eller överraskande, och om deras tankar förändrats under läsningen. Låt dem formulera textens budskap och prata om vilka strategier som hjälpte dem mest.

Modellen "Den tänkande läsarens hjul" beskrivs bland annat av:

Westlund, B. (2015). Att undervisa i läsförståelse – Lässtrategier och studieteknik för de första skolåren (2:a uppl.).
Heimer, M. (2016). Läsa mellan raderna – undervisning i läsförståelse.
Heimer, M. (2021). Att läsa i alla ämnen F–9.

Uppdaterad: 24 oktober 2025