Eskilstuna kommun

Elever på Skogstorpsskolan utforskar AI i undervisningen

Hur kan artificiell intelligens användas i skolan på ett klokt och ansvarsfullt sätt? Det har eleverna i 9B:2 på Skogstorpsskolan fått utforska under höstterminen.

Skogstorpsskolan i bakgrunden och illustration av klassrum där elever och lärare använder AI i förgrunden.

Vad ville ni åstadkomma?

Läraren Emil Fransson ville att eleverna skulle se AI som ett hjälpmedel i lärandet, inte som en genväg.
– Vi vill att eleverna ska se AI som ett hjälpmedel, inte en genväg, säger Emil Fransson. Det handlar om att använda tekniken klokt och ansvarsfullt.

Vilka konkreta aktiviteter gjorde ni?

Under hösten fick eleverna pröva AI-verktyget Pladdra i undervisningen. Pladdra är ett läromedel anpassat för skola och undervisning till skillnad från ex. Chat GPT. De använde det som stöd i matematikundervisning, formulera idéer och utveckla sina texter. Arbetet kombinerades med samtal om etik, ansvar och källkritik, där eleverna fick reflektera kring hur tekniken påverkar både skrivandet och tänkandet.

Hur gick det? Vilka resultat kan ni se?

Arbetet väckte både nyfikenhet och försiktighet.
– Jag tycker det är bra, för om man kör fast kan man få hjälp att komma vidare med arbetet, säger en av eleverna. Det gör att jag lär mig mer i stället för att bara ge upp.

Men alla elever var inte lika entusiastiska.
– Det känns lite otäckt att en dator kan skriva och tänka nästan som en människa, säger en annan elev. Man vet inte riktigt hur mycket den vet om en.

Reaktionerna visar hur komplext området är och hur viktigt det är att eleverna får stöd att tänka kritiskt kring den nya tekniken.

Vilka lärdomar har ni dragit som kan vara värdefulla för andra?

För Emil Fransson blev arbetet en påminnelse om att AI handlar lika mycket om värderingar som om verktyg.
– AI kommer att vara en naturlig del av framtiden, säger han. Därför är det viktigt att vi pratar om hur vi kan använda den på ett sätt som gynnar lärandet.

Uppdaterad: 17 oktober 2025