Eskilstuna kommun

Kollegialt lärande om språkskörhet på Tegelviken

På Tegelviken har man under en period fokuserat på att fördjupa sin kunskap om ADHD, autism, språkskörhet och språkutvecklande arbetssätt. Här är deras erfarenheter, från planering till genomförande och lärdomar.

Bild på Tegelvikens skola.

Vad ville ni åstadkomma?

Vi ville skapa en gemensam kunskapsgrund för alla lärare på skolan (F–9) kring ADHD, autism, språkskörhet och språkutvecklande arbetssätt. Målet var att ge oss verktyg för att bättre förstå och stötta elever med dessa svårigheter, samt att utveckla vår undervisning med konkreta strategier och anpassningar.

Vilka konkreta aktiviteter gjorde ni?

Arbetet började med att skolledningen inventerade personalens behov kring skolutvecklingsarbete. Utifrån detta identifierades språkskörhet som ett viktigt område att fördjupa oss i.

Vår biträdande rektor, med stor erfarenhet av språkskörhet, planerade tre föreläsningar där samtliga lärare på skolan deltog. Föreläsningarna tog upp orsaker till språksvårigheter, anpassningar att tänka på och hur vi kan upptäcka elever med språkskörhet. Under föreläsningarna bidrog förstelärarna med exempel och instick för att koppla teorin till praktiken.

Vi fick också tillfällen på A-lagsmöten att diskutera det vi lärt oss, samt att prata om elever vi misstänkte kunde vara i behov av särskilt stöd. Fokus låg på att hitta konkreta sätt att utveckla vår undervisning utifrån de nya kunskaperna.

Hur gick det? Vilka eventuella resultat kan ni se?

Arbetet har varit mycket givande. Föreläsningarna och de efterföljande diskussionerna har gjort att vi går in i klassrummen med nya perspektiv. Fler av oss "tänker till" extra kring hur vi formulerar genomgångar och instruktioner för att göra dem mer tillgängliga för alla elever.

Samarbetet i våra lärararbetslag har också förbättrats. Vi pratar mer med varandra om enskilda elevers behov och delar med oss av tips och idéer kring vad som fungerar bra i undervisningen. Det känns som att vi har kommit närmare en gemensam strategi för att stödja elever med språkliga svårigheter.

Vilka lärdomar har ni dragit som ni tror kan vara värdefulla och inspirerande för andra?

  • Inventeringen av personalens behov gjorde att arbetet kändes relevant och viktigt för alla.
  • Att hela personalgruppen deltog i samma föreläsningar skapade en gemensam grund att utgå från.
  • Kombinationen av föreläsningar och diskussionstillfällen i arbetslagen gav oss möjlighet att direkt koppla det vi lärt oss till vår undervisning.
  • Förstelärarnas bidrag med konkreta exempel gjorde det lättare att omsätta teorin i praktiken.
Uppdaterad: 23 april 2025