Läsfrämjande arbete
En levande läsmiljö kan göra stor skillnad. När läsning får ta plats i alla ämnen och elever möter texter på olika sätt, ökar chanserna att fler utvecklar sin läsförmåga. Det kan handla om en stunds högläsning, en gemensam text eller ett samtal som väcker nyfikenhet. Med varierade läsaktiviteter i vardagen bygger vi läsare som vågar, vill och förstår.

Ett kontinuerligt arbete med läsfrämjande aktiviteter skapar förutsättningar för elever att utveckla positiva läsvanor. Läsfrämjande arbete handlar om att:
- Minska hinder för läsning och öppna upp tillgången till litteratur.
- Stödja elevernas språkutveckling på flera språk.
- Stärka självtilliten hos eleverna och forma en positiv läsaridentitet.
- Öka tillgången till ett brett utbud av litteratur på olika språk och i olika format.
- Ge fler elever möjlighet till konstnärliga och kulturella upplevelser genom litteratur.
Kvalitet i det läsfrämjande arbetet
För att lyckas med det läsfrämjande arbetet kan det vara hjälpsamt att arbeta systematiskt – att planera, följa upp och utvärdera olika insatser. Det kan handla om att följa elevernas läsförmåga, men också om att få syn på deras läsvanor och intresse för läsning. När vi analyserar och reflekterar över det vi ser, blir det lättare att anpassa arbetet utifrån elevernas behov.
På många skolor är det läsfrämjande arbetet redan en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Då blir samarbetet mellan olika professioner extra viktigt. När lärare, skolbibliotekarier och andra funktioner arbetar tillsammans, ökar möjligheten att skapa ett långsiktigt och hållbart läsfrämjande arbete.
Lässatsningen Eskilstuna bibliotek
Eskilstuna kommuns Lässatsningen som hanteras av Eskilstuna bibliotek erbjuder lässtimulerande insatser för alla barn i åldern 0-12 år.
Lässatsningen Eskilstuna bibliotek
Skolbiblioteket
Skolbibliotekens roll och kompetens är ofta en central del i skolornas arbete med läsutveckling. Regelbundet och strukturerat samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare kan ge eleverna tillgång till både källkritisk förmåga och ett rikare läsintresse. Det kan vara intressant att överväga hur skolbiblioteket kan integreras i arbetet med att skapa en positiv och framåtsyftande läskultur på skolan.
Organisera för skolbibliotek i undervisningen
Läsning i fritidshemmet
Att stimulera elevers utveckling genom läsfrämjande arbete är en viktig uppgift för hela skolväsendet. Fritidshemmet spelar en central roll i detta arbete och kan integrera läsfrämjande aktiviteter i den ordinarie verksamheten.
Fritidshemmet arbetar utifrån en situationsstyrd, upplevelsebaserad och grupporienterad pedagogik som tar hänsyn till elevernas behov, flerspråkighet och intressen. Det skapar stora möjligheter att erbjuda eleverna meningsfulla och engagerande läsaktiviteter.
- Läsfrämjande insatser på fritidshemmet kan inkludera:
- Medvetet planerade lärmiljöer som uppmuntrar läsning.
- Tillgång till ett brett urval av läsmaterial.
- Läsaktiviteter som högläsning, textsamtal, bokcirklar och diskussioner.
- Kreativa aktiviteter som drama eller skapande utifrån litteratur och texter.
Fritidshemmet erbjuder en plats där elever kan möta litteratur på ett avslappnat och engagerande sätt, vilket kan bidra till att forma dem till läsande individer. Genom att stimulera deras läsning och litteraturintresse på fritidshemmet får eleverna tillgång till nya kunskaper och perspektiv som stärker deras språkutveckling och läsförmåga.
Från teori till praktik
Moment A: Läs igenom sidan
Läs igenom texten om läsfrämjande arbete och reflektera över hur olika insatser kan bidra till att skapa positiva läsvanor och stärka elevernas språkutveckling. Fundera särskilt på hur skolbiblioteket, fritidshemmet och andra delar av skolmiljön kan användas för att främja läsning.
Moment B: Samtala tillsammans och reflektera
Samtala om:
- Hur ser vi på vår egen skolas läsfrämjande arbete idag? Vilka aktiviteter och insatser finns redan, och vad fungerar väl?
- Vilka möjligheter ser vi för att förbättra eller utöka det läsfrämjande arbetet på vår skola? Finns det områden där vi kan göra mer för att skapa en inspirerande och tillgänglig läsmiljö?
- Hur kan vi samarbeta med skolbiblioteket för att stärka elevernas läsintresse och utveckla en positiv läsaridentitet?
- Hur kan vi samarbeta med fritidshemmet för att stärka elevernas läsintresse och utveckla en positiv läsaridentitet?
- På vilket sätt kan vi arbeta för att minska hinder för läsning och göra litteraturen mer tillgänglig för alla elever, oavsett språklig bakgrund eller intresse?
- Hur kan vi på skolan systematiskt följa upp och utvärdera våra läsfrämjande insatser? Vad kan vi göra för att anpassa dem efter elevernas behov och intressen?
Välj en specifik läsfrämjande aktivitet som ni vill prova i er undervisning eller på skolan, till exempel att inleda ett textsamtal, starta en bokcirkel, eller samarbeta med skolbiblioteket kring högläsning. Fokusera på att skapa en positiv och tillgänglig miljö för alla elever.
Moment C: Välj en aktivitet att prova
Utför aktiviteten.
Moment D: Dela erfarenheter
Efter att ni genomfört aktiviteten, reflektera tillsammans över hur det gick:
- Vilka effekter såg vi hos eleverna? Hur reagerade de på aktiviteten och vad verkade engagera dem mest?
- Vad fungerade bra och vad kan justeras eller utvecklas till nästa gång?
- Hur kan vi fortsätta att stärka det läsfrämjande arbetet och få det att genomsyra hela skolan?