Eskilstuna kommun

Åka rullstol tillsammans med Parasport

På Ärstaskolan har läraren Frida Enehöjd gett eleverna möjlighet att uppleva hur det är att sitta i rullstol genom ett samarbete med Parasport. Aktiviteten blev en stark upplevelse som skapade både nyfikenhet och förståelse för olika funktionsvariationer.

Illustration av idrottshall med elever som kör rullstol och foto på Ärstaskolan i bakgrunden

Vad ville du/ni åstadkomma?

I vårt arbete med att öka förståelsen och kunskapen kring olika funktionsvariationer ville jag att eleverna skulle få syn på hur vardagen kan påverkas för personer med olika förutsättningar. Vi har en elev i klassen som är rullstolsburen, och jag ville att klasskamraterna runt denna elev skulle få både kunskap och framförallt förståelse för hur elevens vardag blir påverkad.

Vilka konkreta aktiviteter gjorde du/ni?

Eleverna fick först titta på en kort film där världen var utformad för att passa ”alla andra” utom de som kunde gå och tala. Många elever reagerade på att de inte upplevt att de haft det lättare än andra i olika vardagssituationer.

Efter filmen tog jag kontakt med Parasport för att se om vi kunde samarbeta, så att eleverna skulle få pröva på att åka rullstol och se vilka utmaningar det kan innebära. Parasport tackade ja och vi åkte till Volvo C Arena. Vi hade instruktör Johnny som instruerade eleverna hur de skulle svänga och ta sig fram med rullstolen. Eleverna fick testa en teknikbana, innebandy och stafett. Många tyckte att det var väldigt klurigt, men också roligt att få prova.

Hur gick det? Vilka eventuella resultat kan du/ni se?

Eleverna hade många frågor och reflektioner kring hur livet påverkas på olika sätt när man sitter i rullstol. I klassrummet hade vi sedan en givande diskussion om deras upplevelser av dagen. Jag som lärare upplevde att barnen fick en större förståelse för hur det kan vara att vara rullstolsburen när de själva fick testa praktiskt.

Jag ser dagen som en stor vinst, både för klassen som grupp, som fick ökad förståelse, och för individnivån där vi fick se en av våra klasskamrater få skina och uppleva fördelar i en värld som inte alltid är skapad för eleven.

Vilka lärdomar har ni dragit som ni tror kan vara värdefulla och inspirerande för andra?

Att låta eleverna själva få uppleva hur det är att sitta i rullstol gav insikter som samtal eller film inte kan skapa på samma sätt. Det blev en konkret och känslomässig upplevelse som bidrog till förståelse, respekt och delaktighet.

För klassen blev det också en viktig erfarenhet av gemenskap, där eleverna fick möjlighet att se varandras styrkor och perspektiv på ett nytt sätt.

Uppdaterad: 3 november 2025