Eskilstuna kommun

När AI används i undervisningen finns både möjligheter och utmaningar. Som lärare behöver du ha koll på etik, bedömning och informationssäkerhet. Genom att testa verktygen själv och variera bedömningssätten kan du använda AI på ett sätt som stärker lärandet och skyddar elevernas integritet.

elev bakifrån med mobiltelefon under bänken och jobbar med svart bärbar dator i klassrum med elever. AI-genererad bild.

Här är några områden vi lärare särskilt behöver tänka på för att kunna arbeta tryggt, effektivt och ansvarsfullt med AI i skolan:

Prova AI-verktygen själv först

För att förstå hur AI påverkar undervisningen och elevernas lärande är det viktigt att du själv bekantar dig med olika verktyg. När du använder AI i praktiken blir det tydligare både vad tekniken kan bidra med och vilka begränsningar den har. Det gör det också lättare att förstå hur elever använder AI utanför skolan. Ju bättre du känner verktygen, desto tryggare kan du använda dem i din undervisning.

Informationssäkerhet och integritet

När du använder AI i undervisningen är det viktigt att skydda elevernas personliga information. Prata med eleverna om att de aldrig ska lämna ut personuppgifter, bilder eller annan känslig information i AI-verktyg.

Elevernas egna texter räknas också som känsliga, eftersom de är personligt producerade. Därför ska du undvika att ladda upp elevtexter i öppna AI-tjänster. Google Gemini ingår i vår säkra Google-miljö, och där går det därför bra att ladda upp elevtexter. Observera att inga elevuppgifter såsom elevens namn eller skola får finnas i någon AI-tjänst.

Säkerställ en rättvis och varierad bedömning

När elever har tillgång till AI-verktyg som ChatGPT, Gemini eller My AI blir det svårare att veta om det de lämnar in verkligen är deras eget arbete. Skolverket rekommenderar därför försiktighet med längre inlämningsuppgifter som betygsunderlag om du inte kan vara säker på vem som har skrivit texten.

För att få en rättvis och nyanserad bild av elevens kunskaper behöver vi använda flera olika sätt att bedöma. Skriftliga prov kan vara en del, men bör kompletteras med samtal, presentationer, praktiska uppgifter och källkritiska moment. Det ökar chanserna att bedömningen speglar det eleven faktiskt kan.

Samtidigt är det viktigt att vi inte får panik inför AI och begränsar bedömningen till enbart handskrivna prov. Eleverna har rätt till en varierad och allsidig bedömning, även i en tid då tekniken utvecklas snabbt. Vi har tillgång till exam.net som digitalt provverktyg, där elever kan skriva under kontrollerade former. Det gör att vi inte behöver ta ett steg tillbaka i vår digitala utveckling. Tvärtom behöver vi fortsätta utveckla bedömningen, med både professionellt omdöme och elevens bästa i fokus.

Bedömningen är alltid vårt ansvar

Det är viktigt att vi som lärare påminner oss själva om att det alltid är vi som bär ansvaret för bedömningen – inte AI. Vi känner våra elever, deras styrkor och svagheter, och har det professionella omdömet att avgöra vad de behöver och hur deras arbete ska bedömas. AI kan vara ett värdefullt verktyg i den processen, men vi kan aldrig överlåta själva bedömningen till tekniken.

Här är några sätt vi kan använda AI som stöd i bedömningsarbetet:

  • Låt AI hjälpa till att identifiera delar av elevens arbete som är starka och kan lyftas fram i återkopplingen.
  • Ladda upp en bedömningsmatris och be AI visa exempel på hur elevens arbete relaterar till olika nivåer i matrisen.
  • Använd AI för att påbörja en återkoppling
  • Låt AI skriva en sammanfattande återkoppling utifrån dina noteringar, där du anger att tekniken har använts för att göra sammanfattningen, men där du också förtydligar att det är din bedömning som ligger till grund för hela återkopplingen.

Ansvar och riktlinjer

Som lärare ansvarar du för att AI används på ett medvetet och ansvarsfullt sätt. Eftersom tekniken utvecklas snabbt förändras också riktlinjer och rekommendationer. Håll dig uppdaterad om vad som gäller i Eskilstuna och använd det stödmaterial som finns.

Källkritik och trovärdighet vid AI-genererat innehåll

AI-genererat innehåll kan låta övertygande och välformulerat, men det är inte alltid korrekt eller tillförlitligt. Det finns en risk att eleverna uppfattar AI:s svar som sanningar, särskilt när språket är säkert och akademiskt. Därför behöver vi träna eleverna i att förhålla sig kritiskt även till texter som är skapade av AI.

Vi behöver prata med eleverna om hur AI fungerar – att det inte tänker eller värderar, utan genererar innehåll baserat på mönster i tidigare data. Det gör att faktafel, vinklade framställningar och desinformation kan förekomma, även i svar som låter trovärdiga. AI kan också återupprepa stereotyper eller förenklade förklaringar som inte håller vid en närmare granskning.

Som lärare kan vi:

  • låta elever jämföra AI-genererade texter med källor de själva har valt
  • undersöka vad som är sant, falskt eller saknas i en text från ett AI-verktyg
  • diskutera varför viss information framställs på ett visst sätt, och vem som tjänar på det

Genom att ge eleverna verktyg att analysera AI-genererat material utvecklar vi deras källkritiska förmåga och stärker deras medie- och informationskunnighet. Det här är en viktig del i att förbereda dem för ett samhälle där AI kommer att vara en självklar del av informationsflödet.

Risk för partiskhet och diskriminering

AI tränas på stora mängder data och den datan speglar inte alltid ett jämlikt eller inkluderande samhälle. Det innebär att AI ibland återskapar stereotypa föreställningar och ojämställda perspektiv. Samtidigt låter texten så säker på sin sak och det krävs därför mycket av läsaren för att slå hål på stereotyperna. Det behöver vi träna på tillsammans.

Som lärare behöver vi vara medvetna om att AI inte är neutral. Den reproducerar det den har tränats på. Därför behöver vi hjälpa eleverna att granska AI-genererat innehåll med ett normkritiskt förhållningssätt.

Vi kan till exempel låta eleverna undersöka vad som händer när man ber ett AI-verktyg att:

  • skapa en bild av en lärare, rektor eller elev. Vem föreställer bilden? Vilka normer återkommer?
  • skriva en beskrivning av en ingenjör, en sjuksköterska eller en ledare. Hur skildras yrket? Vilka egenskaper lyfts fram, och kopplas de till kön eller ursprung?
  • ge förslag på karaktärer till en berättelse. Vilka namn och bakgrunder föreslås? Vem får vara hjälte och vem får vara den som behöver hjälp?

Sådana samtal kan göra eleverna mer medvetna och rustade att tänka kritiskt i en värld där AI spelar en allt större roll.

Upphovsrätt

Generativ AI väcker frågor om upphovsrätt och ägarskap. Det är ännu oklart hur detta kommer att regleras, men det är viktigt att eleverna förstår att även AI-genererat innehåll påverkas av andras arbete.

Vi behöver prata med eleverna om vad upphovsrätt innebär och varför det spelar roll, också när innehållet är skapat med hjälp av AI. Det stärker deras digitala kompetens och respekt för andras arbete.

Uppdaterad: 17 april 2025