Eskilstuna kommun

I serien Forskning för skolan ingår kunskapsöversikten Skapa trygghet för lärande - Om skolors arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling (2022) som riktar sig till alla som arbetar i skolan.

Bild på kunskapsöversikten Skapa trygghet för lärande.

Hur kan skolan lyckas bättre i arbetet mot mobbning och andra former av kränkande behandling? I den här kunskapsöversikten har forskare gått igenom vad vi faktiskt vet fungerar – och lyfter fram de gemensamma nämnare som kännetecknar skolor som lyckas i det förebyggande arbetet.

Det handlar inte om enskilda insatser eller punktinsatser när något redan hänt. Det handlar om skolklimat, ledarskap och relationer. Om att vi i personalen hela tiden är uppmärksamma, undersöker nuläget och arbetar vidare tillsammans. Forskningen visar att de faktorer som gör skillnad i arbetet mot mobbning också hänger ihop med elevers mående, deras relationer i skolan och hur väl de lyckas nå målen med sin utbildning.

Den här skriften passar att läsa tillsammans i arbetslag, elevhälsoteam eller på skolnivå. Den kan ge oss ett gemensamt språk och en riktning i arbetet. För att det vi gör varje dag – i klassrum, korridorer och möten – ska bidra till trygghet och lärande för alla elever.

Samtalsfrågor att arbeta med tillsammans

  1. Vad i texten kände du igen från din vardag i skolan?
  2. Hur pratar vi om skolklimat hos oss – och hur märks det i praktiken?
  3. Hur arbetar vi för att bygga goda relationer med elever och mellan elever?
  4. Hur följer vi upp elevers upplevelser av trygghet och trivsel?
  5. Vad kännetecknar ett tydligt och närvarande ledarskap i klassrummet?
  6. Vad behöver vi förbättra för att vårt arbete mot mobbning ska bli mer systematiskt?
  7. Vad blir nästa steg för oss utifrån det vi har läst och pratat om?
Uppdaterad: 17 april 2025