Differentiera lektionens aktiviteter
Alla elever lär sig olika, men det betyder inte att alla behöver olika uppgifter. Genom att planera aktiviteter som är öppna och flexibla kan du skapa en undervisning där varje elev får möjlighet att utmanas och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Den här sidan ger exempel på hur du kan variera uppgifter, stöd och återkoppling inom ramen för en gemensam lektion.

Redan när vi planerar undervisningen kan det vara hjälpsamt att tänka igenom hur vi formar aktiviteter som ger alla elever möjlighet att lära utifrån sina egna förutsättningar. Uttrycket uppgifter utan tak handlar om att skapa uppgifter där det inte finns någon tydlig gräns för hur långt en elev kan ta sig. Det betyder inte att vi behöver ge alla elever olika uppgifter – snarare tvärtom. Det handlar om att skapa uppgifter där varje elev kan utmanas inom sin proximala utvecklingszon. Alltså i det område där eleven, med stöd från uppgifter, texter, bilder, modeller eller andra människor, kan ta nästa steg i sin utveckling.
När vi planerar lektionens innehåll tillsammans eller var för sig, kan vi fundera på hur en och samma aktivitet kan göras meningsfull och lärorik för så många som möjligt – oavsett var eleverna befinner sig.
Att variera uppgiften utan att skapa olika uppgifter
En öppen och flexibel uppgift kan ge utrymme att arbeta på olika sätt, på olika nivåer och med olika mycket stöd. Vi kan till exempel skapa variation i form av:
- tempo
- nivå
- omfång
- metod
- intresse
- stöd
- återkoppling
Tempo
- Vissa elever svarar på fler frågor än andra.
- Elever som skriver långsammare kanske lämnar in en kortare text, men har ändå arbetat på sin nivå.
- Tempot i läsningen får påverka hur långt eleven läser.
Nivå
- Eleverna kan välja instruktioner med olika grad av komplexitet.
- De kan arbeta med olika tekniker eller strategier beroende på vad som passar dem.
- Ordförrådet och textens svårighetsgrad kan anpassas, både i läsning och skrivning.
Omfång
- Eleverna skriver olika långt eller gör olika många steg i en uppgift.
- Vissa kanske reflekterar kring ett exempel, andra kring flera.
Metod
- Vissa använder hjälpmedel som läslinjaler, hörselkåpor eller talsyntes.
- En del skriver för hand, andra på dator.
- Någon kanske lyssnar på en inspelad genomgång, medan andra följer läraren i realtid.
Intresse
- Eleverna kan få välja bok, ämne eller perspektiv som engagerar dem.
- Det kan handla om att välja vilket land man vill fördjupa sig i, vilken text man vill analysera eller vilken produkt man vill skapa i slöjden.
Att differentiera lektionens aktiviteter handlar inte om att alltid låta eleverna välja fritt, eller om att ge dem möjlighet att välja bort sådant de behöver träna på. Ibland kan det absolut finnas utrymme för val – särskilt när själva valet inte påverkar det lärandemål vi har satt upp.
Om vi till exempel vill att alla elever ska träna på att jämföra den gemensamma boken med ett annat verk, kan vi låta dem välja om de vill jämföra med en text, en film eller ett spel. Då handlar valet mer om motivation än om innehåll. Men om det vi vill utveckla är just förmågan att jämföra, då behöver alla elever också genomföra det momentet – oavsett vad de väljer att jämföra med.
Ofta märker eleverna inte ens att uppgiften är differentierad. De arbetar bara på olika sätt, utifrån sina behov och förutsättningar, och når olika långt inom samma gemensamma aktivitet. Det är när vi har tydliga mål men flexibla vägar dit som alla får möjlighet att utvecklas.
Att anpassa stödet
En viktig del av att vägleda eleverna vidare i sitt lärande handlar om hur vi ger stöd. Samma uppgift kan fungera för alla elever, men stödet behöver anpassas utifrån vem vi möter. När rätt stöd ges i rätt ögonblick blir det möjligt för varje elev att ta nästa steg – även om det steget ännu inte helt klaras på egen hand.
Stödet kan se olika ut, till exempel genom att:
- svara olika beroende på vad eleven behöver – ibland räcker en ledande fråga, ibland krävs en tydlig förklaring
- hjälpa vissa elever mer konkret i starten, medan andra klarar sig med ett snabbt tips
- erbjuda stödstrukturer som mallar eller exempel, som eleverna använder vid behov – inte för att alla måste
Det går också att organisera lärmiljön så att stödet blir tillgängligt där det behövs. Placering i klassrummet, hur vi startar lektionen eller hur vi varierar våra genomgångar spelar roll.
Att anpassa återkopplingen
Också återkoppling är en möjlighet att differentiera undervisningen. När vi utgår från var eleven befinner sig kan vi hjälpa dem vidare med återkoppling som är tydlig, relevant och utvecklande.
Den kan till exempel:
- ställa frågor som utmanar eleven att tänka ett steg till
- lyfta något som fungerar – och visa hur det kan utvecklas vidare
- fokusera på olika delar beroende på vad eleven behöver just nu, som språkriktighet för vissa och innehåll för andra
Använd återkopplingen för att hjälpa eleven att se målet och nästa steg på vägen dit.
Mall för utskrift
Fyll i din e-postadress så får du strax en mall för att differentiera lektionens aktiviteter i din inkorg för utskrift.

Från teori till praktik
Moment A: Läs igenom sidan
Läs igenom texten om att differentiera lektionens aktiviteter. Fundera särskilt över begreppet uppgifter utan tak och hur du kan skapa lektioner där alla elever kan delta och utvecklas tillsammans, utan att behöva skapa olika uppgifter för varje elev.
Reflektera över följande punkter:
- Vad innebär det att differentiera uppgifter snarare än att individualisera dem?
- Hur kan du praktiskt variera tempo, nivå, omfång, metod och intresse i din undervisning?
- På vilka sätt kan ditt stöd och din återkoppling hjälpa eleverna att ta nästa steg i sin utveckling?
Moment B: Samtala tillsammans och reflektera (övning: Karusellen)
Använd den kooperativa övningen Karusellen för att aktivera era tankar, sammanfatta och fördjupa förståelsen kring differentierade aktiviteter. Förbered genom att skriva ut flera exemplar av mallen för att differentiera lektionens aktiviteter här ovan.
- Arbeta i par eller liten grupp. Varje grupp får en egen färg på pennan. Börja vid ett papper. Bestäm ett lärandemål och en lektionsaktivitet. Fyll sedan på med era tankar kring hur ni kan differentiera aktiviteter på lektionen.
- Gå vidare till nästa papper. Nu står det redan ett lärandemål och en aktivitet här. Fortsätt att fylla på med nya idéer, bygga vidare på andras tankar, eller ställa nya frågor kring differentierade aktiviteter.
- När ni har gått varvet runt, samtala tillsammans i gruppen:
- Vilka nya insikter har vi fått om att differentiera aktiviteter?
- Vilka idéer kan vi ta med oss direkt till er undervisning?
- Vilka frågor eller utmaningar kring differentierade aktiviteter behöver vi utforska vidare?
Moment C: Välj något att prova
Planera en aktivitet för din egen undervisning där du tydligt använder principerna för differentiering som beskrivs på sidan. Fundera över hur du kan differentiera utan att skapa olika uppgifter för eleverna. Tänk särskilt på att:
- Göra aktiviteten öppen och flexibel ("uppgift utan tak").
- Uppgiften ska kunna anpassas utifrån tempo, nivå, omfång, metod eller intresse.
- Fundera över vilket stöd och vilken återkoppling du kan ge eleverna under aktiviteten.
Förbered din aktivitet så konkret att du kan testa den direkt med dina elever.
Moment D: Dela erfarenheter
Träffas och reflektera tillsammans efter att ni genomfört era aktiviteter:
- Vilken aktivitet planerade och provade du?
- På vilka sätt märkte du att eleverna utvecklades och utmanades olika inom ramen för samma uppgift?
- Vilka delar fungerade extra bra, och vad skulle du vilja justera till nästa gång?
- Vilka insikter tar du med dig kring att arbeta med differentierade aktiviteter långsiktigt?