Så minskar vi sommarlovstappet!
När läsningen pausas under sommaren tappar många elever i läsflyt och ordförråd. Men vi kan göra skillnad. Genom att väcka nyfikenhet, hålla i vanor och lyfta läsningens värde skapar vi en röd tråd från vår till höst.

Nästan hälften av alla barn tappar i sin läsning under sommarlovet. Det gäller särskilt de barn som redan innan har en skörare läsförmåga. När läsningen tar paus riskerar både ordförråd och läsflyt att bromsas eller till och med backa.
Men det finns mycket vi kan göra.
Genom att sätta fokus på läsningen före sommaren, skapa möjligheter under lovet och ge lässtarten en skjuts vid skolstart kan vi tillsammans göra skillnad. Det handlar om att väcka nyfikenhet, bygga rutiner och visa hur viktig läsningen är för tänkandet, lärandet och framtidstron.
Vad motiverar till läsning?
För att hålla läsningen levande över sommaren behöver vi ge eleverna goda förutsättningar – både i skolans arbete inför lovet och genom att engagera vårdnadshavare. Här är några riktlinjer som är särskilt viktiga för att stärka läsmotivationen:
- Ett stort urval av och variation av läsning är motiverande. Ett brett utbud av texter i olika genrer, format och svårighetsgrad ökar chansen att varje elev hittar något som väcker intresse. Möjligheten att själva välja vad de vill läsa har stor betydelse för elevernas motivation.
- Ge tid och utrymme. Läsning kräver tid, både i skolan och hemma. Genom att lyfta vikten av att läsa regelbundet och visa att det är något vi värderar, signalerar vi att läsning är viktigt.
- Uppmuntra samtal om läsning. När elever får prata om vad de läser, dela tankar och reflektioner, växer läsupplevelsen. Att läsa tillsammans, diskutera texter och ställa frågor stärker både förståelsen och viljan att läsa vidare.
- Läsfrämjande insatser som speglar hur viktig läsning är. Insatser som synliggör hur viktig läsningen är – till exempel boktips från vuxna, sommarbokutmaningar eller läsloggar – kan göra stor skillnad. När vuxna visar att de bryr sig om läsning, speglar det läsningens värde.
Maxa läsningen inför, under och efter sommarlovet!
Att motverka sommarlovstappet i läsning handlar inte om en enstaka insats utan om att skapa en röd tråd som sträcker sig över hela sommaren. När vi planerar läsfrämjande aktiviteter kan vi göra stor skillnad.
Före sommarlovet
Inför ett långt lov så behöver vi hjälpas åt att inspirera och motivera barnen att läsa böcker. Här behöver vi gå ihop i våra respektive professioner på skolan och visa att vi står enade. På skolan kan vi skapa olika typer av läsprojekt och marknadsföring av läsning samt boktips.
- Bild på personer som håller i en bok de vill/ska läsa i sommar, uppsatta på väggar.
- Bokvägg med bild på böcker man tycker om, ska läsa osv.
- Läsprojekt ett specifikt antal dagar eller veckor under maj månad där hela skolan tillsammans satsar lite extra på läsning. Avsluta med någon typ av läsfest.
- Bokcirklar mm. Det finns material för läsaktiviteter i Polylino.
- Elever får komma med idéer på namn kopplat till boktitlar som veckans skolmatsmeny döps om till ex: Harry Potters magiska kyckling, Soppa med superkraft, Mysteriet med de försvunna köttbullarna.
- Elever skriver en läsplan, vad de vill läsa, var och med vem.
- ”Läsmob” - Vuxna går på ett visst klockslag ut och sätter sig och läser.
- Alla vuxna går runt med en bok de läser/tycker om under armen för att väcka nyfikenhet.
- Elever får berätta om en favoritbok, skriva och sätta upp.
- Läsorientering, tipspromenad på skolgården.
- Bokbytardag.
Under sommarlovet
Uppmuntra till regelbundna lässtunder hemma. Det kan handla om att läsa på en filt, lyssna på ljudböcker, skriva läsdagbok eller kombinera läsning med kreativa aktiviteter.
Många skolor har feriepraktikanter under de tre första veckorna genom satsningen Läsa äger. Oavsett om din skola har en praktikant eller inte, är det värdefullt att hålla i rutinerna kring läsfrämjande aktiviteter hela sommaren.
Visa att du själv läser. Att agera som en läsande förebild gör skillnad.
- Schemalägg lässtunder.
- Organisera för mindre läsgrupper.
- Ta reda på elevers intressen, vad vill de läsa/höra?
- Läs både inne och ute.
- Organisera särskilda läshörnor.
- Synliggör böcker.
- Högläsning vid mellis.
- Lek och dramatisera en bok.
- Rita bilder kopplat till läsning.
- Samtala om böcker.
- Skapa egna bokmärken.
Efter sommarlovet
När eleverna kommer tillbaka efter sommaren så behöver vi hjälpas åt och maxa läsningen för att på olika sätt ”kicka igång” deras läsförmågor igen. Detta eftersom många inte har läst eller blivit lästa för under sommaren.
- Intensivläsning med tex läslistor.
- Schemalägg läsning, både elevens egna samt högläsning/boksamtal.
- Fundera på vad läsning för alt med elever innebär i ett klassrum.
- Särskild läsvecka i samband med skolstart där läsning och böcker lyfts lite extra.
- Berätta för varandra om läsupplevelser från sommaren.
- Parläsning, samma bok 10 min varje dag.
- Kooperativa övningar med samarbete kring böcker och läsning.
- Mysterieläsning, läs högt ur en bok de ej får se och låt dem gissa vad som kommer hända genom tal-, skriv eller bilduppgift.
- Fokus läsning i alla ämnen.