Eskilstuna kommun

Tre lektioner med Aski Raski i årskurs 1

Hur kan en lektion i årskurs 1 byggas så att eleverna får både gemensamt lärande och individuella utmaningar? Aski Raski är ett nytt digitalt verktyg som stärker undervisningen i den tidiga läsinlärningen. Det kan användas i alla åldrar och ger stöd för att lyssna, ljuda och prata om språkets byggstenar. Här får du tre exempel på hur lektioner kan planeras med Aski Raski som stöd, där struktur, rörelse och språkglädje möts i undervisningen.

Lärare står framför skoltavla och pekar. En dator finns på ett bord framför med texten Aski Raski.

I undervisningen kan Aski Raski användas på flera sätt. I helklass blir det ett gemensamt språk för att lyssna, ljuda och prata om hur bokstäver och ord låter. I det individuella arbetet får varje elev fortsätta på sin nivå, i sin egen takt, och befästa det som ännu inte sitter helt.

Undervisningen sker medvetet på två nivåer:

  • När vi leder arbetet använder vi Aski Raski på en lite högre nivå än elevernas individuella stig. På så sätt får vi möjlighet att modellera, utmana och väcka nyfikenhet inför nästa steg.
  • När eleverna arbetar själva följer de sin egen stig för att befästa och öva på det som just de behöver.

Kombinationen av gemensamt och individuellt arbete gör undervisningen både strukturerad och levande. När vi leder eleverna i gemensamma moment får de ta del av vårt språk, våra modeller och våra sätt att tänka. Det skapar riktning, gemenskap och en känsla av att vi lär tillsammans. När de sedan arbetar vidare på egen hand får de möjlighet att pröva, befästa och utmana sig själva utifrån sina behov. På så sätt hålls undervisningen samman men rymmer samtidigt variation och differentiering.

En tydlig lektionsstruktur skapar trygghet och gör lärandet begripligt för eleverna. Samtidigt ger den plats för gemenskap, rörelse och samtal om språk och ljud.

Lektionens uppbyggnad

Låt lektionen följa en struktur med sex delar som tillsammans skapar balans mellan tydlighet och variation:

1. Uppstart (5–10 minuter)

Syftet är att väcka intresse, skapa fokus och koppla till tidigare lärande.

2. Syfte (5 minuter)

Här tydliggörs dagens lärandemål och språkmål så att eleverna vet vad de ska träna på och varför. Du förklarar varför lektionen ser ut som den gör och hur övningarna hänger ihop med målet. Det hjälper eleverna att förstå meningen med det de gör och ger riktning åt lektionen.

3. Gemensamt lärande (15 minuter)

Det gemensamma lärandet leds av dig. Här använder du Aski Raski på en lite högre nivå än elevernas individuella stig för att modellera, öva tillsammans och utmana för skapa nyfikenhet inför nästa steg.

4. Avstämning (5 minuter)

Ett kort stopp mitt i lektionen där ni tillsammans stämmer av vad eleverna förstått hittills. Det kan handla om att visa, säga eller skriva något som synliggör lärandet.

5. Öva (15–20 minuter)

Här får eleverna arbeta vidare på sin egen nivå. De tränar i sina stigar i Aski Raski eller med annat material för att befästa det som är nytt. Du rör dig mellan eleverna och stöttar där det behövs.

6. Avslutning (10 minuter)

Lektionen avslutas med att ni lyfter fram lärandet tillsammans. Ni sammanfattar vad ni lärt, vad som varit roligt eller klurigt och vad som ska bli nästa steg.

Mall för lektionsstruktur i sex steg

Mall för att planera enligt ovanstående modell finns att hämta här. Fyll i din e-postadress så landar den strax i din inkorg.

Här följer olika förslag på hur lektioner med avkodning som lärandemål och Aski Raski som en del av metoden kan se ut.

  1. Uppstart (5–10 minuter)

Eleverna samlas framför projektorn, de kan stå eller sitta. Sen använder vi en powerpoint med alla bokstäver i slumpvis ordning, en på varje slide. Vi säger ljuden i kör tillsammans.

  1. Syfte (5 minuter)

Visa dagens lärandemål: Vi övar hur bokstäverna låter.
Låt ev eleverna tänka tillbaka till förra lektionen. Vilka ljud kommer de ihåg? Hur kändes de i munnen?
Berätta varför ni tränar: När vi övar på ljuden blir det lättare att läsa och skriva. Vi tränar våra öron, ögon och munnar.
Berätta om språkmålet: Vi lyssnar på ljuden. Vi säger ljuden.

  1. Lärande (15 minuter)

Arbeta gemensamt med övningar (nivå 0, 1) i Aski Raski på en lite högre nivå än elevernas egna stigar. (Viktigt att jobba systematiskt med övningarna i den ordning de kommer)
Visa på skärmen, lyssna och härma/ljuda tillsammans. Använd bildstöd eller inövade rörelser för att tydliggöra när vi lyssnar och när vi ljudar. Om övningen är en del i skriva så använd mini-whiteboards eller papper där alla elever skriver och håller upp innan läraren fyller i på datorn och vi ser om vi har rätt.

När du leder eleverna på denna nivå modellerar du hur man lyssnar aktivt och kontrollerar med öron eller ögon.

  1. Avstämning (5 minuter)

Visa några valda bokstäver på tavlan och låt eleverna skriva ljudet de hör på sina whiteboards eller använd falskt/sant alt tumme upp/ned och du säger bokstav och ljud som eleverna rättar. Prata kort om vad de upplevde som var lätt eller svårt.

  1. Öva (15–20 minuter)

Dags för elevern att öva en stund på egen hand. Nu arbetar eleverna i sina egna stigar i Aski Raski.
De tränar enskilt eller i par och du rör dig mellan eleverna för att stötta. Här handlar det om befästa och känna trygghet. Är lektionen lång eller någon blir klar med sin stig kan de även öva i tex i Skolstil eller Läskod eller skriva bokstäver. Viktigt hålla kvar övningen mot samma lärandemål.

  1. Avslutning (10 minuter)

Samla klassen. Repetera ljuden och prata om lärandet.
Vilket ljud kändes nytt? Vad vill ni öva mer på?
Lyft fram framsteg och låt eleverna berätta något de lärt sig.

  1. Uppstart (5–10 minuter)

Låt eleverna börja med aktiv repetition av bokstavsljuden genom Fråga-fråga-byt. Varje elev har ett kort med en bokstav. De går runt, möter en kompis, säger vad bokstaven heter och hur den låter. Tackar och byter kort innan de går vidare till en ny kompis.

  1. Syfte (5 minuter)

Berätta: I dag tränar vi på att höra ljuden och skriva dem. Vi kopplar örat till pennan.
Visa dagens mål: Vi lyssna på bokstavsljud och skriver. Vi tränar på att minnas ordens ljud och skriver dem rätt.

Berätta om språkmålet: Vi lyssnar på ljuden. Vi säger ljuden.

  1. Lärande (15 minuter)

Led klassen i ett gemensamt Aski Raski-moment på något högre nivå. Välj förslagsvis en övning i "enkla stavelser" och de bokstäver som ni upplever att de känner igen.
Orden kan innehålla välkända ljud men i nya kombinationer. Ljuda tillsammans, följ övningarna i Aski Raski.

4. Avstämning (5 minuter)

Gör en snabb kontroll. Fråga: Vad händer om vi byter första ljudet i kål mot m ? Eleverna ljudar och jämför. Ställ några olika frågor, gärna baserade på ordkombinationer som ni övat i Aski Raski. Låt elever även skriva på whiteboard för att visa. Det ger en tydlig bild av var gruppen befinner sig.

  1. Öva (15–20 minuter)

Var noga med instruktionen, gör arbetsgången gärna visuell med bildstöd. Eleverna kan arbeta enskilt eller i par. I klassrummet ligger sen ordkort hämtade från Aski Raski, material - skrivträning.

En elev går och läser ett ord, försöker minnas det och går tillbaka till sin plats för att skriva det alternativ ljudar det till kompisen som ska skriva det.
De kan arbeta parvis och turas om.

För de som kommit längre finns kort med lite längre meningar utlagda på ett annat ställe i klassrummet.

För de som behöver stöd finns stödstrukturer för hur man skriver bokstäver.

  1. Avslutning (10 minuter)

Samla gruppen igen. Låt några läsa upp ord de skrivit och prata om strategier:
Vad hjälpte dig att minnas?
Skriv upp några exempel på tavlan och visa hur ljuden återkommer i olika ord.

En lektion med tre val av aktivitet i moment nr 3, elever övar eller så delar ni upp denna på tre olika lektioner med samma innehåll men ändrar nr 3 för varje lektion. Moment 5, elever övar kan även ändras så elever övar med något spel från Aski Raski.

1. Uppstart (5–10 minuter)

Låt eleverna skriva ned alla bokstäver som de kan. Låt dem läsa upp dem för en kompis bredvid, turas om flera gånger, kanske byta kompis, läsa igen.

2. Syfte (5 minuter)

Förklara att lektionen handlar om att kombinera bokstäver och lyssna efter mönster.

Presentera dagens lärandemål:
Vi tränar på att känna igen ljud i ord och sätta ihop ljuden till ord.

Berätta om språkmålet: Vi lyssnar på ljuden. Vi skriver ord/meningar.

  1. Lärande (15 minuter)

Här arbetar ni först en kort stund gemensamt i Aski Raski på en något högre nivå än elevernas stigar.
Välj från Aski Raskis material - spel

  • Lotto - Du väljer en bricka med lagon svårighetsgrad. Sen ljudar du tydligt och eleverna ska lägga något på den ruta där de hittar ordet som du ljudade.
    När du leder övningen fokuserar du på att synliggöra hur ljud och bokstäver hänger ihop och hur ord byggs.
  • Var i ordet - Elever ska markera var i ordet de hör ljudet du säger
  • Fonemspel - Välj ut några av orden som finns i spelet. Jobba med att lyssna var i ordet de hör olika ljud (början-inuti-slutet) Vad händer när ni tar bort/lägger till ljud. Vilka ord blir det då? kan det finnas rimord
  1. Avstämning (5 minuter)

Gör en kort avstämning genom att visa ett ord på skärmen och låta eleverna säga första, mellan och sista ljudet.
Fråga: Vilket ljud var svårast att höra?

  1. Öva (15–20 minuter)

Nu får eleverna sätta ihop egna ord.
De använder material från Aski Raski eller egna bokstavskort.
Låt dem arbeta två och två: den ena ljudar, den andra skriver orden de satt ihop.

Fonemkorten som användes i helgrupp kan nu delas ut till eleverna som nu ska skriva orden och på egen hand undersöka vad som händer om man lägger till, tar bort någon bokstav och om de kan komma på rimord.

För elever som kommit längre kan du utmana med ord som innehåller flera ljudkombinationer, skriva meningar med orden.

  1. Avslutning (10 minuter)

Samla gruppen och låt eleverna läsa upp några av orden de byggt. Tillsammans reflekterar ni över lärandet: Vilket ord blev roligast att skriva? Vilka ljud var kluriga att höra när man ska skriva?


Avsluta med att återkoppla till målet: I dag har vi befäst bokstavsljud och skapat egna ord. Hur har det gått?

När vi leder lektioner som växlar mellan gemensamma övningar och individuellt arbete får vi en undervisning som är både differentierad och varierad. Alla elever får möjlighet att delta, bidra och utvecklas utifrån sina behov.

Aski Raski blir då ett stöd i vår gemensamma undervisning. Det blir ett verktyg som hjälper oss att hålla ihop helheten, skapa delaktighet och ge varje elev förutsättningar att lyckas i sin läsning.

Uppdaterad: 23 oktober 2025