Eskilstuna kommun

Den differentierade undervisningen innehåller ofta flexibla grupperingar och en hög grad av elevaktiva övningar, vilket ytterligare stärker möjligheten att möta varje elevs behov och förutsättningar.

Tecknad bild på elever som samarbetar.  AI-genererad bild.

Tydlig struktur underlättar

Undervisning mår alltid bra av tydlighet, men särskilt viktigt är det precis innan eleverna ska arbeta på egen hand. Här behöver vi vara extra noga med att skapa ramar som hjälper dem att lyckas. När elever vet vad de ska göra, hur länge de ska göra det och vad som händer när de är klara, ökar både fokus och trygghet.

Tydligheten blir ett sätt att stötta eleverna i att ta ansvar för sitt lärande. Den minskar osäkerheten och gör det lättare att lägga energin på uppgiften, istället för att fundera över vad som förväntas.

Bild på papper med frågorna Vad ska jag göra? Var ska jag vara? Hur ska jag göra? Vem ska jag vara med? Hur mycket/hur länge ska jag göra det? Vad ska hända sen?

För att underlätta elevernas arbete kan vi använda olika typer av visuellt och språkligt stöd som hjälper dem att komma igång, hålla fokus och ta sig vidare när det känns svårt. Stödfrågor kan fungera som en väg in i uppgiften och hjälpa eleverna att strukturera sina tankar. Bilder eller symboler gör innehållet tydligare och lättare att ta till sig. Visuella tidshjälpmedel som timetimers kan göra det enklare för eleverna att förstå hur länge de ska arbeta. Påbörjade meningar, ofta kallade börjor, kan ge det lilla stödet som behövs för att komma igång med skrivandet eller resonemanget.

När vi skapar tydliga ramar och ger konkret stöd ökar elevernas möjligheter att lyckas. Det stärker både arbetsro och självförtroende och gör lärandet mer tillgängligt för alla.

Gör medvetna gruppindelningar

Hur vi delar in elever i grupper spelar roll. Det påverkar både hur samarbetet fungerar och vad eleverna får ut av uppgiften. Därför behöver vi som lärare ta ansvar för gruppindelningen. Ingen elev ska behöva känna sig otrygg eller orolig för att bli utanför. När vi gör medvetna val redan i planeringen kan vi skapa grupper som ger fler elever möjlighet att vara aktiva, känna sig delaktiga och lära tillsammans.

Ett tips är att använda enkla verktyg som glasspinnar med elevernas namn för slumpvis gruppindelning, vilket kan göra grupperna varierade och rättvisa. Några digitala tips för slumpade grupper är Toolie och Classroomscreen.

Variera indelningen beroende på syftet med uppgiften:

Blandade kunskapsnivåer

Placera elever så att de kan dra nytta av varandras styrkor. Exempelvis kan elever med olika kunskapsnivåer sitta tillsammans så att de kan stötta och utmana varandra. Detta kan skapa naturliga möjligheter till lärande och bidra till att elever utvecklar sin samarbetsförmåga och kommunikation.

Liknande kunskapsnivå

Placera elever som har liknande kunskapsnivå tillsammans för att kunna anpassa svårighetsgraden på uppgiften till deras nivå. Detta kan bidra till att eleverna får en lagom utmaning och kan diskutera uppgiften på ett djupare sätt, utan att känna sig frustrerade eller uttråkade.

Trygghet

Placera elever som trivs ihop bredvid varandra för att skapa en trygg arbetsmiljö och främja en avslappnad och produktiv atmosfär. Elever som känner sig trygga med sina gruppkamrater vågar oftare uttrycka sina idéer och är mer öppna för att ge och ta emot feedback.

Transspråkande

Underlätta transspråkande genom att låta elever med samma starkaste språk sitta nära varandra. På så vis kan eleverna använda sina starkaste språk som stöd för lärandet och därmed utveckla ett djupare och mer nyanserat tänkande kring uppgiften.

Särskilda behov

Placera elever i behov av tät lärarkontakt nära dig som lärare så att du enkelt kan ge dem kontinuerligt stöd och vägledning under arbetets gång. Denna placering underlättar också för eleverna att själva be om hjälp när de behöver det, vilket skapar en trygghet och stärker elevernas självförtroende.

Din roll som lärare under elevernas arbete i par eller grupp

När eleverna arbetar i par eller grupp frigör du dig som lärare från din centrala roll. Det ger dig möjlighet att aktivt stötta och ge återkoppling till elever som behöver extra hjälp. Placera dig själv som medlem i ett par eller grupp för att kunna erbjuda mer riktade och individanpassade insatser. Det kan handla om att fånga upp en elev som behöver extra stöd, kanske som en form av extra anpassning. Det kan också handla om att kunna ge av din lärartid till elever med särskild begåvning för att möta dem genom acceleration eller berikning.

Om ni är flera vuxna i klassrummet är det värdefullt att planera för hur var och en bäst ska kunna stötta elevernas lärande i par- och grupparbetet.

Uppmuntra eleverna att lära av varandra

Elevernas förmåga att hjälpa varandra kan stärkas med tydliga instruktioner och uppmuntran. Det finns fördelar med att träna eleverna på vad de ska göra när de fastnat med en uppgift, exempelvis:

  1. Fundera först själv
  2. Läs instruktionerna igen
  3. Fråga din lärkompis eller lärgrupp
  4. Fråga någon annan elev i klassrummet
  5. Till sist, be om hjälp från läraren

Några modeller man kan använda sig av:

C3B4ME

C3B4ME utläses på engelska och blir då "See three before me". Tanken här är att eleverna ska vänja sig vid att ta hjälp av tre andra innan de vänder sig till läraren.

Hjälpkort

Använd hjälpkort med olika färger. Eleverna har det gröna kortet uppvänt när det går bra. När de behöver hjälp vänder de kortet med den röda sidan upp och signalerar på så sätt till dig att de behöver hjälp. Hjälpkort används ofta i kombination med en annan modell så att eleverna alltid försöker lösa sina egna problem innan de frågar dig.

Stopp, Tänk, Fråga

  1. Stanna upp och fundera en gång till.
  2. Kontrollera instruktionen igen.
  3. Fråga en kompis och sen läraren.

Från teori till praktik

Moment A: Läs igenom sidan

Läs igenom texten om att organisera för lärande i par och grupp. Reflektera särskilt över hur tydlig struktur, medvetna gruppindelningar och din roll som lärare under arbetet kan bidra till att stärka elevernas lärande och självständighet.

Reflektera under läsningen över följande punkter:

  • Varför är tydlighet särskilt viktigt innan eleverna börjar arbeta på egen hand eller i grupp?
  • Vilka olika syften kan olika former av gruppindelningar ha?
  • Hur kan din egen roll förändras för att bättre stödja eleverna när de arbetar i par och grupp?

Moment B: Samtala tillsammans och reflektera

Diskutera tillsammans i gruppen:

  1. Hur arbetar ni idag med att skapa tydliga strukturer inför elevernas grupparbete? Vad fungerar väl och vad kan utvecklas?
  2. Vilka sätt att gruppera eleverna använder ni redan? Finns det några nya metoder eller modeller från texten som ni skulle vilja prova?
  3. Hur använder ni er själva som lärare under elevernas grupparbeten idag? Hur skulle ni kunna utveckla detta för att bättre möta elevernas behov?
  4. På vilket sätt uppmuntrar ni elever att ta hjälp av varandra? Vilka strategier kan stärka detta ytterligare?

Moment C: Välj något att prova

Planera en konkret förändring eller aktivitet du ska prova i din undervisning för att stärka elevernas arbete i par eller grupp. Exempelvis kan du testa:

  • Att använda en tydligare struktur med visuella stöd som bilder, stödfrågor eller timetimers.
  • Att införa en ny metod för gruppindelning, exempelvis med hjälp av Toolie, Classroomscreen eller slumpade grupper med glasspinnar.
  • Att medvetet placera dig själv som deltagare i en grupp för att ge riktad feedback och stöd.
  • Att introducera en strategi som hjälper eleverna att själva hantera problem när de fastnar, exempelvis "C3B4ME", hjälpkort eller "Stopp, Tänk, Fråga".

Planera tydligt hur och när du ska genomföra aktiviteten.

Moment D: Dela erfarenheter

Träffas igen efter att ha provat era valda aktiviteter och samtala om era erfarenheter:

  1. Vilken aktivitet valde du och hur fungerade det?
  2. Vilka förändringar märkte du hos eleverna – blev det någon skillnad i deras självständighet, engagemang eller trygghet?
  3. Vilka reflektioner och insikter tar du med dig? Finns det något du skulle vilja justera eller utveckla vidare?
  4. Hur kan du fortsätta att vidareutveckla elevernas arbete i par och grupp framöver?
Uppdaterad: 9 maj 2025