Screeningplaner för Eskilstuna
Att genomföra en screening har som huvudsakligt syfte att ge ett nuläge och att belysa möjligheter och hinder. En screening ger en utgångspunkt för att planera lämpliga insatser i rätt tid. Screening kan också vara ett stöd för elevhälsan att uppfylla det grundläggande uppdraget enligt skollagen; att verka främjande och förebyggande.

Screeningplaner för Eskilstuna
Nedan finns screeningplaner för de olika stadierna och skolformerna.
Årskurs | Obligatorisk screening | Kvalitetssäkrade tester att använda vid behov |
F | Nationellt Hitta språket
Eskilstuna Kompletterande stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass
Legilexi (läsförkunskaper och språkförståelse) april-juni
|
|
1 | Nationellt Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling
Eskilstuna Legilexi (läsförkunskaper, avkodning, språk- och läsförståelse) o Höst aug-nov o Vinter dec-mars o Vår april-juni
|
|
2 | Eskilstuna Legilexi (avkodning, språk- och läsförståelse samt rättstavning) o Höst aug-nov o Vinter dec-mars o Vår april-juni | Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling
Individnivå: Legilexis läsförkunskaper för enskilda elever vid behov. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
3 | Nationellt Nationella proven i svenska och svenska som andraspråk o del B Läsa – berättande text o del C Läsa – faktatext o del D – Enskild högläsning o del E – Enskilt textsamtal Eskilstuna Legilexi (avkodning, språk- och läsförståelse samt rättstavning) o Höst aug-nov o Vinter dec-mars o Vår april-juni
| Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling
Individnivå: Legilexis läsförkunskaper för enskilda elever vid behov. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
Årskurs | Obligatorisk screening | Kvalitetssäkrade tester att använda vid behov |
4 |
| DLS H4
Individnivå: Legilexis läsförståelse och avkodning för att identifiera var i läsningen eleven behöver stöd. För elever som inte når minst nivå 5 i dessa områden kompletteras med språkförståelse och läsförkunskaper. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
5 |
| DLS H4
Individnivå: Legilexis läsförståelse och avkodning för att identifiera var i läsningen eleven behöver stöd. För elever som inte når minst nivå 5 i dessa områden kompletteras med språkförståelse och läsförkunskaper. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
6 | Nationellt Nationella proven i svenska och svenska som andraspråk o Del B1 och B2 Läsförståelse | DLS H4
Individnivå: Legilexis läsförståelse och avkodning för att identifiera var i läsningen eleven behöver stöd. För elever som inte når minst nivå 5 i dessa områden kompletteras med språkförståelse och läsförkunskaper. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
Årskurs | Obligatorisk screening | Kvalitetssäkrade tester att använda vid behov |
7 |
| DLS
Individnivå: Legilexis läsförståelse och avkodning för att identifiera var i läsningen eleven behöver stöd. För elever som inte når minst nivå 5 i dessa områden kompletteras med språkförståelse och läsförkunskaper. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
8 |
| DLS
Individnivå: Legilexis läsförståelse och avkodning för att identifiera var i läsningen eleven behöver stöd. För elever som inte når minst nivå 5 i dessa områden kompletteras med språkförståelse och läsförkunskaper. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
9 | Nationellt Nationella proven i svenska och svenska som andraspråk o Del B Läsförståelse | Individnivå: Legilexis läsförståelse och avkodning för att identifiera var i läsningen eleven behöver stöd. För elever som inte når minst nivå 5 i dessa områden kompletteras med språkförståelse och läsförkunskaper. Fonologia för att utreda indikationer på dyslexi. |
Årskurs | Obligatorisk screening | Kvalitetssäkrade tester att använda vid behov |
1 | Nationellt Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk, för årskurs 1.
| Individnivå: Legilexi |
2 | Eskilstuna Uppföljning utefter elevens läsutveckling. Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk, för årskurs 1.
| Individnivå: Legilexi |
3 | Nationellt Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk, för årskurs 3. | Individnivå: Legilexi |
4 | Eskilstuna Uppföljning utefter elevens läsutveckling. Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk, för årskurs 3.
| Individnivå: Legilexi |
5 |
| Individnivå: Legilexi |
6 |
| Individnivå: Legilexi |
7 | Eskilstuna Gilla Läsa Skriva 7-9 Utefter elevens läsutveckling används fler och fler av observationspunkterna. | Individnivå: Legilexi |
8 | Eskilstuna Gilla Läsa Skriva 7-9 Utefter elevens läsutveckling används fler och fler av observationspunkterna. | Individnivå: Legilexi |
9 | Eskilstuna Gilla Läsa Skriva 7-9 Utefter elevens läsutveckling används fler och fler av observationspunkterna. | Individnivå: Legilexi |
Beskrivning av screeningverktyg
Hitta språket (Skolverket)
Hitta språket är ett obligatoriskt kartläggningsmaterial för förskoleklass i syfte att identifiera elever som riskerar att inte nå läroplanens kriterier för bedömning i svenska/ svenska som andraspråk på lågstadiet. Kartläggningsmaterialet fångar upp elevers förmåga att berätta, beskriva, lyssna, samtala, kommunicera med symboler och bokstäver, samt urskilja ord och språkljud.
Kompletterande stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass (Skolverket)
Ett stödmaterial till Hitta språket. Materialet vänder sig till lärare i förskoleklass som undervisar elever som är nya i det svenska språket och/eller elever som inte hunnit så långt i sin andraspråksutveckling i svenska.
Materialet innehåller stödtexter till Hitta språket och vägleder kring vad som är särskilt viktigt att tänka på vid kartläggning av flerspråkiga elever.
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling (Skolverket)
Det nationella bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling är obligatoriskt i årskurs 1 och frivilligt att använda i årskurs 2 och 3. Materialets utgångspunkt är att elevens läs- och skrivförmågor stöds och utvecklas tillsammans. Läraren ges möjlighet att observera och systematiskt iaktta elevens läs- och skrivutveckling. Genom att kartlägga och dokumentera elevens aktuella förmåga följer läraren elevens utveckling över tid. Materialet stödjer läraren i att identifiera de elever som behöver extra anpassningar, särskilt stöd eller extra stimulans i undervisningen.
Legilexi
Stiftelsen Legilexi har som ambition att alla elever ska lära sig att läsa. Testerna baseras på modellen ”The simple view of Reading” och kartlägger bokstäver, ljud, avkodning, språk- och läsförståelse. Testverktyget erbjuder även en uppsättning av metoder som lärare kan använda i sin helhet eller delar av baserad på forskning och beprövad erfarenhet. Analys, åtgärder och utvärdering av insatser gör Legilexi till ett formativt verktyg. Legilexi innehåller testverktyget H4.
På sidan LegiLexi som screening finns filmer som hjälper dig och dina kollegor igång med genomförande och analys.
Fonologia
Fonologia är ett digitalt test för att identifiera och undersöka dyslexi hos personer från åtta år och uppåt. Testet är muntligt och kartlägger elevens fonologiska färdigheter. Det genomförs individuellt med en elev i taget med hjälp av en iPad och en testledare och tar ca 30–40 minuter att genomföra. Testet kartlägger elevens fonologiska färdigheter ur flera aspekter. Syftet med Fonologia är att ge pedagoger, logopeder och andra inom det specialpedagogiska området ett redskap för att kunna undersöka om läs- och skrivsvårigheter som en elev uppvisar beror på dyslexi.
Fonologia är ännu inte normerat för anpassad grundskola, men ett forskningsarbete i samarbete med Eskilstuna kommun har inletts för att undersöka framtida möjligheter.
DLS
DLS är normerat i svenska skolor. Screeningen är ett objektivt prov på gruppnivå. Den ger läraren en översiktlig bild av klassens och elevens färdigheter. DLS består av delarna Rättstavning, Läshastighet, Ordförståelse och Läsförståelse. DLS är inte tänkt att användas som bedömning mot betygskriterier. Testerna ger istället information om gruppens och elevernas färdigheter i relation till normer. På så sätt kan läraren bli uppmärksam på vilka elever som behöver följas i sin läsutveckling. På gruppnivå kan också testerna ge skolledaren underlag för resursfördelning.
Elever med såväl svenska som med annat modersmål har deltagit i utprövningen och testet kan därmed användas med alla elever. Som med alla lästester behöver dock läraren bedöma om eleven har tillräckliga kunskaper i svenska för att resultatet ska kunna tolkas på ett meningsfullt sätt.
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling, för anpassad grundskola (Skolverket)
Det nationella bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling för anpassad grundskola, inriktning ämnen, är obligatoriskt för årskurs 1 och 3. Materialets utgångspunkt är att elevens läs- och skrivförmågor stöds och utvecklas tillsammans. Läraren ges möjlighet att observera och systematiskt iaktta elevens läs- och skrivutveckling. Genom att kartlägga och dokumentera elevens aktuella förmåga följer läraren elevens utveckling över tid. Materialet stödjer läraren i att identifiera de elever som behöver extra anpassningar, särskilt stöd eller extra stimulans i undervisningen.
Gilla Läsa Skriva, anpassad grundskola (Skolverket)
Gilla Läsa Skriva är ett bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för lärare i årskurs 7-9 i anpassad grundskola. Materialet tydliggör progressionen i elevernas läs- och skrivutveckling och ger lärare möjlighet att observera och systematiskt iaktta elevernas förmågor inom olika områden av betydelse för språkutvecklingen.
Från teori till praktik
Moment A: Läs igenom sidan
Gå igenom informationen om screening och kartläggningsverktyg, och fundera på vilka verktyg ni redan använder.
Moment B: Samtala tillsammans
Diskutera med kollegor hur ni för närvarande organiserar screening på er skola.
- Varför är screening viktig, och hur kan den hjälpa oss att bättre förstå elevernas läsutveckling?
- Vilka verktyg från sidan använder ni redan? Vad får vi syn på? Hur används resultatet?
- Hur inkluderas alla delarna från The simple view of reading i de verktyg ni använder?
- Bedömningsstödet i årskurs 1 har fått kritik för att missa elever med läs- och skrivsvårigheter. En översyn är på gång för att anpassa materialet mer utifrån The simple view of reading. Med de kunskaper ni nu har om The simple view of reading, hur skulle ni vilja att bedömningsstödet såg ut?
- Hur kan ni planera för att genomföra screening systematiskt under året?
- Fundera också på hur ni kan använda era resultat för att planera insatser.