Mjuka övergångar mellan årskurs 3 och 4
Övergångar mellan skolans olika stadier kan innebära utmaningar för både elever och lärare. Forskning och erfarenhet visar att resultaten ibland sjunker vid dessa övergångar. Är det sommarlovet som spelar roll, eller handlar det om hur vi som lärare planerar och genomför överlämningar?

Förstelärarna Sara Eklund och Monica Rundqvist från Lagersbergsskolan har i en utvecklingsartikel undersökt hur övergången mellan årskurs 3 och 4 kan göras mjukare. Genom sitt deltagande i Ifous utvecklingsprogram Datadriven skolförbättring har de lärt sig mer om att använda enkäter och fokusgrupper för att analysera processen och identifiera förbättringsområden.
Framgångsfaktorer för en mjuk övergång
Deras resultat visar att en lyckad övergång bygger på systematik och struktur. Tre centrala faktorer behöver alltid finnas med i överlämningen:
- Extra anpassningar
- Social utveckling
- Kunskapsresultat
För att informationen inte ska tappas bort krävs tydliga rutiner och dokumentation. Ett konkret exempel är att skapa ett årshjul för övergångar, där alla vet när, vad och hur information ska delas.
Bygga broar, inte barriärer
Övergångar handlar inte bara om att lämna över information – det handlar om att bygga broar som hjälper elever att känna kontinuitet och trygghet i sin utveckling. Genom datadrivet arbete och strukturerade processer kan vi som lärare göra stor skillnad.
Att sprida erfarenheter
Lärarna har valt att skriva en utvecklingsartikel för att dela sina erfarenheter och ge andra skolor och lärare verktyg att förbättra övergångarna.
Ta del av utvecklingsartikeln
Hela utvecklingsartikeln är publicerad på Skolporten i serien Leda & Lära:
Film från Ifous spridningsseminarium
I slutet av ett FoU-program hålls ett spridningsseminarium, där intresserade kan ta del av process och resultat. Monica Rundqvist, en av utvecklingsartikelns författare, och förstelärare Petra Ek presenterade där Lagersbergsskolans arbete med övergångar: