Eskilstuna kommun

Elevernas brev nådde hela vägen till drottningen

Att skriva, läsa och samtala om språk kan öppna dörrar långt utanför klassrummet. Det har Tânia Olivatti, modersmålslärare i portugisiska, visat tillsammans med sina elever. Deras arbete tog dem ända till kungafamiljen, med ett svar från drottning Silvia som resultat.

En hand håller i elevskrivna brev

Med omsorg, fantasi och nyfikenhet skrev eleverna sina brev till drottning Silvia – på portugisiska, till en mottagare som delar deras språk och historia.

Vad ville du åstadkomma?

– Jag ville lyfta modersmålets betydelse på ett sätt som känns meningsfullt för eleverna. Målet var att skapa engagemang och en språklig gemenskap där eleverna kan utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Vilka konkreta aktiviteter gjorde du?

Under vårterminen fick elever från årskurs 3 till gymnasiet träna på att skriva brev och mejl. Uppgifterna anpassades efter varje elevs nivå. En av de mest uppskattade uppgifterna var att skriva ett formellt brev till drottning Silvia, som växte upp i Brasilien och talar portugisiska.

För att förbereda sig fick eleverna bland annat:

  • läsa en biografi om drottningen
  • se en intervju där hon talar portugisiska
  • öva på brevets struktur och artiga uttryck
  • samtala om brasiliansk kultur och barndomsminnen
  • reflektera över erfarenheten av att flytta till ett nytt land
  • prata om kulturell mångfald
  • arbeta med ordförråd och läsförståelse
  • besöka World Childhood Foundations hemsida

Även eleverna i årskurs 1 deltog genom att titta på filmen och göra kort till drottningen.

Hur gick det? Vilka resultat kan du se?

Breven och korten skickades iväg till kungafamiljen. Efter några veckor kom svaret.

Bild på Drottning Silvia och brev från hovdamen

Bild på Drottning Silvia och brev från hovdamen.

Dagen då det anlände blev en höjdpunkt för både elever, vårdnadshavare och lärare. Att få respons från drottningen gav en stark känsla av stolthet och bekräftelse.

Vilka lärdomar har du dragit?

– Att arbeta med autentiska uppgifter skapar en annan typ av engagemang. Eleverna såg att deras arbete hade en verklig mottagare och det gjorde både skrivandet och språkträningen mer meningsfullt.

Har du redan tankar om nästa steg?

Efter brevprojektet har Tânia startat ett nytt arbete som bygger vidare på elevernas berättande. Just nu arbetar hon inte vidare med drottning-temat, men under den här terminen har de ett nytt projekt. Eleverna skapar egna berättande texter där de själva är huvudpersoner i historierna. Varje text blir till en liten bok som de illustrerar med hjälp av AI.

Böcker som elever skrivit själva och illustrerat med hjälp av AI

Böcker som elever skrivit själva och illustrerat med hjälp av AI.

Några av böckerna görs tvåspråkiga, eftersom vissa familjer har en förälder från Brasilien och en från Sverige. Några böcker är redan färdiga, och eleverna är mycket engagerade och stolta över sitt arbete. Planen är att alla böcker ska vara klara i slutet av november.

För de äldre eleverna, från årskurs 4 och uppåt, arbetar Tânia också med temat personligheter från elevernas ursprungsländer. Förutom Brasilien har hon även elever från Portugal. Klassen har läst om olika konstnärer, idrottare, forskare, författare och andra personer som gjort historia. Några grupper får dessutom söka information själva och göra presentationer. Till dessa elever har Tânia också gett uppgiften att föreställa sig att deras egen karaktär blir en berömd person i hela världen, kanske för att ha uppfunnit något nytt eller hjälpt människor på ett särskilt sätt.

 

Tânias arbete påminner om hur mycket kraft som finns i undervisning där språk, erfarenheter och kreativitet får mötas. När elevernas berättelser blir utgångspunkt växer både motivation och gemenskap, oavsett ämne.

Kanske kan hennes arbete inspirera fler att låta elevernas språk bli en bro mellan skola, hem och omvärld. För ibland räcker det med ett brev för att visa hur långt orden faktiskt kan nå.

Uppdaterad: 10 oktober 2025