Eskilstuna kommun

Nätverksträff för speciallärare och specialpedagoger

Den 25 september samlades det specialpedagogiska nätverket för en inspirerande eftermiddag. På agendan stod ledning och stimulans inom läs-, skriv- och språkutveckling (lager 1 i RTI-modellen) med fokus på hur det specialpedagogiska stödet kan stärka den ordinarie undervisningen. Dagen fylldes av nya verktyg, erfarenhetsutbyte och framtidsspaningar.

En hand med beskrivande ord på respektive finger

Handen användes som samtalsstruktur för att hålla fokus på ett område i taget och samtidigt fungera som minnesstruktur.

Efter en inledning med återblick på årets lärdomar, där stödmallar, handledningsfrågor och tillgänglighetsmodeller lyftes fram som särskilt värdefulla, presenterades också de nya bedömningsmodulerna. Modulerna ska fungera som ett stöd i skolornas utvecklingsarbete och ge gemensam riktning framåt.

Ledning och stimulans var eftermiddagens fokusområde

Ledning och stimulans utgör grunden i en tillgänglig lärmiljö och handlar om att skapa undervisning som möter alla elever redan från start. Här spelar specialdidaktiken en central roll, det vill säga den didaktiska kompetens som gör det möjligt att anpassa undervisningens innehåll, arbetssätt och lärmiljöer utifrån elevers olika behov och förutsättningar.

Under träffen diskuterades hur det specialpedagogiska perspektivet och den specialdidaktiska kompetensen kan bidra till att utveckla och bredda det universella stödet i klassrummet genom tydlig struktur, språkutvecklande arbetssätt och medveten användning av stödstrukturer. Flera betonade vikten av att se specialpedagogisk kompetens som en resurs i det förebyggande och främjande arbetet, där specialdidaktiska insikter blir en naturlig del av undervisningens planering och genomförande.

Språkstörning i fokus

Ett viktigt inslag var talpedagog Camilla Palffy, som uppmärksammade behovet av att ge lärare mer stöd i arbetet med elever med språkstörning. Ett stödmaterial på hur detta kan utvecklas kommer att delas framöver.

Erfarenhetsutbyte och samverkan

Dagens erfarenhetsutbyte handlade om att synliggöra riktningen på respektive enhet gällande läs-, skriv- och språkutveckling. Deltagarna delade med sig av både styrkor och framgångsfaktorer, men också av svagheter, hinder och utmaningar. Handens fem fingrar fick symbolisera ett samtalsfokus i taget och också fungera som en stödstruktur för minnet.

Nästa nätverksträff har fokus på stöd till elev, där screeningar i både läsning och matematik kommer att stå i centrum.

Uppdaterad: 15 oktober 2025