Eskilstuna kommun

Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever

Att elever är närvarande i skolan är avgörande för deras lärande, sociala utveckling och framtida möjligheter. Samtidigt är skolfrånvaro ett växande problem – men forskning visar att insatser kan göra stor skillnad. Skolor som arbetar strategiskt med att stärka skolklimatet, relationerna till elever och samarbetet med vårdnadshavare ser en ökad närvaro och ett starkare engagemang. Den här systematiska översikten från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) ger vägledning i vad som faktiskt fungerar.

Bild på SPSM:s systematiska översikt med namnet Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever.

Insatser gör skillnad – vad säger forskningen?

Forskningen ger hopp! Närvaro kan öka genom riktade och välfungerande insatser. Skolor som skapar trygga miljöer, stärker elevernas motivation och erbjuder stöd i rätt tid kan hjälpa fler elever att känna sig välkomna och delaktiga i undervisningen.

Flera faktorer påverkar skolnärvaro och vissa insatser har visat sig vara särskilt effektiva:

Skolklimatet spelar en avgörande roll

Studiero, trygghet och positiva relationer mellan elever och lärare gör skolan till en plats där elever vill vara. Insatser som tydliga rutiner, elevstöd och relationsskapande aktiviteter bidrar till att stärka närvaron.

Läskunnighet och skolresultat påverkar närvaron

Elever som känner att de hänger med i undervisningen är mer benägna att gå till skolan. Att arbeta aktivt med lässtrategier och undervisning anpassad efter elevgruppens behov kan minska risken för frånvaro.

Socioemotionellt lärande skapar trygghet

Att ge elever verktyg för att hantera stress, stärka sitt självförtroende och utveckla sociala färdigheter gör det lättare att ta sig till skolan varje dag. När skolor inkluderar socioemotionellt lärande i undervisningen stärks både trivsel och studiemotivation.

Övergångar mellan stadier behöver uppmärksammas

Bytet mellan låg- och mellanstadiet, mellanstadiet och högstadiet eller högstadiet och gymnasiet kan innebära en ökad risk för skolfrånvaro. Insatser för att ge elever stöd vid skolbyten ökar sannolikheten för att de behåller sin skolnärvaro.

Ett välfungerande samarbete inom skolan och med vårdnadshavare gör skillnad

När skolpersonal samarbetar för att identifiera och stötta elever i riskzonen för frånvaro blir åtgärderna mer träffsäkra. Ett nära samarbete med vårdnadshavare där skolan är tydlig med förväntningar och vikten av närvaro kan också stärka elevernas skolgång.

Fysisk hälsa påverkar närvaron

Små förändringar kan göra stor skillnad. Möjligheten att äta frukost i skolan, förbättrade rutiner för handhygien och rörelsepauser under skoldagen har visat sig ha en positiv effekt på skolnärvaro.

Forskningen visar tydligt att skolor som arbetar med dessa faktorer ser en positiv utveckling i elevernas närvaro och engagemang. Det finns ingen enskild lösning som passar alla skolor, men en kombination av insatser ger störst effekt.

Slutsats – Det finns en väg framåt

Att arbeta med närvaro kan vara utmanande, men forskningen visar att förändring är möjlig. Skolor som satsar på att skapa en trygg och motiverande lärmiljö ser hur närvaron ökar. Alla insatser behöver inte vara stora – även mindre förändringar kan ha en positiv effekt. Närvaroarbetet är ett lagarbete där skolpersonal, vårdnadshavare och elever tillsammans kan skapa en skola där fler känner sig trygga, motiverade och delaktiga.

Sätt dig in i den systematiska översikten

På följande länk kan du ladda ned en pdf med hela den systematiska översikten:

På följande länk hittar du en 14 minuter lång film med Malin Gren Landell där hon beskriver ett par av insatserna närmare och ger exempel från svensk skola:

Samtalsfrågor

Följande frågor kan hjälpa till att omsätta forskningen i praktiken:

  1. Vilka styrkor finns redan i vårt närvaroarbete? Hur kan de förstärkas?
  2. Hur ser skolklimatet ut hos oss? Vilka insatser kan förbättra trygghet och studiero?
  3. Hur skapas motivation till skolnärvaro? Finns det sätt att anpassa undervisningen för att fler elever ska känna att de lyckas?
  4. Hur kan samarbetet med vårdnadshavare stärkas? Vilka metoder fungerar redan, och vad kan utvecklas?
  5. Hur kan elever få bättre stöd vid skolbyten? Vilka rutiner finns och behöver de förändras?
  6. Hur ser vårt tvärprofessionella arbete ut? Finns det möjligheter att utveckla samarbetet mellan olika yrkesroller på skolan?
Uppdaterad: 23 april 2025