Eskilstuna kommun

RTI som verktyg för att stärka läsförmågan på Fröslundaskolan

På Fröslundaskolan var man tidigt ute med att prova RTI (Response to Intervention) som en modell för att förbättra elevernas läsförmåga. Med två grupper, en i årskurs 1 och en i årskurs 4, har de utforskat hur systematiska och riktade insatser kan bidra till att utveckla både avkodning, och läsförståelse. Arbetet har gett dem värdefulla insikter och tydliga resultat som de gärna delar med sig av.

Bild på Fröslundaskolan.

Vad ville ni åstadkomma?

Vi ville förbättra elevernas läsförmåga genom att använda RTI som en evidensbaserad modell för tidiga och riktade insatser. Utgångspunkten var låga kunskapsresultat:

  • I årskurs 1 hade eleverna låga resultat på alla delar av läsförmågan, inklusive avkodning, läsflyt och läsförståelse.
  • I årskurs 4 var utmaningarna främst kopplade till läsförståelse.

Vi beslutade oss för att testa RTI-modellen i dessa två grupper för att bättre förstå vad som fungerar och hur vi kan utveckla en hållbar modell för hela skolan.

Vilka konkreta aktiviteter gjorde ni?

Vi började med att titta på klassresultaten för att ringa in det övergripande behovet. Vilket område behövdes det insats i? Därefter gick vi vidare till att titta på resultatet för varje elev. Är det någon som sticker ut uppåt eller nedåt? Behöver någon extra stöd/utmaning?

Det är inte tester och uppföljningen som utvecklar eleverna. De utvecklas av god och effektiv undervisning och av systematiska insatser.

Därefter planerade vi insatser. Vi gjorde grupper och planerade undervisningen. Utifrån resultaten delade vi in eleverna i tre lager:

Lager 1: Alla elever, med fokus på grundläggande undervisning.
Lager 2: Elever med behov av extra stöd.
Lager 3: Elever med stora behov av individuella insatser.

Arbetet planerades och genomfördes i nära samarbete mellan lärare, speciallärare och SvA-lärare, med fokus på tydliga och schemalagda insatser. Insatserna genomfördes under fyra till fem veckor och följdes upp regelbundet för att analysera effekterna och planera nästa steg.

Genomförande i åk 1

En enkel variant av läslistor med fokus på vokalljud användes i lager 1 och 2, men arbetet var inte helt systematiskt.

Lager 1

Elever som kommit längst fick differentierad undervisning och innehåll. Syftet var att stimulera deras fortsatta utveckling av läsförmågor.

Lager 2

Elever i behov av mer stöttning fick undervisning tillsammans med lärarstöd. Även viss differentiering användes för att möta individuella behov. Fokus låg på mer riktat innehåll kopplat till avkodning.

Lager 3

Elever med störst behov och lägst resultat. Undervisning skedde både i liten grupp med speciallärare eller SvA-lärare, men vissa elever fick även kortare pass individuellt. Innehållet var riktat mot valt fokus, särskilt bokstavskännedom och avkodning.

Genomförande i åk 4

Alla elever inledde varje lektion med 10 minuter avkodnings- och läsflytsträning varje dag.

Lager 1

Elever som kommit längst fick differentierad undervisning och innehåll som stimulerade fortsatt utveckling. Mer fokus lades även på läsförståelse utöver utveckling av läsflyt.

Lager 2

Elever i behov av mer stöttning fick undervisning tillsammans med lärarstöd. Viss differentiering användes för att möta individuella behov. Innehållet var mer riktat och fokuserade på avkodning.

Lager 3

Elever med störst behov och lägst resultat fick undervisning i kortare pass individuellt med specialpedagog. Innehållet var riktat mot valt fokus, särskilt bokstavskännedom och avkodning. Vissa delar av undervisningen ingick även i lager 2.

Hur gick det? Vilka eventuella resultat kan ni se?

Resultaten visade att insatserna hade en positiv inverkan:

  • Årskurs 1: Majoriteten av eleverna gjorde framsteg inom avkodning och läsförmåga, vilket stärkte deras grundläggande läskompetens.
  • Årskurs 4: 75 % av eleverna förbättrade sina resultat markant i läsförståelse, vilket visade att de riktade insatserna mötte deras behov.

Vilka lärdomar har ni dragit som ni tror kan vara värdefulla och inspirerande för andra?

Under arbetet med RTI har vi lärt oss mycket som kan vara värdefullt både för oss själva och andra skolor:

  • Viktigt vara klar med syftet: Underlag för tidig upptäckt och tidiga insatser
  • Värdesätt tid för analys
  • Prioritera tid för systematiska möten för uppföljning av insats med planering av fortsatt undervisning
  • Våga ta första steget!

Vi ser RTI som en modell med stor potential för att förbättra elevers läsförmåga. Nästa steg blir att utvärdera arbetet och utveckla en hållbar modell som kan användas i fler årskurser. Vi fortsätter att utveckla systematiken i arbetet och ser fram emot att bygga vidare på de resultat och lärdomar som vi fått under denna första fas.

Uppdaterad: 23 april 2025