Skapa trygghet för lärande
I serien Forskning för skolan ingår kunskapsöversikten Skapa trygghet för lärande - Om skolors arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling (2022) som riktar sig till alla som arbetar i skolan.

Hur kan skolan lyckas bättre i arbetet mot mobbning och andra former av kränkande behandling? I den här kunskapsöversikten har forskare gått igenom vad vi faktiskt vet fungerar – och lyfter fram de gemensamma nämnare som kännetecknar skolor som lyckas i det förebyggande arbetet.
Det handlar inte om enskilda insatser eller punktinsatser när något redan hänt. Det handlar om skolklimat, ledarskap och relationer. Om att vi i personalen hela tiden är uppmärksamma, undersöker nuläget och arbetar vidare tillsammans. Forskningen visar att de faktorer som gör skillnad i arbetet mot mobbning också hänger ihop med elevers mående, deras relationer i skolan och hur väl de lyckas nå målen med sin utbildning.
Den här skriften passar att läsa tillsammans i arbetslag, elevhälsoteam eller på skolnivå. Den kan ge oss ett gemensamt språk och en riktning i arbetet. För att det vi gör varje dag – i klassrum, korridorer och möten – ska bidra till trygghet och lärande för alla elever.
Samtalsfrågor att arbeta med tillsammans
- Vad i texten kände du igen från din vardag i skolan?
- Hur pratar vi om skolklimat hos oss – och hur märks det i praktiken?
- Hur arbetar vi för att bygga goda relationer med elever och mellan elever?
- Hur följer vi upp elevers upplevelser av trygghet och trivsel?
- Vad kännetecknar ett tydligt och närvarande ledarskap i klassrummet?
- Vad behöver vi förbättra för att vårt arbete mot mobbning ska bli mer systematiskt?
- Vad blir nästa steg för oss utifrån det vi har läst och pratat om?